Verkkosivustosi ei ole koskaan valmis – ja hyvä niin

Maailma ei ole koskaan valmis. Sama pätee verkkosivustoosi, jonka tarkoitus on tukea liiketoimintasi muuttuvia tarpeita. Verkkosivuston uudistaminen kannattaa mieltää jatkuvana prosessina yksittäisen projektin sijaan. CDO:mme Ville Salonen kertoo, miksi.

Maailma ei ole enää samanlainen, kuin vaikkapa viisi vuotta sitten. Jatkuva muutos tuo kehityspaineita mille tahansa liiketoiminnalle, ja sitä kautta myös yrityksesi verkkosivuille. Mitä kaikkea tämä merkitsee verkkosivustosi kannalta?

Miten sivustouudistus kannattaa suunnitella?

Verkkosivusto on kuin kaupunki. Vanhaa puretaan, uutta rakennetaan ja siluetti muuttuu. Samalla tavalla verkkosivustolla on osasia, jotka voidaan päivittää eri aikaan. Vaikka et rakenna kaikkea kerralla, voit varautua siihen, mitä on tulossa.

– Verkkosivusto-uudistusta ei kannata toteuttaa isona remonttina, jonka jälkeen muutaman vuoden päässä odottaa seuraava remontti. Suunnittele sen sijaan huomista varten ja toteuta tätä päivää varten. Kun liiketoiminnan tavoitteet ja sivuston tietorakenne huomioidaan jo suunnitteluvaiheessa, sivusto on resilientimpi muutoksille, niin maailmassa, liiketoiminnassa kuin vaikkapa Googlen algoritmeissa, sanoo Ville.

Miksi pitäisi pysyä kärryillä tietoturva-asioissa?

Jos pysähdyt ja jätät verkkosivuston nurkkaan pölyttymään, muut eivät kuitenkaan pysähdy – varsinkaan ne, jotka pyrkivät hyötymään tietomurroista. Teknologian hyödyntämiseen syntyy jatkuvasti uusia tapoja, mutta samalla syntyy myös uusia uhkia.

– Rikollinen toiminta ja sivustojen haavoittuvuuksien etsiminen lisääntyvät jatkuvasti. Kaikki saatavilla oleva data on jossain määrin käypää valuuttaa väärinkäyttäjille. Huolehdi siis verkkosivustosi tietoturvasta. Vaikka liiketoimintasi ei olisi suoraan riippuvainen verkkosivuston sisällöstä, kuten verkkokaupoilla, tietomurrosta seuraa vähintäänkin mainehaitta. Jos et pysy aivan teknologian aallonharjalla, niin seuraa ainakin vanavedessä.

Miksi on tärkeää hyödyntää sivustolta kertyvää dataa?

Monella alalla on itseisarvo, että verkkosivukävijöistä kerätään tietoa. Tärkeämpää on kuitenkin kerätyn datan hyödyntäminen. Kun tiedämme, millä tavalla ihmiset sivustolla käyttäytyvät, voimme kehittää verkkosivustoa entisestään. Digitaalinen asiakaskokemus paranee kehitystyön avulla.

– Sivuston pitäisi tukea kävijää kaikissa ostoputken eri vaiheissa. Uusi, vastajulkaistu verkkosivusto perustuu olettamuksiin, joita olet tehnyt sivuston kävijöistä. Datan avulla validoit niitä oletuksia ja ohjaat sivuston sisältöä, rakennetta ja koko käyttöliittymää asiakaslähtöisempään suuntaan. Näet myös onko esimerkiksi sivustolle johtava digimainonta kantanut hedelmää. Siksi data on kullanarvoista.

Kannattaako trendejä seurata ja onko se kallista?

Ilmiöitä tulee ja menee, mutta trendit vaikuttavat myös verkkosivustoihin. Tänä päivänä verkkosivun suunnittelua ja ulkoasua ohjaavia trendejä ovat esimerkiksi tekoäly, saavutettavuus ja käyttäjäkokemus. Kun varsinainen tekeminen helpottuu teknologian myötä, aikaa vapautuu esimerkiksi käytettävyyden parantamiselle.

– Järkeviä trendejä, kuten saavutettavuuden parantamista, kannattaa ilman muuta seurata. Kun suunnittelet verkkosivun hyvin, trendien seuraaminen on helpompaa ja edullisempaa. Huolella tehty pohjatyö, eli se mitä sivuston konepellin alta löytyy, keventää vaikkapa verkkosivuston visuaalisen ilmeen uudistusta tai vanhentuneen palvelusivun päivitystä.

Villen TOP-5 vinkit verkkosivu-uudistukseen

1. Mieti, mikä verkkosivustosi tavoite on ja miten sivuston tukee liiketoimintaasi ja strategiaasi.

2. Jaa kehitystyö osiin ja jyvitä vaiheet kustannuksineen esimerkiksi markkinoinnin vuosikelloon.

3. Toteuta ensin liinisti minimi. Julkaise sivusto, kun se on parempi kuin vanha.

4. Kerää dataa julkaisun jälkeen. Aseta numeeriset tavoitteet ja määritä, mitä dataa tarvitaan.  

5. Paranna sivustoa datan perusteella ja tuo sinne hallitusti lisää ominaisuuksia.

Eli…

Verkkosivuston uudistaminen kannattaa mieltää jatkuvana prosessina ison yksittäisen projektin sijaan. Tee vähemmän, mutta jatkuvasti. Unfairin sprinttimalli on tehokas tapa lyhentää projektin läpimenoaikaa, kun uudistat verkkosivuja.

Kirjoittaja

Ninna Tuhkio

Puhelias viestinnän asiantuntija, joka ei jää sanattomaksi paperillakaan. Pitkä kokemus niin värikkäistä kuin asiapitoisista teksteistä kaikkiin kanaviin – myös englanniksi. Kulkee ilon kautta uusiin seikkailuihin.

Lisää aiheesta