Tekninen hakukoneoptimointi – 5 asiaa, jotka jokaisen pitäisi tietää

Jos sivustolla on teknisiä ongelmia, sivuston hakukonenäkyvyyden lisääminen sisällön avulla vaikeutuu huomattavasti. Asiantuntijamme Saila ja Ykä kertovat, miten sivuston tekninen hakukoneoptimointi laitetaan kuntoon.

1. Googlen Search Console on äärimmäisen hyödyllinen työkalu hakukoneoptimointiin

Parhaiten Googlen algoritmeistä on perillä Google itse. Siksi sivuston analysoimisessa kannattaa mennä suoraan lähteelle ja lisätä sivustolle Google Search Console.

Search Consolen lisääminen on hyvä lähtökohta hakukoneoptimoinnille. Sen avulla voi varmistaa, että optimoitavat sivut on indeksoitu ja hakurobotit pääsevät niihin perille. Samalla työkaluun voi lisätä sivuston sivukartan, mikä auttaa hakurobotteja hahmottamaan paremmin sivujen väliset linkitykset. Search Consolesta saa myös kevyen analyysin siitä, millä sijoituksilla sivut näkyvät Googlen hakutuloksissa.

2. Mobiiliystävällinen sivusto palvelee käyttäjiä ja hakurobotteja parhaiten

Googlen hakurobotit priorisoivat sivustojen mobiiliversiot. Koska valtaosa hauista tehdään mobiililaitteilla ja Googlen hakualgoritmit ovat keskittyneet suosimaan responsiivisia sivustoja, responsiivisuuden puuttuminen on iso haitta hakukonenäkyvyydelle.

Vaikka mobiiliystävällisyyden korostaminen on ollut verkkosivusuunnittelun peruskauraa jo pitkään, on yhä olemassa sivustoja, jotka eivät tarjoa mobiilissa hyvää käyttäjäkokemusta. Nämä sivustot ovat esimerkiksi teknologialtaan vanhentuneilla verkkokauppa-alustoilla tai tee-se-itse-hengellä toteutettuja sivustoja.

3. Sivuston latautumisnopeus on keskeinen osa käyttäjäkokemusta

Jokaisella on varmasti henkilökohtaista kokemusta siitä, että jos sivuston lataaminen kestää, sieltä siirrytään vikkelästi muualle. Äärimmäisissä tapauksissa sivuston hitaus voi estää hakurobottien ryömimisen kokonaan.

Sivuston nopeudesta saa tuntuman yksinkertaisesti testaamalla sitä. Tarkempaan tutkimiseen on useita ilmaisia työkaluja. Suuntaa antaa esimerkiksi Googlen Page Speed Insights. Työkaluja käytettäessä tulokset kannattaa hakea niistä maista, mihin hakukonenäkyvyyttä haluaa optimoida.

4. Hyvä sivuhierarkia ja navigointi eivät vie käyttäjää umpikujaan

Hakukoneoptimoitavaa sisältöä ei pidä piilottaa sivuston uumeniin. Selkeä hierarkia ja sisällön esittämisjärjestys helpottavat sekä käyttäjien että hakurobottien liikkumista. Sivustovierailijan ei tule joutua umpikujaan eikä sivustolla saa olla orpoja sivuja, joita ei ole linkitetty muihin sisältösivuihin.

Sivun linkittäminen etusivulle on merkki hakukoneille sisällön tärkeydestä. Hyvän ohjenuoran mukaan sivujen tulisi olla korkeintaan muutaman linkin klikkauksen päässä etusivusta. Lisäksi käyttäjän tulisi päästä siirtymään olennaisimpiin sisältöihin miltä sivulta tahansa.

5. Metaotsikko ja -kuvaus auttavat hakurobotteja ymmärtämään sisältöä

Metatekstien käyttö herättää paljon mielipiteitä, sillä ne eivät aina näy hakutulossivulla sivulle asetetulla tavalla. Siitä huolimatta ne kannattaa lisätä, koska ne auttavat viestimään hakukoneille, mitä aihetta sivu käsittelee. 

Yleisin metatekstien asettamiseen käytettävä lisäosa WordPress -sivustoilla on Yoast. Lisäosa hakee metatekstit automaattisesti sivun otsikosta ja ingressistä. Tiedot kannattaa tarkistaa ja lisätä tarvittaessa mukaan sivun fokusavainsana luontevalla tavalla.

Eli…

Hakukoneoptimoinnissa olennaiset asiat ovat relevantti sisältö ja sivuston helppokäyttöisyys. Käyttäjäystävällinen sivusto on ystävällinen myös hakuroboteille. Ota yhteyttä, niin selvitämme sivustosi nykytilan ja sen näkyvyyttä edistävät toimenpiteet.

Kirjoittaja

Saila Rönkkö

Saila on markkinoinnin moniosaaja, joka innostuu laajoista markkinoinnin kokonaisuuksista, uusien taitojen oppimisesta sekä brittihuumorista.

Ville “Ykä” Yrjölä

Lisää aiheesta