Uudistettu brändi siivittää maineikkaan teatterin kohti tulevaisuutta

Teatteri tarvitsi brändin, joka korostaa esityksiä ja niiden markkinointiviestintää eli auttaa esityksiä loistamaan.

Pidin aivan valtavasti Unfairin vetämistä työpajoista. Jouduimme miettimään asioita erilaisista näkökulmista kuin mihin olemme tottuneet.

Anna-Elina Lyytikäinen
teatterinjohtaja, Hämeenlinnan Teatteri

Kun Hämeenlinnan Teatterin uusi strategia valmistui, oli aika muotoilla teatterin brändi toteuttamaan tulevaisuuden strategiaa. Brändimuotoilun lähtökohtana oli uudistuneiden vision, mission ja taiteellisen linjauksen tekeminen näkyviksi ja kuuluviksi monipuoliselle yleisölle. Tavoitteena oli siis saada lisää katsojia rakastumaan Hämeenlinnan Teatteriin.

Lähtötilanteessa brändi ei viestinyt Hämeenlinnan Teatterin nykytilasta tai tulevaisuuden suunnasta, mikä rajoitti muun muassa esitysmarkkinoinnin mahdollisuuksia. Tavoitteena oli luoda muista erottuva ja taiteellista linjausta korostava brändi, joka kestää aikaa. Muotoilussa oli olennaista hyödyntää teatterin voimakasta vuorovaikutusta Hämeenlinnan kaupungin ja kaupungin omistaman Verkatehdas Oy:n brändien kanssa. Brändityön pohjaksi tehtiin kyselytutkimus sekä henkilöstölle että asiakkaille.

– Oli aivan selvää, että työ kannattaa ulkoistaa, sillä oma osaamisemme ei olisi riittänyt koko brändiuudistuksen tekemiseen. Kun on ammattilainen vetämässä projektia, saa toisenlaisen näkökulman ja kokonaisuus – kaikki toiveet, pyrkimykset ja mielipiteet – tulee käsitellyksi yhdessä ja objektiivisesti, sanoo teatterinjohtaja Anna-Elina Lyytikäinen Hämeenlinnan Teatterista.

Osallistujat haastettiin pohtimaan teatteria uusista näkökulmista

Hämeenlinnan Teatterin brändimuotoilu jatkoi strategiatyöstä tuttua osallistamista. Työpajoihin osallistui kattava läpileikkaus teatterin henkilöstöä. Tilaisuuksissa koottiin hiljaista tietoa ja kokemuksen tuomaa ymmärrystä. Pienryhmissä, yksin ja yhdessä tehtiin päätöksiä, priorisoitiin oivalluksia ja kerättiin asiantuntijoiden vuosien kokemusta yleisöstä. Yhteistyömalli sekä mahdollisti avoimen keskustelun että huomioi erilaiset tavat kommunikoida ja kirkastaa ajatuksia.

– Työpajojen vetäjien ammattitaitoa on kehuttava. He tunsivat toimialan ja heillä oli asiantuntemusta sekä intohimoa ja kiinnostusta kulttuuria kohtaan. Työpajatyöskentely ei ollut helppoa, vaan osallistujia haastettiin ja he joutuivat pohtimaan asioita todella paljon, kertoo Anna-Elina Lyytikäinen.

Unfair piti brändityön tavoitteet koko ajan kirkkaana

Unfairilaisten fasilitoinnin luoma turvallinen ilmapiiri mahdollisti välittömän ja rehellisen keskustelun strategisesta, viestinnällisestä ja visuaalisesta määrittelystä. Positiivisella haastamisella ja osallistamisella brändimuotoilussa konkretisoituivat kulttuurin monet kasvot monesta eri näkökulmasta. Yrittämällä ja myös erehtymällä – mikä kuuluu olennaisena osana liiniin filosofiaan – päästiin lopputulokseen, joka ei vain toteuta uutta strategiaa vaan tehostaa sitä. Esitykset saavat uudesta Hämeenlinnan Teatterin brändistä ponnahduslaudan suurempaan vaikuttavuuteen niin viestinnällisesti kuin visuaalisestikin.

– Unfairilaisten kanssa työskennellessä oli koko ajan olo, että kokonaisuus on heidän näpeissään. Kesti hetken ennen kuin olimme samalla aaltopituudella, mutta kun se löytyi, saimme hienon brändin. Uudistuksia kannatti ehdottomasti tehdä. Kokemus ja ammattitaito, visuaalinen osaavuus sekä taito modernin ilmeen luomiseen tekivät vaikutuksen, ja brändiuudistuksen vetäjän täydellinen teatterialan tuntemus vakuutti kaikki, Lyytikäinen toteaa.

Saavutukset

  • Työpajan suunnittelu ja fasilitointi
  • Kohderyhmätarkennukset
  • Erottavien tekijöiden ja niiden merkitysten määrittely
  • Brändihierarkian määrittely
  • Pääviestit ja bränditarina
  • Brändipiirteet ja äänensävy
  • Visuaalisen brändi-identiteetin määrittely
  • Brändisovellusten luominen

Lue lisää!

Murrosten ajassa teatteri tarvitsi yhteiseksi kivijalaksi vahvan strategian

Ota yhteyttä

Alkoiko kiinnostaa?

Haluatko, että tuotamme epäreilua kilpailuetua myös sinulle? Pirauta tai laita viestiä!

Taru Kumpulainen

Strategi, COO (founder & COB)

+358 40 080 6379

Lähetä meille viesti:

Lisää aiheesta