5 asiaa, jotka jokaisen pitäisi tietää hakukoneoptimoidusta sisällöntuotannosta

Hyödyllinen ja ajaton sisältö tuo asiakkaat sivustollesi silloinkin, kun maksetun mainonnan kampanjat ovat tauolla. Digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijamme Saila Rönkkö jakaa tärpit, joilla pääset hakukoneoptimoinnissa oikeille raiteille heti alussa.

1. Hakukoneoptimointi ottaa oman aikansa

Hakukoneoptimointi ei ole hätäisen hommaa. Hakutulossivuston sijoituksissa nousemiseen voi mennä lähtötilanteesta ja valituista keinoista riippuen helposti useampi kuukausi. Eri toimenpiteille ja niiden vaikutuksille tulee siksi antaa oma aikansa.

Pitkäjänteisyyttä tarvitaan myös sisällöntuotannossa. Aihetta monipuolisesti käsittelevän teemakokonaisuuden muodostamiseksi tarvitaan useampi artikkeli, joilla vakuutat sivustosi kävijät asiantuntijuudestasi.

Jos näkyvyyden saamisella on hoppu, harkitse tueksi hakusanamainontaa tai muita digimarkkinoinnin keinoja. Olipa näkyvyydellä kiire tai ei, relevantin liikenteen ohjaaminen sivustolle vaikuttaa myös hakukonenäkyvyyteen positiivisesti. Laadukas sivustoliikenne on hakukoneille merkki käyttäjiä kiinnostavasta sisällöstä.

2. Hakuintentio on yhtä tärkeä kuin avainsanan hakumäärä

Hakukoneet pyrkivät nykyään etsimään avainsanojen tarkkojen vastaavuuksien sijaan vastinetta käyttäjän haun tarkoitukseen, eli hakuintentioon. Karkeasti luokitellen käyttäjät haluavat joko löytää vastauksen kysymykseen, ostaa itselleen sopivan tuotteen tai siirtyä sivustolle tai fyysiseen sijaintiin.

Käytä siis avainsanojen hakumäärien kartoittamisen lisäksi hetki aikaa hakutulossivujen tutkimiseen ja tarkastele, millaisia sisältöjä kyseisillä avainsanoilla nousee. Ovatko tulokset asiakkaillesi ja yrityksellesi relevantteja? Millaisia sisällöt ovat laadultaan? Onko jokin näkökulma vielä hyödyntämättä tai voisitko tuottaa muulla tavalla erottuvaa sisältöä?

3. Kirjoita sisältösi ihmiselle, älä hakukoneelle

Kumpaa lukisit mieluummin, pitkää ja epäselvää jaarittelua, jossa on turhaa toistoa ja päälleliimattuja ilmaisuja vai napakasti jäsennettyä ja luontevasti etenevää sisältöä? Hakukoneystävällisen tekstin tuottamiseen on monenlaisia ”sääntöjä” tekstin pituudesta avainsanojen tiheyteen. Ensisijaisen tärkeää on kuitenkin muistaa kirjoittaa aina ihmiselle, ei hakukoneelle. Sujuvassa ja aiheeltaan hyvin rajatussa tekstissä monipuolinen ja aiheeseen liittyvä sanasto tulee ilmi koko tekstin mitalla kuin itsestään.

Kun mielessä kiiluu mahdollisimman korkea sijoitus hakutuloksissa, selkeät säännöt tuntuvat antavan raamia optimointiin. On helppo unohtaa, että loppujen lopuksi avainsanojen lukumäärät ja hakutulossivujen sisällöt muodostuvat aina käyttäjien eli ihmisten käyttäytymisen pohjalta. Hakukoneoptimoinnissa kumppanisi on aina ensisijaisesti ihminen, ei hakukone.

Siirry siis ajatuksesta ”haluamme sijoittua Googlessa mahdollisimman korkealle” ajatukseen ”haluamme tuottaa sisältöä, joka palvelee asiakkaidemme tarpeita ja vastaa heidän tekemiinsä hakuihin.”

Vaikka hakukoneoptimointi on jatkuvassa muutoksessa, tietyt asiat eivät vanhene:

  • Kirjoita selkeitä tekstejä ja otsikoita ja viljele niissä avainsanoja
  • Älä unohda kuvien alt-tekstejä: tee niistä merkityksellisiä ja ymmärrettäviä
  • Käytä apunasi lukijan työtä helpottavia muotoiluja, kuten listoja ja kappalejakoja

4. Hakukoneoptimointi ei tule kerralla valmiiksi

Hakukoneoptimointi, aivan kuten verkkosivuston kehittäminenkään, ei tule kerralla valmiiksi. Hakukonesijoituksiin vaikuttavia asioita tapahtuu taustalla koko ajan: Sivustolta toiselle syntyy linkityksiä, kilpailijat tekevät uusia sisältöjä ja Googlen algoritmeihin tulee päivityksiä. Myös avainsanojen hakumäärissä ja hakuintentioissa tapahtuu muutoksia, eli hakukoneiden käyttäjien käyttäytyminen muuttuu ajan mittaan. Koska muutos on jatkuvaa, toimenpiteitä tulee tehdä paitsi orgaanisen näkyvyyden ja liikenteen kasvattamiseksi myös nykytilanteen ylläpitämiseksi.

5. Hakukoneoptimointi ei sovi kaikkiin tilanteisiin

On tärkeää tunnistaa tilanteet, jolloin parhaita tuloksia ei saavuteta hakukoneoptimoinnilla. Jos kyseessä oleva palvelu, tuote tai siinä käytetty tekniikka on niin uutta, ettei sen tunnettuus ole vielä kovin korkea, siihen liittyvää sisältöä ei osata vielä hakea orgaanisesti. Hakujen määrä ja laatu vaihtelee paljon myös toimialoittain. Lisäksi sivuston tekninen toteutus tai sisältöhierarkia voivat asettaa rajoituksia hakutuloksissa nousemiseksi pelkän sisällön voimin. Näissä tilanteissa ei kannata hakata naulaa ruuvimeisselillä, vaan hakea digimarkkinoinnin työkalupakista muita vaihtoehtoja, kuten maksetun mainonnan kampanjoita tunnettuuden rakentamiseksi ja relevantin sivustoliikenteen hankkimiseksi.

Eli…

Hakukonetuloksissa hyvin menestyvän sisällön tuottaminen on monen tekijän summa. Unfairin asiantuntijat auttavat sinua suunnistamaan oikeille raiteille SEO:n ja digitaalisen viestinnän maailmassa.

Kirjoittaja

Saila Rönkkö

Saila on markkinoinnin moniosaaja, joka innostuu laajoista markkinoinnin kokonaisuuksista, uusien taitojen oppimisesta sekä brittihuumorista.

Lisää aiheesta