Tällaiset sisällöt purevat nyt – nappaa talteen sisältömarkkinoinnin trendit 2023

Mikrosisällöt, B2B-videot, inhimillinen SEO, MGC, podcastit ja vastuullisuusviestintä – näistä on alkaneen vuoden menestyvä sisältömarkkinointi tehty. Perusasioita ei kuitenkaan edelleenkään kannata tai voi unohtaa.

Digitaalinen sisältömarkkinointi on liikkuva maali, johon osuminen vaatii ajan hermolla pysymistä ja vähintään kohtuullista ymmärrystä eri kanavien lainalaisuuksista. Uusien teknologioiden ja trendien seuraaminen käy kokopäivätyöstä. Siksi kokosimme havaintojemme, kokemuksemme ja ammattijulkaisuista lukemamme pohjalta kätevän listan, joka toivottavasti helpottaa sisältömarkkinoinnin suunnittelua vuonna 2023.

Vuoden päästä voidaan taas todeta, miten hyvin ennuste osui tällä kertaa!

Lyhyemmin, enemmän

On valitettava tosiasia, että ihmisten kyky keskittyä sähköisten medioiden äärellä lyhenee vuosi vuodelta. Mikrosisältöjen konsepti hiipiikin hiljalleen sosiaalisen median alustoilta kaikkiin sisältötyyppeihin. Long form -artikkeleille on jatkossakin tarve ja yleisö, mutta niiden rinnalle nousevat entistä vahvemmin napakat ja helposti omaksuttaviin palasiin pilkotut asiantuntijasisällöt.

Asiakkaidemme piirissä onkin jo nähtävissä trendi, jossa yhden pitkän asiantuntijablogin sijaan samasta aiheesta tilataan useampia näkökulmia lyhyemmin käsiteltyinä. Työmäärä on käytännössä sama, mutta saavutettu markkinoinnin teho korkeampi. Kustannustehokkuutta voi hakea myös vanhojen sisältöjen kierrätyksestä. Mitä jo julkaistuja pitkiä artikkeleita voisit myllätä uusiksi ja julkaista uudelleen lyhyempiä paloina?

Video lyö läpi myös B2B-markkinoilla

2022 oli todellinen videon vuosi kuluttajamarkkinoinnissa, ja nyt sama on tapahtumassa B2B-markkinoilla. Video on helppo ja näyttävä myynnin työkalu, jota on helppo jakaa esimerkiksi sähköpostissa, etämyyntitapaamisissa ja somessa.

Samalla B2B-yritykset hakeutuvat koko ajan enemmän kanaviin, jotka on perinteisesti koettu kuluttajien foorumeiksi. Erityisesti Instagram Reels on vahvassa nosteessa, ja TikTokin valta-asema lyhytmuotoisen videon pioneerina näyttää olevan vasta alkua.

SEO inhimillistyy

Googlen algoritmit ovat jo pitkään olleet siirtymässä pelkkiin yksittäisiin hakusanoihin tai -fraaseihin perustuvasta rankingista kohti sivustojen kokonaisauktoriteetin arviointia. Perinteisen URL-rankingin seuraamisen sijaan olennaisempia avainlukuja hakukonemenestystä kehitettäessä ovatkin click-through-luvut ja engagement-tasot.

Hakukoneoptimoitu sivu vuonna 2023 onkin hyvin pitkälti sama asia kuin lukijaoptimoitu – laadukas ja informatiivinen sisältö houkuttelee ja sitouttaa kävijöitä, mikä parantaa sijoitustasi Googlen hakutuloksissa.

Lue myös tämä: Digitaalisen markkinoinnin strategia SOSTAC-mallilla

Kone oppii kirjoittamaan

Edellisessä trendikatsauksessa ennustimme metaversumin lyövän läpi vuonna 2022. Tämä ennustus jäi valtaosin toteutumatta, mutta tekoäly ja lisätty todellisuus ovat siitä huolimatta löytäneet monia uusia muotoja ja käyttökohteita digitaalisessa sisältömarkkinoinnissa.

