Jenni on luontoa rakastava maalaistyttö, joka näkee inspiraation kaikkialla
Hurjalla draivilla projekteja vetävä Jenni hahmottaa kokonaisuuden ja kiinnittää huomiota yksityiskohtiin.
Jenni on Unfairin pirskahteleva projektipäällikkö, joka paahtaa uusien ideoiden kanssa kuin höyryjuna, jonka rinnalla saattaa joutua ottamaan juoksuaskeleita pysyäkseen perässä. Projektipäällikkönä Jenni on vahvasti läsnä asiakkaan maailmassa aina strategiasta lähtien.
– Innostun kehittämisestä, uusien juttujen ideoinnista sekä itse toteutuksesta. Tartun mielelläni erilaisiin haasteisiin! Perässä pysyy hyppäämällä jopparille, hän naurahtaa.
Markkinointia suurella sydämellä
Jennin ura markkinointimaailmassa alkoi jo liki kymmenen vuotta sitten. Polku kuljetti Suomen ja Euroopan messu- ja promootioedustuksista koordinoimaan brändien tuote-esittelyitä ja kiertueita sekä tapahtumatuottajan tehtäviin. Hommia on paiskittu sekä B2B- että B2C-markkinoinnin parissa.
Jano markkinoinnin kokonaisvaltaisempaa suunnittelua kohtaan kuitenkin kasvoi matkan varrella kasvamistaan. Eläinrakkaana heppatyttönä Jenni ihastui ensimmäisenä Unfairin ilmeessä voimakkaasti näkyvään hevoseen.
– Yrityksestä tuli hyvä fiilis, ja heti alkoi kiehtoa ajatus, mitä kaikkea voisimme Unfairin kanssa puolin ja toisin tarjota. Millainen kombo yhteisestä taipaleesta voisi tulla?
Ensimmäisestä työpäivästä alkaen iskettiin Unfairille tyypilliseen tapaan kädet syvälle saveen. Nopeasti kuvioon tulivat niin sisäisten prosessien kehittäminen kuin omatkin asiakkuudet.
– Unfairilla parasta on se, että jokainen saa vaikuttaa, ideoida ja liinisti testata oikeastaan mitä vain, kunhan se kehittää tavalla tai toisella meidän tai asiakkaiden liiketoimintaa. Me opitaan toisiltamme koko ajan, ja mielipiteensä saa sanoa rohkeasti ääneen. Se on suunnattoman tärkeää.
Vaikka Jenni on työstä hyvin tarkka ja pitää langat jämptisti käsissään, ei hän missään nimessä ole pönöttäjätyyppiä. Hänen mukaansa parhaat jutut syntyvät, kun asiakassuhde on sellainen, että voi yhdessä nauraa vedet silmissä, puhua niitä näitä ja samalla luoda onnistunutta bisnestä.
– Rennon rehellinen yhteistyö tuottaa hedelmää, ja on parhaimmillaan asiakassuhdetta, jollaista mä arvostan. Kun suhde on kunnossa, voi asiakasta haastaa positiivisesti, ja löytää just heille oikeita juttuja.
Eettistä markkinointia ja aitoa läsnäoloa
Merkittävä vahvuus Jennin työskentelyssä on hämmästyttävä kyky hahmottaa kokonaisuus, ja samalla nähdä onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseksi tarvittavat yksityiskohdat. Hän kuvaakin olleensa aina konkretian ihminen. Hänellä on tapana uuden projektin suunnitteluvaiheessa vetäytyä toimistolla hiljaiseen paikkaan ideoimaan ja rakentamaan projektin kulkua mielikuvissaan kuin palapeliä. Yllättävää ei ole, että hän pitää myös ihan fyysisistä palapeleistä.
Jenni puhuu arvojen ja kokemusten tärkeydestä. Kun yritys jakaa asiakkaan kanssa saman arvomaailman ja herättelee aisteja oikein, syntyy brändille oma yhteisö.
