Strategiasta syttyvä Taru ammentaa rohkeutta yrittämiseen maailmalta

Strategian kiteyttämisen mestari ja ikuinen reppureissaaja Taru nauttii asiakkaan haastamisesta kysymyksillä, joiden tuloksena syntyy lähes poikkeuksetta jotain uutta.

Unfairin toinen perustaja, Taru Kumpulainen, on omien sanojensa mukaan alueellinen outolintu. Suorapuheinen savolainen, jonka rehellisen suorapuheisuuden varmasti kaikki unfairilaiset ja asiakkaatkin tunnistavat. Tehokas strategi vaatii tiimiltä paljon, mutta hyvän työn päätteeksi myös kiitos on vilpitön.

16-vuotiaana maalta maailmalle karannut tehonainen on partnerikollegansa ja toimarimme Johannan kanssa kuin yö ja päivä. Heitä onkin kutsuttu työntekijöiden keskuudessa leikkisästi hupi- ja hyötytoimikunnaksi. Siinä missä Johanna keskittyy vahvasti isoon kuvaan ja fiilikseen, on Taru vastapainoksi analyyttinen ongelmanratkaisija ja asiaihminen, joka sukeltaa syvälle asiakkaan bisnekseen ja konkretiaan. Hän nauraakin, että jos toimari yksin olisi vetämässä firmaa, olisi se kuollut jo alle vuodessa, mutta toisaalta, jos vain hän olisi vetäjänä, meillä tuskin olisi yhtä mukavaa. Onneksi meillä on tässä siis täydellinen tasapaino.

– Unfair ei olisi Unfair ilman kumpaakin, enkä osaisi kuvitella tekeväni bisnestä kenenkään muun kanssa.

Yrittäjäksi lähteminen onnellinen vahinko

Tarusta ei pitänyt tulla yrittäjää. Ensimmäisen yhteisen yrityksen perustaminen vuosituhannen vaihteessa Johannan ja muutaman muun opiskelijakaverin kanssa oli lähinnä perua ahdistuksesta perusmuotoista opiskelua kohtaan. Johanna kuvaa Tarun olleen noihin aikoihin levoton nomadi, josta huokui vahva tarve toteuttaa itseään. Halu tehdä asioita omalla tavalla ja kulkea omaa tietä olivat kuitenkin erinomaiset lähtökohdat yrittäjyyteen.

TAMKin Proakatemialla opiskellessa uinuva bisnesvainu heräsi, ja Taru huomasi, että itsensä toteuttamisen, visuaalisuuden ja bisneksen voi kanavoida yhteen. Markkinointimaailmassa yhdistyy luovuuden ja bisneksen lisäksi oma geeniperimä:

– Äitini on boheemi taitelijasielu ja isäni bisneselämän insinööri. Mainosalalla pääsen luontevasti toteuttamaan molempia puoliani.

Myös lukuisilta jopa pähkähullun kuuloisilta reissuilta on tarttunut yrittäjyyteen heijastuvaa itsenäisyyttä, ja omaksuttu siivet kantaa -ajattelutapa antaa rohkeutta. Tilanteet muuttuvat koko ajan, eikä auta kuin sopeutua, oli kyseessä sitten keskelle öistä Afrikan savannia hajonnut auto, ja siitä seurannut kilometrien jalkapatikka takaisin Masai-leiriin tai muutokset bisneskentällä.

Tylsiä päiviä ei ole

Tarun päivittäinen työ sisältää tiivistä yhteistyötä asiakkaiden johtoryhmien sekä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten kanssa, omien tiimien tukemista sekä hallinnollisia hommia. Unfairille on tärkeää päästä ymmärtämään asiakkaan koko liiketoimintaa ja strategiaa, jonka todeksi tekemisessä markkinoinnilla on iso merkitys.

Taru on strategian hahmottamisessa ja uusien toimialojen ymmärtämisessä aivan ylivoimainen. Se, että monimutkaiset tuotteet tai palvelut saadaan kiteytettyä helposti ymmärrettävään ja myyvään muotoon, on haastavaa, mutta palkitsevaa. Parhaita kokemuksia Tarun mielestä ovatkin Yhden Yön Ihme -strategiakuvat, joissa vaaditaan paineen alla nopeaa omaksumista ja liiketoiminnan ymmärrystä.

