Ville tukee Unfairin ja asiakkaan bisnestä sukeltamalla dataan

Unfairin digitaalisen liiketoiminnan johtajan (CDO) Villen tekemä työ vaikuttaa sekä asiakkaiden tyytyväisyyteen että unfairilaisten arjen sujuvuuteen. Hän on ikuinen oppija, joka vie uudet asiat nopeasti käytännön työhön.

CDO Ville Salosella on ollut tärkeä rooli siinä, että Unfairille on kasvanut kokonainen webbitiimi. Nykyään tiimissä työskentelee monta kovan luokan ammattilaista, ja verkkosivustoprojekti on usein asiakassuhteen alkusysäys. Siitä laajentuu tyypillisesti pitkä ja tiivis markkinointikumppanuus asiakkaan ja Unfairin tiimin välille.

Villen omat työtehtävät ovat muuttuneet melkoisesti sen jälkeen, kun hän vuonna 2018 aloitti Unfairilla. Hän on siirtynyt verkkosivustojen koodaamisesta myynnin hoitamiseen sekä webbiprojektien alkupäähän, jossa hän konseptoi kokonaisuuksia ja miettii muun muassa sivustojen käyttäjäkokemusta tai tietoturva-asioita. Ville myös kantaa hallinnollista vastuuta Unfairilla ja toimii webbitiimin team leadina. Lisäksi hän on henkilöstörahaston hallituksen puheenjohtaja ja työsuojeluvaltuutettu.

– Tavoitteeni on varmistaa, että kaikilla tiimeillä on parhaat mahdolliset edellytykset tehdä oma asiantuntijan työnsä mahdollisimman hyvin. Muun hallinnon tukena olen esimerkiksi siten, että kerään ja analysoin dataa. Pyrin omalla työlläni vaikuttamaan siihen, että Unfairin liiketoiminta kehittyy oikeaan suuntaan, Ville kertoo.

– Teen töitä muun muassa talouslukujen ja toiminnanohjausjärjestelmän parissa, mutta ymmärrän, että monissa ne eivät herätä innostusta. Minun on kehitettävä tapoja saada muut kiinnostumaan näistä tärkeistä asioista.

Sisäisellä ja asiakastyöllä on monia yhtymäkohtia

– Minua motivoi se, kun huomaan, että työlläni on vaikutusta. Pieniä onnistumisia ovat aina tilanteet, joissa muut menestyvät työssään osittain siksi, että olen tehnyt toimiston arkeen vaikuttavan päätöksen. Tai huomaan asian, jolla joko saamme lisää euroja taloon tai pystymme säästämään fiksusti. Lisäksi asiakkaidemme tyytyväisyys ja tiimityönä hyvin hoidetut projektit tuovat selkeitä onnistumisen kokemuksia, Ville sanoo.

– Unfairin sisäisellä tekemisellä ja asiakastyöllä on yhtymäkohtia monessa asiassa. Esimerkiksi se, että ymmärrän Unfairin omasta liiketoiminnasta mahdollisimman paljon, auttaa minua ymmärtämään myös asiakkaitamme – ja jatkuva uusien asioiden oppiminen palvelee molempia. Haastavina aikoina työntekijöiden omilla teoilla on varmasti enemmän merkitystä yrityksen menestykselle kuin nousukausina, hän pohtii.

Villen kokemus luo varmuutta päätöksentekoon

Villelle uran rakentaminen on ollut määrätietoista, ja hän kokee saaneensa Unfairilla hyvän tuen osaamisensa ja roolinsa kasvattamiselle. Kaikki kertynyt työkokemus on saanut aikaan sen, että hän osaa katsoa asioita markkinointikontekstissa monelta eri kantilta. Villestä on kasvanut diplomaattinen sillanrakentaja eri tahojen välille.

– Minulle on kertynyt riittävästi ymmärrystä, jotta pystyn keskustelemaan eri alojen asiantuntijoiden kanssa ja edistämään projekteja heidän tukenaan, Ville toteaa.

– Lisäksi kokemus näkyy päätöksentekokyvyssä. Joskus täytyy hyväksyä, että keskinkertainenkin päätös on parempi kuin ei päätöstä ollenkaan eli vuodet ovat kerryttäneet rohkeutta. Toisaalta kokemus karsii epätervettä itsevarmuutta. Unfairilla liiketoimintaymmärrykseni on kasvanut paljon, mutta olen myös huomannut yhä enemmän asioita, joista en ymmärrä mitään. Tämä kaikki auttaa myös ymmärtämään asiakkaita entistä paremmin.

Jatkuva oppiminen tukee muutosjohtamista

Viime vuosina Ville on suorittanut työn ohessa HHJ-koulutuksen, lähiesimiestyön ammattitutkinnon sekä kyberturvallisuuteen perehdyttäneen palvelumuotoilun erikoisammattitutkinnon. Hän kokee, että jatkuva kehittyminen on tarpeen, ja tiedonjano on hänelle veturi lähes kaikessa tekemisessä. Jatkossa hän haluaa vahvistaa muun muassa ihmistenjohtamistaitojaan.

– Iso osa tehtävistäni liittyy jollain tavalla muutokseen. Unfairilaisia on jo noin 30, eivätkä ihmisten motivaattorit todellakaan ole samanlaisia. Vaikka muutokset objektiivisesti katseltuna vaikuttaisivat siltä, että ne vievät asioita eteenpäin ja parantavat arkea, eivät asiat ole niin yksinkertaisia. Muutosjohtajuus ei ole helppoa, hän sanoo.

– Kun oma rooli muuttuu, pitää muuttaa omaa ajattelumalliaan. Tietyistä asioista kannattaa päästää irti ja delegoida ne eteenpäin. On luotettava siihen, että muut pystyvät tekemään asiat vähintään yhtä hyvin kuin itse tekisin.

Eli…

Unfairilla on mahdollisuus kehittyä. Ville tuli aikanaan talliin koodaamaan, mutta nykyään hän astelee CDO:n saappaissa. Ole yhteyksissä Villeen, kun tarvitset apua verkkosivujesi kanssa!

Kirjoittaja

Emilia Särkiniemi

Utelias viestijä, joka työskentelee mielellään tiimissä. Toimittajataustan vuoksi sekä kysyy että kuuntelee sujuvasti ja kiteyttää sitten olennaisen. Moderni martta on aina jossain menossa.

Lisää aiheesta