– Ihmiset haluavat kuulua yhteisöön, joka vastaa heidän arvomaailmaansa. Myös brändi voi olla tällainen yhteisö, ja sen jäsenet ovat arvokkaita brändilähettiläitä. Jotta aitojen kokemusten ja ilosanoman eteenpäin vieminen onnistuu, täytyy ihmiset saada inspiroitumaan ja innostumaan. Mielestäni tämä on mahdollista B2B-sektorillakin.
Myös Jennin oma arvomaailma on vahva, ja se näkyy työskentelyssäkin. Ympäristöasiat, eläinten hyvinvointi ja kestävä kehitys ovat hänelle tärkeitä asioita.
– En voisi lähteä suunnittelemaan markkinointia yritykselle, joka sotii omaa arvomaailmaani vastaan. On osa vastuullista strategiaa tehdä kestäviä ja oikeanlaisia ratkaisuja sekä muistaa viestiä siitä arvojen mukaisesti. Mulla on mahdollisuus vaikuttaa asiakkaan valintoihin, joten pyrin aina tarjoamaan asiakkaalle mahdollisimman vastuullista ratkaisua.
Inspiraatio on kaikkialla
Markkinoinnin maailma on luonnollinen valinta Jennille työskennellä, sillä hän inspiroituu kaikkialla. Uusi kampanjaidea saattaa yllättää vaikka kesken bussimatkan, joten puhelimen kätköistä löytyy lähes loputtomasti hyödyntämistä odottavia ideoita. Erityisesti Jenni onkin liekeissä juuri niissä projekteissa, joissa pääsee ideoimaan uusia, villejäkin juttuja.
– Ihan mahtista on suunnitella kokonaisuuksia, joihin kuuluu eri mainoskanavia ja erilaisia sisältöjä kuten nasevia sloganeita, videokäsikirjoituksia, radiospotteja ja erilaisia kentällä tapahtuvia tempauksia.
Jatkuva ideointi ja projektinhallinta on toki kuormittavaa. Unfairilla Jenni kuitenkin kertoo oppineensa hengittämään syvempään ja tiputtamaan välillä vauhtia. Alalle on tyypillistä, että asiat eivät tapahdu hetkessä. Välillä venkoillaan ja vatvotaan, joten on tullut tarpeeseen oppia ottaamaan rennommin.
Hän haluaa myös jakaa omassa toiminnassaan usein hyödynnetyn vinkin:
– Joskus olen ollut kahden vaihtoehdon kanssa puun ja kuoren välissä pohtiessani, mennäänkö tässä oikeaan suuntaan. Silloin sain Johannalta vinkin kuunnella intuitiotani, sillä se on useimmiten oikeassa. Se on paras vinkki, jonka olen urallani saanut.
Maaseutua ja vihreitä omenoita
Luontoa ja Granny Smith -omenoita rakastava kasvissyöjä on kotoisin pienestä maalaiskylästä Etelä-Pohojammaalta, Vimpelistä. Ennen kuin kukaan ehtii kysymään, niin kyllä, Jenni on pelannut pesäpalloa.
Vaikka töissä on jämpti tekemisen eikä meinaamisen mentaliteetti, niin vapaa-ajalla rentoudutaan, tutkimusmatkaillaan ja harrastetaan. Unelmissa kolkuttelee paluu kilpakentille esteratsastuksen pariin.
– Hevoset on lapsesta asti olleet osa elämääni. Ensimmäisen kerran nousin hevosen selkään 3-vuotiaana, ja ihka ensimmäiset estekilpailuni voitin!
Juuri Meksikon lomalta palannutta Jenniä kiehtoo vapaaehtoistyö eläinten parissa sekä muinainen historia.
– Muinaiset kohteet ja esineet sekä niiden tarinat ovat aina kiehtoneet. Egypti on ollut mun unelmalistalla jo pienestä tytöstä asti! Olen aina sanonut, että kun sinne menen, niin tulen tekemään merkittävän arkeologisen löydön. Varokaa vaan egyptologit!
Eli…
Hurjalla draivilla projekteja vetävä Jenni hahmottaa kokonaisuuden ja kiinnittää huomiota yksityiskohtiin.