– Kirkkaimmat timantit syntyvät paineen alla. Se, että voi auttaa asiakasta oivaltamaan ja tiivistämään, missä he ovat epäreilun hyviä vain yhdessä vuorokaudessa, on huikeaa. Aikaraja laittaa myös oman oppimisen ja kyvyn soveltaa uutta tietoa koetukselle.

Vanhojen asiakkaiden luottamus talliin on tuonut mukanaan yhä uusia ja isompia asiakkuuksia. Kasvu näkyy liikevaihdon lisäksi myös ihan fyysisesti. Unfair on jo toistamiseen kasvanut ulos konttoristaan, ja pian on aika muuttaa uusiin, isompiin tiloihin.

– Kasvu kahden naisen firmasta 20 asiantuntijan yritykseksi lyhyessä ajassa on ollut huikea matka. Olemme pystyneet rakentamaan kannattavan firman, houkuteltua talliin äärimmäisen lahjakkaat tekijät, ja asiakkaat ovat ottaneet omakseen meidän liinin filosofian, arvomaailman sekä tavan tehdä markkinointia entistä strategisemmin. Täysin kipuilematta se ei toki ole tullut. Jatkuvan muutoksen kanssa on pitänyt oppia elämään, eikä tylsiä päiviä ole.

Taru haluaa korostaa ajatusta unelmien työpaikan rakentamista yhdessä työntekijöiden kanssa. Unfairilla työ ei määritä tekijäänsä, vaan pikemminkin toisinpäin – positio pyritään aina rakentamaan mahdollisuuksien mukaan henkilön omien vahvuuksien ja toiveiden ympärille. Fakta on, että pyöreää palikkaa on turha yrittää tunkea neliönmuotoiseen reikään, eikä kukaan ole samassa työpaikassa ikuisesti.

– Johannan ja minun tehtävä on tarjota työntekijälle kasvun paikkoja ja auttaa uralla eteenpäin, pysyi hän sitten Unfairin leivissä tai jatkaa urapolkuaan muualla. Haluan uskoa, että Unfairilla työskentely antaa hyvät lähtökohdat; jos pärjää meillä, pärjää missä tahansa. Vaadimme paljon, mutta annamme myös paljon takaisin.

Voimaa työarkeen kaukaa maailmalta ja läheltä takkatulen äärestä

Kun Taru tekee töitä, niitä tehdään täysillä, eikä kellonajoilla ole juurikaan väliä. Johtokaksikko kuitenkin painottaa vapaa-ajan ja työn vastapainon tärkeyttä.

– Emme halua olla niitä yrittäjiä, jotka tappavat itsensä työllä. Unfairin täytyy mahdollistaa myös omistajilleen elämän balanssi ja vapaus. Johannalle se tarkoittaa treeniä tai laatuaikaa pienen poikansa kanssa, minulle puolestaan eksoottisten maailmankolkkien koluamista reppu selässä yksin tai puolison kanssa.

Silloin kun Taru on lomalla ja reissun päällä, tämä systemaattinen strategi todella myös on päiväperhomoodissa.

– Olen todellinen on-off -ihminen monella tapaa. Työni hoidan aina skarpisti, mutta vapaalla tai matkoilla ollessani läheiseni ovat lähinnä kauhuissaan. Aina tuppaa sattumaan ja tapahtumaan.

Matkustamisen lisäksi kiireiseen työarkeen tuo voimaa aika kotona, ja Taru kuvaakin itseään hyggeilyn mestariksi. Joogaavasta sunnuntaijuoksijasta parasta on perjantaiset takkamakkaratreffit miehen kanssa ja se, että saa viettää koko päivän pyjamassa niin halutessaan.

– Ihana olla kotona, kuten Ikea sanoo.

Vanhassa puutaloyhteisössä asuminen tuo myös tunteen, että keskellä kaupunkia on ympärillä jotain omilta juurilta maalaiskylästä.

Eli…

Strategian kiteyttämisen mestari ja ikuinen reppureissaaja Taru nauttii asiakkaan haastamisesta kysymyksillä, joiden tuloksena syntyy lähes poikkeuksetta jotain uutta.

Kirjoittaja

Jonna Lipponen

Aurinkoinen viestijä, joka uskoo vahvasti positiivisen asenteen vaikutukseen. Nauttii sanoilla leikkimisestä ja visuaalisesti kauniista asioista.

Lisää aiheesta