Brändimuotoilu auttoi uuden palvelun lanseerauksessa

Unfair kiteytti uuden ajoneuvokaupan palvelun vahvuudet ja erottavat tekijät vetovoimaiseksi brändi-ilmeeksi ja -identiteetiksi. Baana-brändi näytti suuntaa palvelun suunnittelulle sekä auttoi sisäisessä ja ulkoisessa lanseerauksessa.

Palvelun suunnittelu on nyt helpompaa, kun on selkeät viestit ja linjat, joiden mukaan mennään.

Ville Vähämaa
Liiketoimintapäällikkö, Baana

Uutta palvelua ei ole olemassa ilman brändiä

Alma Media oli tuomassa markkinoille uutta ajoneuvokaupan palvelua. Palvelun ajatuksena on tarjota kuluttajille mutkaton väylä myydä ajoneuvo kilpailuttamalla kerralla kaikki autoliikkeet. Jotta palvelu voitiin tuoda markkinoille, täytyi sille ensin kuitenkin luoda nimi, visuaalinen identiteetti ja kaikki muut brändielementit.

– Meille oli tosi tärkeää saada brändiviestit ja ilme muotoiltua heti projektin alussa, jotta tiesimme, mihin suuntaan meidän kannattaa palvelun kanssa edetä. Myös palvelun nimen keksiminen oli tärkeää jo alkuvaiheessa, jotta ideaa oli helpompi viestiä ja avata meillä sisäisesti, Baana-palvelun liiketoimintapäällikkö Ville Vähämaa sanoo.

Brändimuotoilu vei oleellisen äärelle

Unfairin vetämissä työpajakeskusteluissa kiteytettiin uuden palvelun vahvuudet ja erottavat tekijät sekä kirkastettiin kohderyhmät ja asiakaslupaukset. Näiden pohjalta brändille suunniteltiin pääviestit, asiakaslupaukset ja äänensävy sekä visuaalinen ilme. Palvelulle keksittiin nimi, jossa tiivistyy brändin ydin: Baana suoristaa jatkossa ajoneuvokaupan mutkat yksityisten myyjien ja autoliikkeiden väliltä.

– Työpajat selkiyttivät asioita, sillä siinä vaiheessa palvelu oli vielä vähän keskeneräinen eikä meille itsellekään ollut täysin selvää, että millä tavalla meidän kannattaa palvelu rakentaa. Tykkäsin siitä, miten nopeasti unfairilaiset saivat ideastamme kiinni, Vähämaa toteaa.

Brändi on apuna arjessa ja kehitystyössä

Brändimuotoilun lopputuloksena syntyi Baanan visuaalinen ja viestinnällinen brändiohjeisto, jota on helppo hyödyntää brändin ja palvelun kehitystyössä sekä arjen työkaluna. Ohjeiston pohjalta Baanalle suunniteltiin lanseeraussuunnitelma. Palvelu julkaistiin vuoden 2023 alussa.

– Hyvähän siitä brändistä tuli, ja olemme todella tyytyväisiä nimeen. Halusimme, että Baana on selkeästi oma palvelunsa, mutta brändi tukee myös koko Alma Ajon palvelukokonaisuutta, johon kuuluu muun muassa Nettiauto. Tässä onnistuttiin tosi hyvin. Omassa työssäni brändi auttaa siten, että palvelun suunnittelu on nyt helpompaa, kun on selkeät viestit ja linjat, joiden mukaan mennään, Vähämaa kertoo.


Saavutukset

  • Työpajan fasilitointi
  • Brändistrategia
  • Nimen suunnittelu
  • Pääviestien kirkastus
  • Visuaalisen brändi-identiteetin kirkastus
  • Lanseeraussuunnitelma

Ota yhteyttä

Alkoiko kiinnostaa?

Haluatko, että tuotamme epäreilua kilpailuetua myös sinulle? Pirauta tai laita viestiä!

Lähetä meille viesti:

Lisää aiheesta