Selkokielen palvelut
Haluatko, että asiakkaasi ja työntekijäsi ymmärtävät, mitä sinä sanot? Voit käyttää selkokieltä apunasi, kun teet yrityksesi viestintää. Selkokieli on kieltä, jota melkein jokaisen on helppo ymmärtää.
Suomessa noin 650 000–750 000 ihmistä tarvitsee selkokieltä.
Selkokeskus.Fi
Mitä on selkokieli?
Selkokieli on helppoa suomen kieltä. Tämän sivun teksti on selkokieltä.
Selkokieltä on helpompi lukea ja ymmärtää kuin yleiskieltä. Suurin osa yritysten viestinnästä on tehty yleiskielellä. Esimerkiksi nettisivut, esitteet ja ohjeet ovat usein yleiskieltä.
Kuka tarvitsee selkokieltä?
Suomessa on jopa 750 000 ihmistä, jotka tarvitsevat selkokieltä. Selkokieltä tarvitsevien ihmisten määrä myös kasvaa.
Selkokielestä on hyötyä ihmisille, joiden on vaikea ymmärtää yleiskieltä.
Yleiskieltä voi olla vaikea ymmärtää monista syistä. Ymmärtäminen voi olla vaikeaa esimerkiksi sairauden vuoksi. Myös ulkomailta Suomeen muuttanut ihminen voi tarvita selkokieltä. Hän ei ehkä vielä osaa suomen kieltä tarpeeksi hyvin.
Miksi selkokieltä kannattaa käyttää viestinnässä?
Kun käytät selkokieltä, kaikki ihmiset ymmärtävät yrityksesi viestintää paremmin. Tavoitat enemmän ihmisiä kuin jos käytät vain yleiskieltä.
Lisäksi selkokielinen viestintä parantaa yrityksesi saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta. Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että useampi ihminen voi ymmärtää yrityksesi viestintää. Yhdenvertaisuus tarkoittaa sitä, että yrityksesi kohtelee kaikkia ihmisiä samalla tavalla.
Moni yritys ei vielä tiedä selkokielen hyödyistä. Siksi sinä voit saada etua verrattuna muihin yrityksiin, jos alat käyttää selkokieltä.
Selkokielen palvelumme
Unfairin viestinnän asiantuntijat kirjoittavat tekstejä selkokielellä. Kirjoitamme tekstit niin, että lukijasi ymmärtävät ne ja yrityksesi tavoitteet täyttyvät.
- Selkomukautus: muutamme yleiskielisen tekstin selkokielelle.
- Selkokielinen uusi sisältö: kirjoitamme uutta selkokielistä tekstiä.
- Selkoilmaisu: yhdistämme selkokieliseen tekstiin kuvia tai videoita, jotka ovat saavutettavia.
- Selkojulkaisut: suunnittelemme ja taitamme selkokieliset julkaisut, kuten esitteet.
- Selkokielinen työnantajaviestintä: autamme löytämään työntekijöitä selkokielen avulla.
- Selkotunnus: autamme hakemaan esimerkiksi verkkosivuillesi selkotunnuksen Selkokeskuksesta. Selkotunnus on merkki siitä, että teksti on selkokielistä. Selkokeskus on selkoviestinnän asiantuntija Suomessa. Tälle sivulle on myönnetty selkotunnus.
Näin voit käyttää selkokieltä
1. Verkkosivujen ja verkkokauppojen tekstit
Selkokieltä kannattaa käyttää, kun verkkosivulla tai verkkokaupassa kerrotaan palveluista tai annetaan ohjeita. Näin asiakkaat saavat paremmin vastauksia kysymyksiinsä. Myös asiakaspalvelun työntekijöiden työ helpottuu, kun asiakas saa vastauksen kysymykseensä verkkosivulta.
2. Työnantajaviestintä
Selkokieli auttaa viestimään paremmin työntekijöille. Selkokieli voi vaikuttaa myös siihen, että työntekijät pysyvät pidempään samalla työnantajalla. Selkokieli voi lisätä tasa-arvoa ja työturvallisuutta. Selkokieli on hyödyllistä erityisesti työnantajille, joiden työntekijät eivät puhu suomea äidinkielenään.
3. Työpaikkojen markkinointi
Selkokielellä tehty viestintä auttaa työnantajia löytämään uusia työntekijöitä. Selkokielen avulla voi tavoittaa enemmän työnhakijoita kuin yleiskielellä. Selkokielellä voi viestiä erityisesti nuorille ja ihmisille, jotka eivät puhu suomea äidinkielenään.
4. Saavutettavuus
Lain mukaan valtion ja kuntien pitää viestiä saavutettavasti. Laki koskee osittain myös yrityksiä ja järjestöjä. Selkokielen avulla viestinnästä voi tehdä saavutettavaa.

Tälle sivulle on myönnetty selkotunnus.
Ota yhteyttä
Oletko kiinnostunut selkokielestä?
Me autamme sinua tekemään viestintää selkokielellä. Saat palvelustamme lisää tietoa, kun soitat tai lähetät sähköpostia minulle.
Voit myös ottaa yhteyttä lomakkeella. Täytä tämä lomake, jos haluat ottaa yhteyttä meihin.
Tähdellä (*) merkattuihin kohtiin on pakko vastata.