Mediaviestinnän tehokuuri tuplasi näkyvyyden
Kasvava kotimainen ravintolaketju nosti puolessa vuodessa tunnettuuttaan sekä ansaitsi satojentuhansien eurojen arvosta näkyvyyttä suunnitelmallisen mediaviestinnän avulla.
Tavoitimme kattavasti omat kohderyhmämme ja vahvistimme asiantuntijaprofiiliamme. On ollut ilo nähdä, miten yrittäjämme ovat innostuneet mediaviestinnän hyödyntämisestä.
Teemu Vanharanta
Varatoimitusjohtaja, Pancho Villa Oy
Mediakatveesta valokeilaan
Pancho Villa -ravintoloiden meksikolaistyylisistä herkuista nautitaan jo kautta maan. Kasvu on ollut vahvaa, ja ravintolaketju onkin noussut reilusti yli 40 ravintolallaan oman sarjansa merkittävimpiin tekijöihin. Haasteeksi oli kuitenkin muodostunut medianäkyvyys. Lehtien sivuilla Pancho Villa tuppasi jäämään muiden ravintoloiden varjoon.
– Lehdet kirjoittivat meistä lähinnä silloin, kun avasimme paikkakunnalle uuden ravintolan. Meitä kiinnosti nähdä, voisiko systemaattinen mediaviestintä auttaa meitä samaan näkyvyyttä ja haluamamme viestit läpi meille tärkeissä medioissa, Pancho Villan varatoimitusjohtaja Teemu Vanharanta kertoo.
Mediaviestinnän avaimet käteen -paketti Unfairilta
Pancho Villa lähti nostamaan medianäkyvyyttään uudelle tasolle Unfairin mediaviestinnän ammattilaisten kanssa. Aluksi tarkasteltiin yhdessä Pancho Villan viestinnän nykytilaa, haasteita ja ketjun liiketoimintaa tukevia tavoitteita. Apuna olivat Unfairin jo aiemmin toteuttamien bränditutkimusten ja trendiluotausten tulokset.
Sen jälkeen hommat startattiin vauhdikkaasti tiedotteiden teemojen ja aiheiden ideointityöpajalla, jota täydensi kaikille franchising-yrittäjille järjestetty mediaviestinnän etäkoulutus. Yhdessä ideoidut tiedoteaiheet jalostettiin puolen vuoden viestintäsuunnitelmaksi, jota alettiin toteuttaa heti.
– Unfair hoiti kuukausittaisten tiedotteiden kirjoittamisen ja lähettämisen. Meidän tarvitsi vain vastailla kysymyksiin ja kuitata tiedotteet valmiiksi. Lisäksi yrittäjämme saivat henkilökohtaista sparrausta ja apua paikallisen tason mediaviestintään liittyen, Vanharanta sanoo.
Lisääntynyt näkyvyys auttaa kasvutavoitteiden saavuttamisessa
Kuuden kuukauden aikana Pancho Villa mainittiin uutismedioissa yli tuplaten verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Potentiaalinen toimituksellinen kokonaistavoittavuus kasvoi peräti 63 prosenttia. Mikäli vastaava näkyvyys olisi hankittu digitaalisena mainostilana, olisi sen laskennalliseksi hinnaksi tullut 268 000 €. Luku perustuu mediaseurannan palvelu Meltwaterin mainosarvolaskelmiin.
Pancho Villa sai tiedotteiden avulla tavoittavaa näkyvyyttä muun muassa Ylellä ja MTV3:lla sekä radiokanavilla ja ravintolaketjulle tärkeiden, paikallisesti merkittävien maakuntamedioiden sivuilla. Lisäksi Pancho Villaa koskevia uutisia jaettiin sosiaalisen median kanavissa yhteensä useita tuhansia kertoja. Läpi menneet tiedotteet käsittelivät ravintola-alan tulevaisuudennäkymiä, suomalaisten ruokamaun kehitystä, buffetlounaan kohtaloa ja englanninkielisen palvelun lisääntymistä ravintoloissa.
– Lisääntynyt medianäkyvyys tukee meitä kasvutavoitteemme saavuttamisessa. Saimme kokemusta ja hyviä neuvoja mediaviestinnän tekemiseen, tavoitimme kattavasti omat kohderyhmämme ja vahvistimme asiantuntijaprofiiliamme. Lisääntyneen näkyvyyden ansiosta meidän on entistä helpompi houkutella asiakkaiden lisäksi uusia franchising-yrittäjiä. On ollut myös ilo nähdä, miten yrittäjämme ovat innostuneet mediaviestinnän hyödyntämisestä osana markkinointiviestintäämme, Vanharanta kertoo.
Tämmöstä saatiin aikaiseksi
- Bränditutkimus asiakkaille ja henkilöstölle
- Mediaviestinnän tavoitteiden, kohderyhmien ja -medioiden kirkastus
- Mediaviestintäsuunnitelma
- Tiedoteaiheiden ja viestikärkien suunnittelu
- Mediaviestinnän koulutus ja henkilökohtainen sparraus franchising-yrittäjille
- Tiedotteiden ja juttuvinkkien toteutus
- Toimittajien kontaktointi ja mediapitchaus
- Vaikuttavuuden seuranta ja toimenpidesuositukset
Ota yhteyttä
Alkoiko kiinnostaa?
Jos haluat tehdä tehokasta mediaviestintää ja moninkertaistaa mahdollisuutesi ansaittuun julkisuuteen, ota yhteyttä!
Emilia Särkiniemi
viestinnän asiantuntija & mediasuhteet (team lead)