Liini filosofia
Miksi rakentaa mikroon 20 nappulaa, jos asiakas käyttää vain kahta? Vaikka puhumme liinistä markkinoinnista, kyse on koko bisneskentän muuttumisesta. Tulevaisuudessa pärjäävät yritykset, joiden toiminta on asiakaslähtöistä, ketterää ja kustannustehokasta. Mitä tahansa teemme, hyppäämme aina syvälle asiakkaan bisnekseen ja strategiaan.
“People don’t buy what you do, they buy WHY you do it.”
— Simon Sinek
Lean Marketing tuo ketterät menetelmät markkinointiin
Lean Marketing -filosofia perustuu Eric Riesin The Lean Startup -ajatteluun ja Steve Blankin Customer Development ja Lean Launchpad -metodologiaan, joissa uusia liiketoimintamalleja, tuotteita ja palveluita pyritään tuomaan markkinoille yhä nopeammin. Siinä missä The Lean Startup -menetelmissä pyritään löytämään oikea liiketoimintamalli, liinissä markkinoinnissa pyritään löytämään kampanjalle oikea vastaanottaja, viesti ja kanava.
Perinteinen markkinointi puskee tuotetta tai palvelua maailmalle tyypillisesti vasta siinä vaiheessa, kun se on jo valmiiksi asti hiottu. Se hieroo ja hautoo ideoita, tekee suuria suunnitelmia ja odottaa loputtomia kommenttikierroksia. Liini markkinointi lyö kädet saveen heti alkumetreillä. Se testaa ketterästi, hyödyntää digikanavien mahdollisuuksia ja seuraa statistiikan avulla, mikä oikeasti puree ja mikä ei.
Liini markkinointi edellyttää uudenlaista sitoutumista myös asiakkaalta. Siilot ja saarekkeet kannattaa unohtaa heti kättelyssä. Markkinointi on nähtävä ennen kaikkea strategian mahdollistajana ja myynnin tukena, ei erillisenä toimintona tai kuluna. Parhaisiin tuloksiin päästään, kun markkinointia suunnitellaan yhdessä tuotekehityksen, myynnin, markkinoinnin, viestinnän ja erityisesti yritysjohdon kanssa.
Me olemme valmis, oletko sinä?
Onnistumisessa on ennen kaikkea kyse oikeasta asenteesta sekä kyvystä ottaa vastaan palautetta – suhtautumisesta siihen oppimisen ja kehittymisen välineenä.
Muuttaaksemme markkinoinnin maailmaa tarvitsemme tueksemme hengenheimolaisia, jotka ovat valmiita ravistelemaan luutuneita käsityksiä ja tavoittelemaan pienessä ajassa isoja tuloksia. Me olemme valmis, oletko sinä?