Markkinoinnin trendit 2024 – vastuullisuus keskiössä

Vuonna 2024 vastuullisuus lyö kunnolla läpi markkinoinnin kaikilla osa-alueilla. Kokosimme yhteen tulevia trendejä.

Vastuullisuus tulee osaksi liiketoimintaa

Vastuullisuus tulee ensi vuonna yritysten agendalle niin, että rymisee. EU-direktiivi (CSRD) määrää entistä pienemmät yritykset raportoimaan vastuullisuudestaan. Direktiivin ansiosta vastuullisuusraportointi yhdenmukaistuu, mikä tekee raporteista vertailtavampia keskenään.

Raportoinnin tueksi tarvitaan mittavat datankeruumenetelmät, jotta kaikki tieto liiketoiminnan vaikutuksista ympäristöön ja yhteiskuntaan sekä yrityksen sosiaalisesta vastuullisuudesta ja hyvästä hallintotavasta saadaan yhteen.

Raportointi on yksi tapa kertoa vastuullisuudesta ja todentaa sitä. Sen lisäksi on tärkeää viestiä vastuullisuudesta sidosryhmille myös muilla tavoin, esimerkiksi kampanjoilla, verkossa ja somessa. Ota yhteyttä, niin olemme vastuullisuusviestinnässä apunasi.

Vihreä koodaaminen säästää energiaa

Energiatehokkuus ja vihreät arvot puhuttavat myös web-kehittäjien parissa. Vihreä koodi tarkoittaa laadukkaasti toteutettua koodia, jonka sivutuotteena sivustot säästävät palvelimien resursseja. Vihreän koodin omaksuminen ei tarkoita, että sivuston näyttävyydestä tai ominaisuuksista joutuisi tinkimään. 

Jos sivuston suorituskyky sakkaa, palvelun ostajan tulee osata vaatia digitaalisten palvelujen tuottajaa optimoimaan ja keventämään koodia palvelimen suoritustehon kasvattamisen sijaan.

Selkokielisen sisällön tarve kasvaa

Selkokieli on yleiskieltä luettavampi ja ymmärrettävämpi suomen kielen muoto. Sillä on merkittävä rooli saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumisessa. Selkokieltä tarvitsevien määrä on jo nyt merkittävä ja tarve sille vain kasvaa.

Selkokieli on valjastettavissa minkä tahansa yrityksen ja organisaation kilpailuvaltiksi. Sen avulla viestin saa perille ymmärrettävässä muodossa ihan kaikille, mikä on digiärsykkeitä tulvivassa ympäristössä enemmän kuin paikallaan.

Tekijänoikeudet puhuttavat tekoälyavusteisessa suunnittelussa

Tekoälyn hyödyntäminen graafisessa suunnittelussa on herättänyt keskustelua tekijänoikeuskysymyksistä. Koska generatiivinen tekoäly käyttää aineistonaan tähän saakka tuotettuja visualisointeja, se hyödyntää aina jonkun suunnittelijan aiemmin tekemää työtä. Tämä on hyvä muistaa varsinkin, kun pyrkimyksenä on luoda uniikkeja ideoita ja suunnittelua.

Toistaiseksi tekoäly toimii graafikon apurina. Se nopeuttaa työvaiheita ja tarjoaa apua ideointiin. Kehitys tekoälyn saralla on ollut tähän saakka niin vauhdikasta, että on vaikea ennustaa, mitä edistysaskeleita tulee tapahtumaan kevääseen mennessä. Varmaa on kuitenkin se, että nykyisillä tekoälymalleilla ei pystytä korvaamaan luovan työn ammattilaisia.

Inkluusio ja monimuotoisuus näkyvät markkinointiviestinnässä

Monimuotoisuus, tasavertaisuus, inklusiivisuus ja yhteenkuuluvuus (DEIB) korostuvat jatkossa työyhteisöissä entisestään. Yritykset ja organisaatiot haluavat myös välittää näitä arvoja omassa viestinnässä ja markkinoinnissaan. 

Aidosti toteutettuna inklusiivinen työnantajakuva sekä houkuttelee uusia että sitouttaa nykyisiä työntekijöitä. Avoin keskustelu, kouluttautuminen ja yhteisen ymmärryksen rakentaminen ovat hyviä lähtökohtia monimuotoisuuden vaalimiseen.

Eli…

Me Unfairilla emme katso peräpeiliin, vaan pysymme ajan hermoilla. Ota yhteyttä, niin valjastamme trendit osaksi yrityksesi markkinointia.

Kirjoittaja

Saila Rönkkö

Saila on markkinoinnin moniosaaja, joka innostuu laajoista markkinoinnin kokonaisuuksista, uusien taitojen oppimisesta sekä brittihuumorista.

Lisää aiheesta