Pohdiskeleva Ykä ohjaa markkinointia datalla

Ykä asteli Unfairille repussaan digitaalisen markkinoinnin syväosaamista. Hän pitää markkinointitoimistossa työskentelyssä siitä, että eri tiimit kehittävät toinen toistaan.

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntijan Ville ”Ykä” Yrjölän kokemus vahvistaa entisestään Unfairin digitekemistä. Hänen tehtävänään on olla seniortason digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka kehittää Unfairin osaamista niin asiakkaiden nykytarpeita kuin tulevaisuutta ajatellen.

– Digitaalinen markkinointi on tietynlaisessa murrosiässä, ja moni asia on muuttumassa pysyvästi lähiaikoina. Haluan olla viemässä Unfairia tulevaisuudessa tarvittavalle tasolle ja kehittää samalla itseäni. Unfair ja asiakkaat hyötyvät digitaalisen markkinoinnin syväosaamisestani, ja minä hyödyn täällä saamistani haasteista sekä kaikesta, mitä pystyn oppimaan muista markkinoinnin osa-alueista, Ykä sanoo.

Työssä on hyötyä Ykän pohdiskelevasta ja analyyttisesta mielestä. Hän on viilipyttymäisen rauhallinen ja hyvin optimistinen. Hän ei siis jaksa velloa negatiivisissa ajatuksissa, vaan lähtee haasteita kohdatessaan miettimään, miten asia voitaisiin ratkaista tai miten tilannetta voisi parantaa.

– Persoonallisuudessani on sekä taiteellinen että looginen puoli. Nautin sisältöjen luomisesta, mutta samaan aikaan minua kiinnostaa älyttömästi markkinointianalytiikka ja se, miten numeroita voi käyttää hyväkseen. Ehkä isoin vahvuuteni töissä on taipumukseni kiinnostua asioista äärimmäisen paljon. Minulle ei riitä pelkästään asioiden tietäminen – minun pitää tietää myös, miksi jokin asia on niin kuin se on.

Muilta tiimeiltä saa hyvää näkemystä digitekemiseen

Ykä on valmistunut media-assistentiksi audiovisuaalisen viestinnän osaamisalalta. Ennen kuin urapolku kuljetti hänet digimarkkinoinnin pariin, hän ehti työskennellä muun muassa äänituotannon sekä myynnin ja asiakaspalvelun parissa. Sitten digitaalisen markkinoinnin osaamiselle ja palveluille alkoi olla Suomessa kysyntää.

– Ala alkoi kasvaa hillittömän nopeasti. Pääsin mukaan buumiin vuonna 2015 ja opin todella paljon eri osa-alueista, kuten video- ja hakumainonnasta, analytiikasta sekä ohjelmallisesta ostamisesta. Tuo aika kouli minusta asiantuntijan: minulle kertyi moniosaamista ja pääsin moneen asiaan todella syvälle, Ykä kertoo.

Vuosien aikana hänelle on kertynyt työkokemusta eri digi- ja markkinointitoimistoista. Digitoimistot eivät kuitenkaan tuntuneet täysin omalta paikalta.

– Kaipaan ympärilleni muunkinlaista osaamista. Digitaalisessa markkinoinnissa on helppo turtua ja jämähtää tuttuihin työskentelytapoihin, jolloin muilta markkinoinnin osa-alueilta saa hyvää, ulkopuolista näkemystä omaan tekemiseensä. Markkinointitoimistossa pystyy luomaan symbioosin tiimien välille eli toinen kehittää toistaan.

Unfairilla yritystä ajatellaan ihmisten luomana

Iso osa Ykän identiteettiä ja vapaa-aikaa on musiikki, sillä hän on kahden bändin laulaja. Musiikki myös yhdistää Ykää ja hänen teini-ikäistä poikaansa – joskin kaverit vievät nykyään teinin vapaa-ajasta ison osan. Se tarkoittaa, että Ykällä on aikaa olla tekemättä mitään ja pohdiskella, mistä hän nauttii.

Työpaikassa Ykälle tärkeintä ovat ihmiset: hyvä työyhteisö ja mukavat asiakkaat, joiden kanssa töitä tehdään samalla puolella pöytää. Ihmisten ansiosta hän jaksaa arkiaamuisin nousta sängystä ja lähteä töihin hyvillä mielin.

– Unfair on yritys, joka muodostuu sellaisista ihmisistä, joilla haluaa ympäröidä itsensä. Unfairilaiset ovat värikkäitä persoonia, mikä on aina virkistävää. Täällä työskentelee todella mielenkiintoisia, mukavia ja osaavia tyyppejä. Se minutkin veti tänne, Ykä toteaa.

– Olin kuullut Unfairista työpaikkana paljon hyvää, enkä ole missään muualla tuntenut itseäni yhtä tervetulleeksi, kun olen aloittanut työt. Lisäksi yksilön arvostus on huomattavan hyvällä tasolla. Täällä ajatellaan yritystä ihmisten luomana, esimerkiksi osaamisen kautta.

Eli…

Digitaalinen markkinointi on nyt tietynlaisessa murrosiässä, ja monet merkittävät muutokset ovat vääjäämättä tulossa pysyväksi osaksi markkinointimaailmaa lähiaikoina.

Kirjoittaja

Emilia Särkiniemi

Utelias viestijä, joka työskentelee mielellään tiimissä. Toimittajataustan vuoksi sekä kysyy että kuuntelee sujuvasti ja kiteyttää sitten olennaisen. Moderni martta on aina jossain menossa.

Lisää aiheesta