Selkokieli on viestinnän supervoima – ja näin hyödynnät sitä nyt
Miksi sanoa asiat vaikeasti, kun ne voi sanoa helposti? Selkokieli ei ole viranomaisviestinnän pakollinen paha, vaan avain parempaan viestintään kaikilla toimialoilla. Viestinnän asiantuntijamme Matias Ojanperä kertoo, millaisia mahdollisuuksia selkokieli avaa yrityksille.
Selkokieli on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Sillä on merkittävä rooli saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumisessa, mutta siinä piilee myös kosolti viestinnällistä potentiaalia, jota valveutuneet yritykset voivat hyödyntää.
Selkokielen tarve kasvaa
Selkokieli on yleiskieltä luettavampi ja ymmärrettävämpi suomen kielen muoto. Sitä tarvitsevat monenlaiset ihmiset, joilla on vaikeuksia lukea tai ymmärtää yleiskieltä. Osalla tarve on väliaikainen, osalla pysyvä. Yhden kielitaito on heikentynyt ikääntymisen ja sairauksien myötä, toinen on maahanmuuttaja eikä vielä ymmärrä suomea hyvin ja kolmannella on ollut lapsuudesta saakka lukihäiriö tai muu kielellisen tuen tarve.
Selkokielen asiantuntijataho Selkokeskuksen arvion mukaan Suomessa oli vuonna 2019 jopa 750 000 selkokieltä tarvitsevaa henkilöä. Määrä on todennäköisesti vain kasvanut noista ajoista. Syitä voi etsiä esimerkiksi väestön ikääntymisestä, suomen kieltä taitamattomien määrän lisääntymisestä ja lukutaidon heikkenemisestä.
Toisin sanoen Suomessa alkaa olla lähemmäs miljoona ihmistä, jotka eivät saa selkoa yleiskielisestä viestinnästä – oli se sitten sähköyhtiön asiakastiedote, työnantajan intraviesti, keittiölaitteen ohjekirjanen tai vaikkapa verkkokaupan tuotekuvaus.
Mitä sitten – miksi yrityksiä pitäisi kiinnostaa?
Monikaan ei ole vielä huomannut, että selkokielen hyödyt voidaan valjastaa minkä tahansa yrityksen tai organisaation käyttöön. Siis sellaistenkin, joille se ei ole lainsäädännön tai saavutettavuusvaatimusten näkökulmasta tarpeellista.
Itse asiassa olisi yllättävää, jos selkokielen käyttö yritysviestinnässä ei tulisi kasvamaan tulevina vuosina hurjaa vauhtia. Perustelen tätä kahdella kohdalla:
- Selkokieltä tarvitsevien määrä on jo nyt merkittävä, ja tarve sille vain kasvaa. Yhä isompi osa yritysten asiakkaista ja työntekijöistä tarvitsevat selkokieltä, joten olisi hoopoa, jos yritykset eivät alkaisi reagoida tähän muutokseen.
- Selkokieli on luotu sitä varten, että viesti olisi ymmärrettävissä pienemmin ponnisteluin. Tässä on käytännössä ”sopii kuin nenä päähän” -tilanne selkokielen ja viestejä tulvivan digiympäristön välillä. Selkokieli on hyväksi havaittu työkalu, jonka avulla saamme viestimme ymmärrettävämmässä muodossa perille kaikille. Siis ihan kaikille – ei vain selkokieltä tilastoinnin mukaan tarvitseville. Veikkaan, että jokainen meistä lukee mieluummin selkokielisen version näistä poliisiasemalla asioinnista kertovista teksteistä:
Yleiskielinen versio
Voit asioida valitsemallasi poliisiasemalla asuinpaikastasi riippumatta. Poikkeuksena on Helsinki-Vantaan lentoaseman poliisin toimipiste, joka ottaa ensisijaisesti vastaan lentoaseman kautta kulkevien lentomatkustajien kiireellisiä passihakemuksia. Poliisin palveluja on tarjolla myös lupapalveluautossa sekä osassa yhteispalvelun asiointipisteistä.
SELKOKIELINEN VERSIO
Voit käydä millä tahansa poliisiasemalla riippumatta siitä, missä asut. Ainoa poikkeus on Helsinki-Vantaan lentoaseman poliisin toimipiste. Se ottaa vastaan lentomatkustajien passihakemuksia, joilla on kiire.
Voit myös käydä poliisin lupapalveluautossa ja yhteispalvelun asiointipisteessä, joka tarjoaa poliisin palveluja.
Selkokielen hyödyt käytännössä
Selkokielelle löytyy hyviä käyttökohteita oikeastaan kaikkialta, missä vain jonkin sortin viestintää harjoitetaan. Tässä muutama esimerkki:
Verkkosivujen palvelukuvaukset ja prosessikuvaukset selkokielelle mukauttamalla (eli ns. kääntämällä selkokielelle) niistä tulee ymmärrettävämpiä, mikä lisää asiakastyytyväisyyttä ja näkyy asiakaspalvelun pienempänä kuormituksena.
Verkkokaupan kuvaustekstit ja tilausohjeet selkokielelle mukauttamalla yritys erottautuu kilpailevista verkkokaupoista ja on lähempänä saada yleiskieltä heikommin ymmärtävien asiakkaiden tilaukset itselleen.
Iso ja monikulttuurinen työnantaja viestii pelkän yleiskielen sijaan työntekijöilleen myös selkokielellä. Näin yrityksen viesti tavoittaa paremmin kaikki työntekijät, millä voi olla positiivisia vaikutuksia esimerkiksi työntekijöiden pysyvyyteen, yhteenkuuluvuuden tuntemiseen, tasa-arvoon sekä työturvallisuuteen.
Työpaikkailmoitukset ja muu rekryviestintä selkokielellä toteutettuna voi auttaa löytämään työvoimaa aloilla, joilla tekijöistä käydään kovaa kilpailua. Erityisen toimivaa tämä on aloilla, joilla työnhakijoina on paljon suomea vieraana kielenään puhuvia.
Helppoa ja kivaa
Selkokielisen tekstin lukeminen on parhaimmillaan helppoa, nopeaa ja kivaa. Selkokielisen tekstin tuottaminen voi sen sijaan olla vaikeaa, ei niin nopeaa ja kivaa vain, jos sellaisesta tykkää. Tässäpä varmaan onkin se syy, miksi selkokielisiä tekstejä ei vielä ihan hirveästi yritysten verkkosivuilla tai työpaikkailmoituksissa näy.
Me Unfairin viestijätiimissä olemme kuitenkin käärineet hihat kainaloita myöten ja tavoitteemme on saada nyt aikaan muutos: lue lisää selkokielen palveluistamme ja ole yhteydessä, niin laitetaan sisältösi selkeästi paremmiksi kuin kilpailijoillasi.
Lisätietoa selkokielestä:
Selkokielen määritelmä (selkokeskus.fi)
Ota yhteyttä
Alkoiko kiinnostaa?
Haluatko, että tuotamme selkokieltä ja epäreilua kilpailuetua myös sinulle? Pirauta tai laita viestiä!
Singauta asiasi perille lomakkeella:
Eli…
Selkokieli on viestinnän supervoima, joka tekee yritysten viestinnästä ymmärrettävämpää ja auttaa tavoittamaan laajemman yleisön. Nyt on oikea aika valjastaa se käyttöön.