Uusi brändi kiihdyttää liiketoimintaa tavoitteita kohti

Hilla Group -monimediakonsernin pitkän linjan logistiikka-alan yhtiöt fuusioitiin yhteisen nimittäjän alle vuonna 2022. Syntyi logistiikkaratkaisuiden asiantuntija Hilla Logistiikka, joka rakentaa toimivia logistiikkaketjuja ja liikuttaa tuotteita sekä julkaisuja.

Haaste ja tavoitteet

Uuden brändin avulla lisää yhteenkuuluvuutta ja tunnettuutta

Yrityskauppojen myötä Hilla Groupin alla toimi useita yrityksiä, jotka tarjosivat samoja logistiikka-alan palveluita. Nämä palvelut haluttiin koota yhteisen brändin, Hilla Logistiikan, alle. Tarvittiin brändimuotoilua, jonka tavoitteena oli kirkastaa Hilla Logistiikan liiketoiminnalliset vahvuudet.

Selväpiirteiselle brändille oli tarvetta sekä sisäisen että ulkoisen viestinnän näkökulmasta. Sen toivottiin ilmeellään ja viestinnällään heijastavan yhtiön vahvaa tulevaisuuden visiota. Hilla Logistiikka haluttiin brändin avulla asemoida alansa uudistajaksi, joka on valmis kokeilemaan ja tekemään toisin.

– Ajattelimme, että yksi yhteinen vahva brändi helpottaa sisäisesti yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistamisessa ja auttaa ulkoisen tunnettuuden kasvattamisessa, Hilla Logistiikan logistiikka- ja jakelupäällikkö Patrik Friis sanoo.

Ratkaisu

Työpajoissa kypsytettiin mehukasta brändihedelmää

Unfair hyödynsi Hilla Logistiikan brändimuotoilun prosessissa skenaariotyöskentelyä. Skenaariot eli tulevaisuuskuvat auttoivat työpajoihin osallistunutta Hilla Logistiikan väkeä ennakoimaan, mihin suuntaan tulevaisuuden liiketoimintaympäristöt voisivat kehittyä. Nykyhetkeen keskittymisen sijaan suunniteltiin tulevaa ja keskityttiin siihen, minkä halutaan olevan totta tulevaisuudessa.

– Brändityöpajat olivat erittäin hedelmällisiä. Unfair laittoi meidät tosissaan miettimään, mitä olemme, missä haluamme olla ja miten sinne pääsemme. Kun keskusteluihin oli saatu mukaan avainhenkilömme, oli kaikkien helpompi sitoutua lopputulokseen, Friis toteaa.

Työpajatyöskentelyn avulla määriteltiin brändiin vaikuttavat kokonaisuudet, kuten toiminnan tavoitteet, yhteisön motivaattorit sekä kilpailijatilanne. Tämä selkeytti ne ominaisuudet, joilla Hilla Logistiikka erottuu kilpailijoistaan.

Brändityöpajat olivat erittäin hedelmällisiä. Unfair laittoi meidät tosissaan miettimään, mitä olemme, missä haluamme olla ja miten sinne pääsemme. Kun keskusteluihin oli saatu mukaan avainhenkilömme, oli kaikkien helpompi sitoutua lopputulokseen.

PATRIK FRIIS, LOGISTIIKKA- JA JAKELUPÄÄLLIKKÖ, HILLA LOGISTIIKKA

Vaikutus

Toimiva brändi on kiinni strategiassa ja auttaa arjessa

Hilla Logistiikan asiantuntijoita osallistanut prosessi auttoi kytkemään uuden brändin yhtiön strategisiin tavoitteisiin ja tulevaisuuden visioihin. Yhteistyön lopputuloksena syntynyt brändi-identiteetti tiivistettiin selkeään ja käytännönläheiseen brändikäsikirjaan.

– Unfairin sparraava ote oli hyvä. Sen ansiosta saimme paljon enemmän kuin vain logon ja värit brändille – saimme konkreettisia askelmerkkejä yrityksemme kehittämiseen. Brändikäsikirjasta on meille hyötyä esimerkiksi rekrytointeja suunnitellessa, sillä sen avulla on helppo muistuttaa itselleen, että mihin suuntaan haluamme mennä ja miten, Friis toteaa.

Brändistä tuli eheä ja vuorovaikutteinen osa laajempaa brändihierarkiaa, mistä on etua kumpaankin suuntaan: Hilla Group antaa Hilla Logistiikalle leveämmät hartiat ja toisaalta Hilla Logistiikan uusi brändi antaa uskottavuutta emobrändille.

– Tähän brändiin saamme sitoutettua niin oman väkemme, työnhakijat kuin asiakkaammekin. Talon sisällä uusi brändi on jo tarttunut puheeseen, täällä ollaan nykyään Hilla Logistiikan väkeä, Friis sanoo.

Saavutukset

  • Työpajan suunnittelu ja toteutus
  • Brändistrategia
  • Kohderyhmämäärittelyt
  • Erottavien tekijöiden määrittely
  • Brändipositiointi
  • Brändilupaus
  • Työntekijälupaukset
  • Brändipiirteet ja äänensävy
  • Pääviestit ja hissipuhe
  • Tunnettuuden kehittämisen suunnittelu
  • Sisäisen viestinnän suunnittelu
  • Rekrymarkkinoinnin suunnittelu
  • Visuaalisen brändi-identiteetin määrittely

Ota yhteyttä

Alkoiko kiinnostaa?

Haluatko, että tuotamme epäreilua kilpailuetua myös sinulle? Pirauta tai laita viestiä!

Taru Kumpulainen

Strategi, COO (founder & COB)

+358 40 080 6379

Lähetä meille viesti:

Lisää aiheesta