Yksi vuoden 2022 suurimpia AI-ilmiöitä oli Dall-E, joka kykenee loihtimaan jokseenkin uskottavia AI-generoituja kuvia hyvin yksinkertaisista kehotteista. Dall-E:n vanavedessä julkisuuteen on vuodenvaihteessa putkahtanut ChatGPT, joka pystyy tuottamaan erilaisia ihmis- ja ohjelmointikieliä niin ikään vaatimattomista eväistä.

Ihmisen ja koneen tuottaman tekstin tunnistaa vielä toistaiseksi melko helposti toisistaan, mutta MGC (Machine Generated Content) tulee aivan taatusti osaksi verkkosisällöntuottajien työkalupakkeja kenties jo yllättävänkin pian.

Podcast-markkina kasvaa kasvamistaan

Reilu vuosikymmen takaperin eräs opiskelukaverini kertoi minulle tekevänsä viestinnän maisteriohjelmassa graduaan podcasteista. Pystyin vaivoin pidättelemään huvittuneisuuttani: miksi joku haluaisi tutkia vanhentunutta audioformaattia, joka kuoli samalla kun ihmiset vaihtoivat iPodinsa ja muut mp3-soittimet älypuhelimiin?

Toisinaan on ihanaa olla väärässä, kuten kerta toisensa jälkeen olen saanut vanhojen podcast-harhaluulojeni kanssa huomata. Podcast-markkina kasvaa edelleen vuosi vuodelta, eikä loppua ole näköpiirissä. Podcastien aiheet ovat alati erikoistuneempia ja tekninen kynnys niiden tuottamiseen madaltuu entisestään.

Suomalaisissa yritysten tuottamissa podcasteissa on huomattu, ettei podcast ole suoran myynnin kanava, vaan asiantuntijablogien kaltainen sisältötyyppi, joka voi vilpittömästi tarjota kuulijoille mielenkiintoista tietoa ja samalla rakentaa brändin luotettavuutta. Kehittyvien audiohakukoneiden ansiosta ne ovat myös oivallinen hakukonenäkyvyyden rakennuspalikka.

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu kaikkialla

Yleisöjen valveutuneisuus ekologisen ja sosiaalisen vastuullisuuden merkityksestä yritystoiminnassa on noussut kohisten – tämä ei varmasti ole jäänyt keneltäkään huomaamatta.

Vastuullisuutta ei voi kuitata yhdellä footeriin piilotetulla verkkosivulla, jossa selitetään ympäripyöreästi, että yritys pyrkii toimimaan vastuullisesti parhaansa mukaan. Sen sijaan sen tulee olla läpileikkaava teema, joka ilmenee eri tavoin yrityksen kaikessa viestinnässä, markkinoinnissa ja sisällöissä – mieluiten mahdollisimman konkreettisesti ja läpinäkyvästi.

Muista perusasiat

Vinkkilistamme viimeinen kohta on jetsulleen sama kuin vuosi takaperin: vankkaa perustekemistä ei kannata tai edes voi unohtaa. Laadukkaalle sisällölle riittää aina kysyntää ja lukijoita. On helppo tempautua videoiden ja virtuaalitodellisuuden pauloihin, mutta kannattaa silti muistaa, että esimerkiksi blogi on edelleen aivan yhtä relevantti sisältömarkkinoinnin työkalu – et luultavasti olisi eksynyt tämänkään kirjoituksen äärelle, ellei näin olisi.

Jatka siis hyvää työtä uutiskirjeiden, blogien, ladattavien aineistojen ja verkkosivujesi parissa. Anna luovuuden kukkia! Ota vaikutteita ja sovella, mutta älä kopioi tai jumiudu valmiisiin malleihin. Jos ideoita ei tunnu syntyvän, luo katsaus vanhoihin sisältöihisi ja päivitä ne nykypäivään.

Eli…

Kiinnostaako kuulla lisää sisältömarkkinoinnin uusista tuulista tai ihan vain sparrailla ajatuksia? Ota rohkeasti yhteyttä!

Kirjoittaja

Arttu Rantakärkkä

Monipuolinen viestinnän ja sisältöjen ammattilainen, joka on kotonaan niin 140 merkin twiittien kuin laajojen sisältöstrategioidenkin parissa. Oivaltava kirjoittaja ja ikuinen oppija, joka syttyy etenkin uusista ja kekseliäistä kerrontatavoista.

Lisää aiheesta