Visuaalisen suunnittelun TOP-3 trendit 2024

Keräsimme yhteen alkaneen vuoden visuaalisen suunnittelun isot trendit. Tänä vuonna suunnittelijat tekevät työtään entistäkin liinimmin ja ilottelevat muuntautuvilla visuaalisilla elementeillä.

1. Generatiivinen tekoäly nopeuttaa ja helpottaa suunnittelua

Generatiivinen tekoäly on alkaneen vuoden isoja trendejä myös visuaalisessa suunnittelussa. Tekoälyyn pohjautuvat työkalut helpottavat suunnittelijan arkea ja nopeuttavat esimerkiksi kuvien käsittelyä sekä editointia.

Adoben kaltaiset isot ohjelmistotalot lisäävät ahkerasti tekoälyyn pohjautuvia ominaisuuksia tuotteisiinsa ja keskittävät kovasti resursseja niiden kehitystyöhön. Tulossa on myös tekoälyn käyttöä koskeva säännöstely, joka todennäköisesti joutuu ottamaan kantaa myös tekijänoikeuskysymyksiin.

Tekoälyn kehitys on ollut tähän saakka niin nopeaa, että tulevaa on vaikea ennustaa. Sen kuitenkin tiedämme, että nykyiselläänkin työn automatisointi vapauttaa suunnittelijalle enemmän aikaa luovaan työhön ja uniikkien konseptien ideointiin.

2. Sprinttimuotoinen työskentely tehostaa prosesseja

Unfairilla ketterä sprinttimuotoinen työskentely on ollut arkipäivää jo pitkään. Tänä vuonna design-sprinteistä on tulossa globaali ilmiö.

Sprintti tiivistää mittavankin projektin toteutuksen lyhyen ajan sisään. Ketterä tekeminen suoraviivaistaa toimintatavat. Kun projektiin keskitytään täysillä sille varatussa ajassa, päätöksenteko on nopeaa ja fokus säilyy selkeänä.

Sprintteinä toteutetuissa projekteissa saadaan aikaan laadukasta suunnittelua tehokkaasti ja uskottavasti. Työskentelytapa onnistuu kaiken kokoisilta organisaatioilta, eikä se sido liikaa resursseja. Unfairilla sprinteissä on syntynyt esimerkiksi brändi- ja verkkosivu-uudistuksia, luovia konsepteja sekä kampanjasuunnitelmia.

3. Muuntautuvat elementit näkyvät brändi-identiteetissä

Kineettisten ja dynaamisten elementtien yhdistely avaa uusia mahdollisuuksia brändi-ilmeen suunnittelulle ja ilmentymille. Tekoälyllä on keskeinen rooli tyylisuunnan kehittymisessä, sillä sen avulla voi luoda muutamilla keskeisillä elementeillä lähes rajattoman määrän sovellutuksia. Tuore esimerkki muuntautuvasta suunnittelusta näkyy Espoon teatterin keskustelua herättäneessä ilmeuudistuksessa.

Vaikka dynaaminen kuvamaailma ei välttämättä sovi kaikille yrityksille, se voi silti lisätä brändin ilmaisuvoimaa silloin, kun se sopii liiketoimintaan.

Dynaamisilla elementeillä voi luoda uniikkeja ja osallistavia käyttäjäkokemuksia, vaikka brändi-ilme olisi yleisölleen jo entuudestaan tuttu. Ohjelmistoyritys Siili Solutionsin työntekijät voivat muokata yrityksen logon ”piikkien” pituutta ja tiheyttä haluamansa mukaisesti. Näin logosta tulee yhtä monta pelkistettyä siilihahmoa, kuin yrityksellä on työntekijöitä.

Eli…

Liinit ja aikaansaavat työskentelytavat ovat muuntautuvan suunnittelun ohella alkaneen vuoden isoja trendejä. Ennustiko uuden vuoden tina ilmeuudistusta tai markkinointimateriaalien päivittämistä?

Kirjoittaja

Saila Rönkkö

Saila on markkinoinnin moniosaaja, joka innostuu laajoista markkinoinnin kokonaisuuksista, uusien taitojen oppimisesta sekä brittihuumorista.

Lisää aiheesta