Unohda UX? 5 tapaa pudota käyttäjäkokemuksen sudenkuoppiin
Miten huomioit käyttäjäkokemuksen verkkosivustollasi? Unfairin CDO Ville Salonen murtaa myyttejä ja neuvoo, miten hyppäät herkästi huomaamatta jäävien sudenkuoppien yli.
Hyvä käyttäjäkokemus (user experience, UX) ei ole vain kilpailuetu – se on välttämättömyys. Siksi kokosimme vinkit, joilla voit hioa oman verkkosivustosi entistäkin paremmaksi. Toimialasta riippumatta hyvä UX lisää asiakastyytyväisyyttä niin verkkosivuilla kuin muissakin palveluissa.
Sudenkuoppa 1: Älä jätä muistijälkeä
Kognitiivisen psykologin George Millerin luoma Millerin laki koskee ihmisen lyhytaikaista muistia. Tutkimuksessa selvisi, että keskivertoihminen pystyy pitämään vain seitsemän (+/- 2) kohdetta työmuistissaan. Mitä tämä merkitsee käyttäjäkokemuksen kannalta?
– Ihmisellä on toisinaan kultakalan muisti. Jos ilmoittaudut netissä tapahtumaan tai tilaat uutiskirjeen, saatko siitä viestin? Jos et, se lisää kognitiivista taakkaasi. Joudut ehkä kirjoittamaan asian muistiin tai merkitsemään sen kalenteriin, sanoo Ville.
Vältä epävarman olon ja turhien sydämentykytysten aiheuttamista ja varmista, että verkkosivujesi kävijät saavat jonkinlaisen palautteen esimerkiksi lomakkeen täyttämisestä. Vahvista käyttäjälle, että hän on onnistunut siinä, mitä oli tekemässä.
– Koska tämä tapahtuma olikaan, entä joko vastasin tähän kyselyyn? Ihmisillä on eri prioriteetteja siitä, mikä on tärkeää muistaa tai tehdä. Muistutuksen hoitamattomista tehtävistä pitäisi lähteä vain niille, jotka eivät ole niitä suorittaneet.
Sudenkuoppa 2: Ohjaa käyttäjä umpikujaan
Loppuuko internet viimeisimpään artikkeliin, jonka julkaisit? Jospa kuitenkin ohjaisit käyttäjän löytämään lisää. Ihmiset ovat kärsimättömiä, eivätkä halua etsiä lisätietoja tai kahlata tekstejä pitkiä aikoja. Lisäksi CTA:n tai linkin klikkaaminen edellyttää sitä, että käyttäjä ymmärtää mitä on napsauttamassa. Muun muassa näistä syistä verkkosivuilla tarvitaan UX-kirjoittamista.
– Yksinkertaisimmillaan UX-kirjoittaminen on tekstien tuottamista digitaalisiin ympäristöihin, käyttäjäpolun eri kohtiin. Kömpelösti laadittu verkkosivu heikentää käyttäjäkokemusta. Muista pitää käyttöliittymä loogisena ja rakentaa polkuja eri sisältöjen välille.
UX-kirjoittaminen on sanojen valintaa ja sovittamista tiettyyn tilaan ja merkkimäärään. Virheilmoituksenkaan ei tarvitse olla tylsä! Sujuvan kirjoitustaidon lisäksi tarvitaan ymmärrystä digitaalisesta maailmasta, visuaalisen suunnittelun mahdollisuuksista ja käyttäjien tottumuksista.
– Hyvin suunniteltu verkkosivu vastaa kysymyksiin jo ennen kuin niitä ehtii syntyä, eikä jätä käyttäjää umpikujaan. Hyvä teksti huomioi myös brändin tarpeet. Johdonmukaiset tekstit parantavat käyttäjäkokemusta ja parhaimmillaan ilahduttavat. Osuva teksti on tarkoituksenmukainen, helppotajuinen, inklusiivinen, tiivis ja silmäiltävissä, Ville luettelee.
Sudenkuoppa 3: Suunnittele vain hakukoneille, älä ihmisille
Saatat saada paremman sijoituksen Googlessa ja enemmän liikennettä sivustolle suunnittelemalla verkkosivun ainoastaan hakukoneille. Mutta mitä liikenteelle tapahtuu, kun olet saanut kävijät sivustolle? Ihmiskeskeinen suunnittelu on korvaamatonta. Ilman sitä kävijä saattaa häipyä sivulta, ennen kuin ehdit kissaa sanoa.
– Puhtaasti hakukoneelle suunnitellessa kieli köyhtyy. Pelkkä hakutermien listaaminen ärsyttää lukijaa. Googlella saattaa olla jopa tuhansia muitakin kriteerejä hakutuloksissa sijoittumiseen – tarkkaa määrää ei tiedetä. Käytä avainsanoja harkiten myös vaihtoehtoisissa kuvateksteissä eli alt-teksteissä. Näin valjastat toiminnallisuudet saavutettavuutta ja käytettävyyttä varten, Ville vinkkaa.
