Tässä ovat sisältömarkkinoinnin trendit vuonna 2022

Millaiset sisällöt purevat vuonna 2022? Mihin kanaviin kannattaa keskittyä, ja miten saat sisältömarkkinoinnista parhaat tehot irti? Kokosimme trendit ja parhaat vinkit tähän artikkeliin.

Uudet teknologiat ja vaihtuvat trendit varmistavat, ettei työ sisältömarkkinoinnin parissa ole koskaan tylsää.

Ajan hermolla pysyminen vaatii jatkuvaa alan julkaisujen seuraamista ja oman osaamisen kehittämistä. Kokosimme tähän artikkeliin alkaneen vuoden suuria linjoja ja ennusteita siitä, mihin sisältömarkkinointi saattaa hyvinkin olla menossa.

Tärkein on ihminen

Korona-aikana koteihinsa linnoittautuneet ihmiset kaipaavat kontakteja toisiin ihmisiin. Samalla korostuu yhteisöllisyyden kaipuu, jota valtaosa väestöstä lievittää tällä haavaa lähinnä ruudun välityksellä. Sisältömarkkinointi on erinomainen keino yhteisöllisyyden rakentamiseen.

Yhteisöllisyys syntyy nostamalla asiakkaasi ja palvelusi käyttäjät keskiöön. Osallista yleisöäsi ja käytä markkinoinnissasi heidän luomaansa sisältöä. Etsi raikkaita yhteistyömahdollisuuksia ja mieti, ketkä voisivat olla brändisi lähettiläitä. Vuorovaikuta asiakkaidesi kanssa somessa ja ole valmis keskustelemaan, kun yleisösi kaipaa lisätietoa tai vastauksia.

Lue lisää: Vuorovaikutus digitaalisessa asiakaskokemuksessa – herätä tunteita ja osallista

Markkinoilla menestyvät juuri nyt yhteisölliset brändit, jotka onnistuvat viestimään aitoutta, paikallisuutta ja vastuullisuutta. Onnistuminen vaatii asiakkaan tarpeiden ymmärtämistä ja tämän puhuttelemista samaistuttavasti. Tärkeää on ymmärtää paitsi se, millä hakusanoilla sivustollesi päädytään, mutta myös se, miksi kävijät käyttävät juuri näitä hakusanoja. Mitä tarpeita he yrittävät ratkaista ja millaista tietoa etsiä?

Personoitu asiakaskokemus voi lähteä jo sisällöistä: asiakaspersoonat huomioiva sisältösuunnittelu, huolella suunnitellut asiakaspolut ja yhtenäinen käyttökokemus luovat ihmisläheistä mielikuvaa laadusta. Laadukkaatkaan sisällöt eivät toimi, elleivät ne puhu keskenään samaa kieltä ja ohjaa lukijaa eteenpäin.

Irti staattisuudesta

Ladattavat aineistot ovat oivia liidimagneetteja. Jo tieto siitä, että kävijä on ladannut PDF:n laitteelleen on usein vahva signaali ostohalukkuudesta. Entäpä jos e-kirjasi sisältäisikin interaktiivisia aineksia ja saisit dataa siitä, miten liidisi on vuorovaikuttanut sisällön kanssa?

Jos suunnittelet PDF-muotoista e-kirjaa tai whitepaperia, mieti, voisitko toteuttaa sen sittenkin verkkosivuna, joka sisältää esimerkiksi laskurin, visan tai vaikkapa chatbotin, joka voi vastata lukijan yleisimpiin kysymyksiin saman tien. Helppo tapa tuoda vuorovaikutteisuutta verkkosisältöön ovat interaktiiviset infografiikat, jotka ovat olleet arkipäivää uutismedioissa jo vuosia.

Video on kuningas

Videon menestystarinan ei luulisi tulevan yllätyksenä kenellekään, joka on kuluttanut sähköisiä medioita viime aikoina. Korona-aikana videoiden, sarjojen ja suoratoiston kulutus on kasvanut entisestään, ja muuttuneet katselutottumukset näkyvät myös markkinoinnissa.

