Paras tapa hoitaa verkkosivu-uudistuksen sisällöntuotanto

Unfairin web developer Eelis ja copywriter Emilia vaihtoivat ajatuksia verkkosivustojen tekstisisällöistä ja kokosivat yhdessä seitsemän kohdan listan. Tässä ovat syyt sille, miksi sivustouudistuksessa kannattaa tilata tekstit viestinnän ammattilaiselta.

Jos olet päättänyt uudistaa verkkosivustonne viimeisen päälle vakuuttavaksi, kannattaa kokonaisuus tehdä kerralla valmiiksi. Samalla, kun hankit uudelle sivustolle koodaajan, hanki myös teksteille kirjoittaja. Anna Unfairin viestintätiimin kirjoittaa sivuston tekstit, niin saat käyttöösi sisällöntuotannon ammattilaisten koko osaamisen.

1. Helpota oman väkesi työtaakkaa

Yrityksen oman henkilöstön kalenterit ovat yleensä jo valmiiksi täynnä. Heidän voi olla vaikea keskittyä kirjoitustyöhön, kun aina näyttää ilmaantuvan jotakin vielä kiireellisempää tekemistä, eikä teksti tunnu etenevän. Tästä muodostuu ylimääräistä stressiä viikoiksi tai pahimmillaan kuukausiksi. Unfairin tekstinikkarit muuttuvat tarpeen mukaan toimitusjohtajan haamukirjoittajasta työntekijätarinoiden tuottajaksi. He kiteyttävät palvelunne ja esittelevät referenssinne vakuuttavasti.

2. Pidä kiinni aikataulusta

Kirjoitustyöhön palkatun copywriterin ei tarvitse tuottaa sisältöjä muiden tehtäviensä ohessa. Hän varaa kalenteristaan aikaa sivustouudistukselle ja pystyy keskittymään kirjoittamiseen, jolloin työ etenee sujuvasti. Tarvittaessa hän voi haastatella yrityksenne asiantuntijoita saadakseen lisää tietoa kirjoittamisen tueksi.

3. Säästä työtunteja – siis rahaa

Ammattitaitoinen kirjoittaja on ripeä. Hän hallitsee kieliopin eikä hänen tarvitse pysähtyä pohtimaan jokaisen pilkun paikkaa. Copywriterin tekstit eivät kaipaa erillistä oikolukua. Sitä paitsi, kun kirjoittamisen ammattilainen hoitaa kirjoitustyön, sinä voit keskittyä siihen, mitä itse teet parhaiten. Tämä yhtälö tarkoittaa tavallisesti rahansäästöä.

4. Hyödynnä ulkopuolisen näkemys

Omalle osaamiselleen saattaa sokeutua ja itseään voi olla vaikea kehua. Kun yrityksen liiketoiminta ja ydinosaaminen ovat arkipäivää – ”työtämmehän me vain teemme” – talon oma väki on liian lähellä. Ulkopuolinen kirjoittaja sen sijaan kirkastaa yrityksen viestit tarjoamalla tuoreen näkökulman, ja ammattitaitoinen copywriter osaa kysyä oikeat kysymykset. Unfairin tavoite on aina tuoda esiin yrityksen epäreilu kilpailuetu.

5. Tarjoa sivuston kävijöille hyvä kokemus

Sivustouudistusta tehdessä Unfairin tekstitaituri astuu UX writing -saappaisiinsa. UX writer on sujuvan tekstin asiantuntija, joka miettii sisältöjä sivuston käyttäjän näkökulmasta. Hän muuttaa alanne jargonin kohderyhmän kielelle, hyödyntää eri tekstityylejä ja rytmittää sisällöt oikein. UX writer huomioi käyttäjän tarpeet sekä ohjaamisen ja yhdistää ne yrityksenne tavoitteisiin. Samalla hän hioo tekstit tukemaan yrityksenne tone of voicea.

6. Varmista hakukoneoptimointi (SEO)

Verkkosivusto kannattaa laatia hakukoneoptimoidusti. Copywriter huolehtii kirjoitusvaiheessa siitä, että otsikot ovat hyviä ja tekstissä esiintyy oikeita avainsanoja. Yhteistyössä web- ja digitiimin kanssa hän hoitaa kaiken yksityiskohtia myöten kuntoon.

7. Huolehdi koko sisältörakenteesta

Kun kokonaisuus on yhden ihmisen näpeissä, hän näkee, miten sisältö ja sivusto rakentuvat. Hän pystyy yhtenäistämään sanaston ja ohjaamaan sitä, millaisiksi käyttäjäpolut muodostuvat. Ammattitaitoinen copywriter ymmärtää, miten sisällöt kannattaa esittää: Useimmiten joka sivulla halutaan, että lukija tekee yhden asian. Kun sivuille on sijoitettu CTA-kehotuksia (Call-to-Action, toimintakehotus) järkevästi, sivuston kävijää saadaan ohjattua haluttuun suuntaan tai toimintaan.

Haluatko tietää lisää tai tarvitsetko tarjouksen sivustouudistuksesta? Ota yhteyttä tiimiimme!