Hakukoneoptimointi kannattaa toki huomioida tekemisessä, mutta kuitenkin käyttäjä edellä. Esimerkiksi tekoälyn avulla voit generoida hujauksessa avainsanoja pursuavan artikkelin, jossa ei sanota oikeastaan mitään, mikä palvelisi käyttäjää tai veisi ostopolulla eteenpäin. Käyttäjälle hyödytön sisältö on hyödytöntä myös liiketoiminnalle. Lue blogista, miten Unfairilla hyödynnetään tekoälyä.
– Älä uhraa verkkosivuston kehittämistä hakukoneoptimoinnin alttarille. Tee järkevää ja hyödyllistä sisältöä ja varmista samalla, että käyttäjät löytävät sisällön. Tarjoa hakijoille sitä, mitä he etsivät. Unfairilta saat apua ihmiskeskeiseen suunnitteluun, joka huomioi myös hakukoneet. Lue myös blogimme hakukoneoptimoidusta sisällöntuotannosta.
Sudenkuoppa 4: Unohda sivustolle palaavat
Käyttöliittymäsuunnittelussa annetaan usein liikaa painoarvoa ensikävijän wow-efektille esimerkiksi animoimalla sisältöjen ilmestymistä näkyviin. Mutta entä ne, jotka palaavat sivustolle useamman kerran ostopolun eri vaiheissa? Mitä monimutkaisempi liiketoiminta ja pidemmät ostopolut, sitä todennäköisemmin sivustollasi vieraillaan useamman kerran ennen ostopäätöstä.
– Usein toistuvat ja aikaa vievät animoidut siirtymät alkavat ärsyttää, etenkin jos sivuston valikon tai muun välttämättömän toiminnallisuuden käyttäminen vaati joka kerta odottamista. Käytä siis näyttäviä videoita ja vastaavia säästeliäästi tai laita ne play-napin taakse, jolloin käyttäjä voi itse valita katsooko sisällön vai ei.
Sisältöjen esitystapa vaikuttaa sivulla viipymiseen. Jopa 77 % asiakkaista on tyytyväisempiä, jos UX-suunnittelu on toteutettu hyvin. Ensimmäisillä kerroilla kävijä silmäilee sisällön – esitä siis ydinviestisi lyhyesti ja ytimekkäästi otsikoissa ja ingressissä. Visuaaliset nostot ja sivun rytmitys tukevat sanomaa. Pelkkä lyhyt esittelyteksti ei kuitenkaan sitouta kävijöitä brändiin.
– Tarjoa laadukasta ja syventävää sisältöä, kuten asiantuntija-artikkeleita. Myös referenssit ja sertifioinnit ovat tärkeitä luotettavuuselementtejä. Verkkosivuston avulla voit lisätä uskottavuutta ja viestiä esimerkiksi vakavaraisuudesta. Sivusto ilman yhdenkään ihmisen yhteystietoja tai kuvaa tuskin herättää luottamusta.
Sudenkuoppa 5: Luota itsensä toteuttavaan ennusteeseen
Itseään toteuttavassa ennusteessa ihminen kuvittelee, miten jossain asiassa tulee käymään, ja alkaa jo etukäteen toimimaan odotetun lopputuloksen mukaisesti. Esimerkiksi jos et usko, että joku verkkosivulomake voisi toimia, et panosta siihen, ja koska lomakkeeseen ei panosteta, se ei sitten edelleenkään toimi.
– Rohkaisen pitkäjänteisyyteen ja uuden kokeilemiseen. Muuten tekemisestä voi tulla sykli, jossa tehdään samaa asiaa uudestaan ja uudestaan ja odotetaan eri tuloksia.
Odotusten hallinta on oleellinen osa hyvän käyttäjäkokemuksen luomista. Odotusvinouma syntyy, jos aiemmat uskomukset ja odotukset muokkaavat käsitystä mahdollisesta lopputuloksesta. Hallitse siis odotuksia pitämällä ne realistisina. Harvoin yksikään markkinointitoimi on taikaluoti, joka räjäyttää potin kerrasta.
– Pistemäisellä tekemisellä tuskin syntyy heti tulosta. Jos hakukoneoptimointi tai digimainos ei tuota kerrasta kauppoja, tulosta voi silti syntyä pidemmällä aikavälillä. Mitä monimutkaisempi ostopäätös, sitä pidempään pitää ohjata ja pitää käyttäjää kädestä kiinni. Panosta siis käyttäjäkokemukseen!
Eli…
UX:n eli käyttäjäkokemuksen kehittäminen on hyödyllistä liiketoiminnalle. Verkkosivuston hyvä käyttäjäkokemus ei ole vain kilpailuetu – se on välttämättömyys. Hyvin suunniteltu UX tuo uusia kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita sekä tarjoaa hyödyllistä sisältöä ostopolun eri vaiheissa.