Resilientti sopeutuja vai liini uudistuja: Osaatko tarttua tulevaan kasvuun?
Pyöriikö yrityksesi fokus ja voimavarat talvivarastojen täyttämisessä, vai koverretaanko jo lähtökuoppia tulevaan kasvukauteen – jopa uusille uomille? Lapioinnin ja promptauksen lomassa on aika kalibroida katsetta ja tarkastella, mitä tulevaisuudella on tarjottavana.

Ikkunasta näkyy nyt syksyistä säätä, ja ilma enteilee pakkasen tuloa. Luonto valmistautuu talven tuloon, ja selviytymisstrategioita hiotaan huippuun – niin luomakunnassa kuin bisneksessä. Se, millainen uusi kasvukausi horisontissa siintää, voi olla vielä paikoin sumun peitossa. Tulevaan kannattaa kuitenkin suunnata liinin markkinoinnin menetelmin.
Talven voi taskata monin tavoin. Tiesitkö, että on olemassa sammakkoja, jotka voivat jäätyä talveksi ja herätä kevään koittaessa uuteen loikkaan ja täyteen kurnutukseen? Ihmeellistä, eikö vain, mutta älä testaa tätä tahollasi. Siinä missä jähmettyminen voi sopia sammakolle, on liikkeellä pysyminen parempi vinkki yrityksissä.
Ei siis ihme, että resilienssi on noussut tämän ajan kriittisimmäksi kyvykkyydeksi ja useimpien yritysten strategiseksi prioriteetiksi. Koska turbulenttien aikojen yli on ollut haastava nähdä, on joustavia sopeutumistaitoja kysyvä resilienssi tarjonnut selkeän ikkunan välittömän toimintaympäristön uhkiin ja mahdollisuuksiin.
Resilienssi tarvitsee rinnalleen vahvan vision tulevaisuudesta
The Lean Startup -menetelmiin pohjaavan liinin markkinoinnin mittapuulla resilienssi on varsin kannatettava strategia – turhan tekemistä ylipäänsä on hyvä välttää, ja olennaiseen keskittyminen voi jo kantaa pitkälle. Nopeasti muokkautuva maisema asettaa kuitenkin yrityksille vahvan uudistumisen vaateen – emme voi ummistaa silmiämme toimintaympäristön muutokselta.
Katseen kääntäminen poterosta horisonttiin on jo välttämätöntä: yritykset, jotka voivat ennakoida muutoksia ja tarttua aktiivisesti uusiin mahdollisuuksiin, menestyvät. Yrityksen on jatkuvasti arvioitava, onko toimintaympäristö muuttunut niin paljon, että se vaatii merkittävää strategista uudistumista, resilienssin mukaisten sopeutustoimenpiteiden sijaan. Tämä edellyttää kykyä tarkastella tulevaisuutta eri perspektiiveistä ja toimia niiden pohjalta.
Uudistumiskyky on ajankohtaisempaa kuin koskaan
Resilienssistä on hyvä olla valmiina nousemaan nopealla tahdilla muutoskyvyn ja uudistumisen eturintamaan. Muuten kohtalo voi olla kuin Choluteca-sillalla. Hondurasilainen silta päätettiin vuonna 1996 rakentaa kestämään kaikki mahdolliset luonnonvoimat. Hurrikaanien riepottelemassa Keski-Amerikan maassa tämä vaati parhaat arkkitehtoniset kyvyt.
Kaksi vuotta myöhemmin Karibialle iski yksi historian kuolettavimmista hirmumyrskyistä – 5. luokan hurrikaani Mitch, joka pyyhki tieltään lähes kaiken mahdollisen infrastruktuurin, mutta Choluteca-silta säilyi vaurioitumattomana. Mitä kävi joelle? Se virtaa tänä päivänä täysin toisessa paikassa kuin missä silta seisoo.
Liinein muutoslasein tulevaisuuteen
Kiikari tai kaukoputkikaan ei kanna pitkälle, jollet ole valppaana siitä, millaisin silmäparein tirkistät tulevaan. Ihmissilmä havainnoi ympäristöä jopa 180 asteen laajuudella. Pystymme siis tarvittaessa täyskäännökseen oman havaintomme pohjalta. Linssimme ei kuitenkaan koskaan ole täysin objektiivinen, vaan tulkitsemme ympäristöämme ja toimintamahdollisuuksiamme aiempien kokemuksiemme ja niistä rakentuneiden asetusten pohjalta.
Näkyypä edessäsi talvi tai kevät, silmille kannattaa asettaa liinin markkinoinnin plehat, joiden optiikan ytimessä ovat nopeat kokeilut, oppiminen ja jatkuva iterointi. Liinissä näkemyksessä kyse ei ole vain tuottavamman bisneksen rakentamisesta. Tärkeintä on tahto ja taito uudistua jatkuvasti. Liini yritys ei jää poteroihin odottamaan parempia päiviä, vaan etsii jatkuvasti mahdollisuuksia ja on tarvittaessa valmis muuttamaan suuntaa. Harmaan sijaan siinä valjastetaan käyttöön ihmissilmän koko kapasiteetti 10 miljoonan eri värisävyn skaalaamiseksi.
Olosuhteista riippumatta liini markkinointi fokusoituu suoraan kompassin neulankärkeen – asiakkaiden ongelmien ratkaisuun, nyt ja tulevaisuudessa. Suuryrityskin voi ajatella kuin startup, ja liini markkinointi käsipuolessaan se voi löytää markkinoinnin kautta uusia liiketoimintamahdollisuuksia, parantaa asiakaskokemusta ja kehittää muutoskykyään ketterästi ja kustannustehokkaasti.
Näetkö tulevaan? Kysy itseltäsi ainakin nämä:
- Mitä näkyy ikkunastasi? Mitä suoria havaintoja saat nykyisestä toimintaympäristöstä tai käytössä olevasta datasta? Toimitko kuin talvivarastoja kerryttävä orava vai kauas tähyävä muuttolintu – keskittyykö huomiosi lyhyen aikavälin tuloksiin ja operatiivisiin tavoitteisiin, jolloin laajemmat strategiset mahdollisuudet voivat jäädä varjoon?
- Miten voit kiivetä vuorelle? Mitä strategisia toimia voit hyödyntää nostaaksesi perspektiiviäsi? Tarvitsetko laajemman markkinakatsauksen tai uusia ulkoisia näkemyksiä, jotta voisit ”nähdä maiseman” selkeämmin ja kokonaisvaltaisemmin?
- Mihin kiikarisi tarkentuvat? Onko sinulla tiettyjä trendejä tai tavoitteita, joita olet tuomassa tarkempaan fokusointiin? Kuinka pitkälle suunnittelet ja missä aikajänteessä nämä tavoitteet saavutetaan?
- Mihin kaukoputkesi on suunnattu? Mikä on pitkän aikavälin visiosi? Oletko valmis horisontissa siintäviin ”huomisen” haasteisiin ja mahdollisuuksiin?
- Unohtuuko lasit otsalle ja kaukoputki komeroon?
Osaatko johtaa tulevaisuuteen katsomista ja hyödyntää kutakin näkymää oikeaan aikaan? Joustavuus ja oikean linssin käyttäminen oikeaan aikaan auttaa siirtymään reaktiivisesta päätöksenteosta ennakoivaan päätöksentekoon.
Eli…
Älä jää paikallesi, oli vastassa lunta tai tulta, suosta puhumattakaan. Rohkea tulevaisuuden tarkastelu on tarpeen, ja liini yritys osaa tehokkaasti tarttua orastaviinkin näkymiin.