Videoita tuottavat nyt kaikki, ja syystä – niiden teho markkinointityökaluna on todennettu kymmenissä tutkimuksissa. Videoiden tavoittavuus kasvaa entisestään, kun Googlen ja muiden hakukoneiden tekoäly osaa nuuskia niiden sisällöt mukaan hakutuloksiinsa. Tämä pätee myös äänisisältöihin ja podcasteihin, minkä vuoksi audioversioiden tarjoaminen verkkosisällöistä on alati tärkeämpää tavoittavuuden kannalta.

Hyvä markkinointivideo vuonna 2022 on…

  • Lyhyt. Markkinointivideon ei tulisi ylittää kahden minuutin mittaa, ellei kyseessä ole syväsukellus johonkin aiheeseen tai seikkaperäinen selostus/ohje tuotteen toiminnasta.
  • Rajattu. Tiivistämisen jaloa taitoa kaivataan videotuotannoissa harvinaisen kipeästi. Liian usein videoita lähdetään kuvaamaan tekstivetoisesti, ja visuaalisuus rakentuu myyntipuheen ehdoilla. Videon tulisikin olla sisältösuunnittelun keskiössä. Mieti tarkkaan, mihin videollasi pyrit ja kenelle sitä teet.
  • Viihdyttävä ja havainnollinen. Kuiva ja teoriapainotteinen markkinointijargon ei muutu kiinnostavaksi vain paketoimalla se videoksi. Mieti, voisitko lisätä videoosi vaikkapa havainnollisen tai viihdyttävän animaation.
  • Interaktiivinen. HubSpot mahdollistaa esimerkiksi videoon upotetut CTA-painikkeet. Jos tuotat striimauksia, pidä huolta, että katsojien kysymykset ja kommentit otetaan mukaan lähetykseen.

Valmistaudu metaversumiin

Microsoft ja Facebook rakentavat kilpaa siltoja fyysisen maailman ja virtuaalitodellisuuden välille. Lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) läpimurrosta on puhuttu jo vuosia, mutta nyt näyttää viimein siltä, että metaversumi ja virtuaalitodellisuuteen rakentuva yhteisöllisyys ovat saapumassa laajemminkin kuluttajien saataville.

Miten metaversumi sitten vaikuttaa sisältömarkkinointiin? Sitä on vielä tässä kohtaa hankala ennustaa. Varmaa kuitenkin on, että nyt on hyvä hetki ryhtyä pohtimaan, millaisia virtuaalitodellisuuden sovellutuksia omalla liiketoiminnallasi ja sen markkinoinnilla voisi olla.

Muista perusasiat

Ajan hermolla pysyminen on tärkeää, mutta aivan yhtä olennaista on hyvä perustekeminen. Laadukkaalle sisällölle riittää aina kysyntää ja lukijoita. On helppo tempautua videoiden ja virtuaalitodellisuuden pauloihin, mutta kannattaa silti muistaa, että esimerkiksi blogi on edelleen aivan yhtä relevantti sisältömarkkinoinnin työkalu – et luultavasti olisi eksynyt tämänkään kirjoituksen äärelle, ellei näin olisi.

Jatka siis hyvää työtä uutiskirjeiden, blogien, ladattavien aineistojen ja verkkosivujesi parissa. Anna luovuuden kukkia! Ota vaikutteita ja sovella, mutta älä kopioi tai jumiudu valmiisiin malleihin. Jos ideoita ei tunnu syntyvän, luo katsaus vanhoihin sisältöihisi ja päivitä ne nykypäivään.

Eli…

Vuoden 2022 sisäitömarkkinoinnissa pinnalla ovat videot ja teknologiset edistysaskeleet. Trendien hermoilla pysymisen ohella viestinnässä tärkeää on hyvä perustekeminen.

Kirjoittaja

Arttu Rantakärkkä

Monipuolinen viestinnän ja sisältöjen ammattilainen, joka on kotonaan niin 140 merkin twiittien kuin laajojen sisältöstrategioidenkin parissa. Oivaltava kirjoittaja ja ikuinen oppija, joka syttyy etenkin uusista ja kekseliäistä kerrontatavoista.

Lisää aiheesta