Kotipizzan missio taottiin timantinkovaksi strategiakuvaksi
Kotipizza Group on suomalainen pörssiyritys, joka kehittää fast casual -ravintolakonsepteja. Unfairin johdolla konsernin liiketoimintastrategia kirkastettiin, tarinallistettiin ja visualisoitiin vain yhdessä yössä. Tuloksena on väkevä strategiakuva, joka on helppo jalkauttaa arkeen.
Unfair auttaa yrityksiä puristamaan yhdessä päivässä kokoon bisneksen ydinarvot ja vision sekä sitoutumaan niihin. Etenkin suosittelen konseptia firmoille, joilla on haasteena sanoittaa, mitä ne ovat ja mitä tekevät. Oli tosi hyvä fiilis tehdä tätä yhdessä.
Tommi Tervanen, toimitusjohtaja
Jos jotain tehdään, se tehdään tunteella. Kotipizza Group Oyj:n toimitusjohtaja Tommi Tervanen on aina ollut mies, jolla on vahva missio. Fast casual -ravintolaketjutoimintaan erikoistunut Kotipizza Group Oyj etsi uutta tapaa kiteyttää yritysen strategia ja missio, jotta se on helppo viestiä asiakkaille ja ketjuyrittäjille eri kanavissa. Yrityksen tavoitteena on tehdä maailmasta parempi paikka pizza kerrallaan ja tehdä syömisestä kivempaa.
Tervasen mukaan Suomessa bisnes on pitkälti ollut hyvin insinöörivetoista hommaa, jossa asioita hinkataan ikuisuuteen asti. Kuluttajat kuitenkin odottavat koko ajan uusia ja entistä parempia asiakaskokemuksia.
Rohkeus, kyky kuunnella palautetta ja nopea ulostulo ovat entistä olennaisempia tekijöitä niin konseptikehityksessä kuin tuote- ja palvelusuunnittelussa. Unfairin ote on osoitus ketterän tekemisen merkityksestä tämän päivän bisneksessä.
Timantin puristamisessa myös asiakkaalla on merkittävä rooli. Samalla, kun tiivis aikataulu pakottaa linjaamaan tulevaisuuden näkymät jiiriin, tekemisen tuska hitsaa porukkaa yhteen aivan uudella tavalla. Tervasen mukaan kokemus on pelonsekaisen kauhun, kaaoksen ja euforian sekoitus, mutta se kuuluu prosessiin.
– Yhden yön ihme on tosi haastava, mutta hyvä formaatti. Se patistaa johtoryhmän ja hallituksen oikeasti miettimään, miksi ollaan olemassa ja mikä on bisneksen tarkoitus. Oli hienoa nähdä, miten yhteinen näkemys syntyy ja sitouttaa ihmiset prosessin aikana.
Liinissä hengessä Tervanen lähti saman tein ulkoiluttamaan tuoretta strategiakuvaa ja -tarinaa kentällä aina Amerikkaa myöten. Ketterän testauksen ja pienen jälkihionnan myötä Kotipizza Groupin ”Tehdään syömisestä kivempaa” -missio on nyt valmis valtaamaan maailmaa. Tervaselle ”miksi”-kysymys on merkittävä niin omassa elämässä kuin johtamisessa ja yrityskulttuurin rakentamisessa.
– Vahva ”WHY” virtaa myös Unfairin DNA:ssa, mikä sopi hyvin yhteen meidän kanssa. Yrityksen arvoja ja strategiaa on turha listata seinätauluun, joka ei ole millään tavalla läsnä arjessa. Yksi kuva on helppo tapa kytkeä strategia jokapäiväiseen tekemiseen ja sitä kautta tukea koko konsernin tavoitteiden täyttymistä.
”Jumalauta sen visualisoinnin on oltava aamulla valmis, kun hallitus ja johtoryhmä kokoontuu hyväksymään kuvan. – Ja valmista tuli!”
Ota yhteyttä
Alkoiko kiinnostaa?
Haluatko, että tuotamme epäreilua kilpailuetua myös sinulle? Pirauta tai laita viestiä!