Miten säilytät verkkosivujesi evästedatan turvallisesti Euroopassa?

Nyt viimeistään on hyvä hetki miettiä, miten datan keräämisen kanssa kannattaa toimia. Kerromme tässä blogitekstissä Matomo Analytics -työkalusta, jonka käyttö ei riko EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR).

Miksi juuri Matomo Analytics? Siksi, että kerätty analytiikkadata säilyy käyttäjän omassa omistuksessa Euroopan sisällä, eikä valu Googlen mukana rapakon taakse Yhdysvaltoihin.

Matomo on monipuolinen työkalu, joka tekee monta asiaa paremmin kuin Google Analytics. Kerromme siitä kohta lisää. Käyttäjädatan turvallisesta keräämisestä voit lukea myös aiemmasta blogitekstistä.

GDPR on hyvin tarkka siitä, miten ja mitä dataa verkkosivuston käyttäjistä luovutetaan kolmansille osapuolille. Nettiselaimet ovat pikkuhiljaa luopumassa kolmannen osapuolen evästeistä ja niiden säilömisestä, vaikka Google ilmoitti äskettäin jatkavansa niiden tukemista Chrome-selaimella, toisin kuin he aiemmin ilmoittivat.

Matomon data säilyy 100-prosenttiseti omassa omistuksessasi

Matomo Analytics on hyvä vaihtoehto, jos arvostat datan pysymistä omissa käsissä ja EU:n sisällä. Eli oikeastaan kaikille, jotka haluavat varjella omaa ja asiakkaidensa yksityisyyttä. Mutta mikä ihmeen Matomo?

Yritys syntyi Lontoossa 2007 nimellä Piwik ja jakautui myöhemmin kahdeksi erilliseksi yritykseksi ja webanalytiikkatyökaluksi. Molemmat työkalut, Matomo Analytics ja Piwik Pro, kasvattavat suosiotaan Euroopassa. Matomon palvelimet sijaitsevat Frankfurtissa ja varmuuskopiot Dublinissa. Kuriositeettina mainittakoon, että Matomo on japania ja merkitsee rehellisyyttä.

Testasimme laajasti molempia työkaluja Unfairin omilla verkkosivuilla. Vaakakuppi kallistuu Matomoon, koska mielestämme se on helpompi ja valmiimpi työkalu datan keräämiseen ja analysointiin. Konsultoimme mielellämme yritystäsi siinä, kannattaako verkkosivujen analytiikka siirtää Matomoon ja kuinka se tehdään.

Käyttäjäystävällinen työkalu tarjoaa valmiita näkymiä dataan

Matomossa on monia hyviä puolia, joista yksi on valmiiksi kuratoidut näkymät. Sisällön automaattinen keräily ja suodattaminen selkeästi erotelluiksi näkymiksi helpottaa käyttäjää – etenkin sellaista käyttäjää, jolle analytiikka ei ole kovin tuttua. Ei ihme, että Matomo kiinnostaa käyttäjiä monella eri työntekijä- ja osaajatasolla.

Matomo seuraa valmiiksi tiettyjä tärkeitä avaintapahtumia sivustolla ilman niiden erillistä asentamista, kuten lomakkeiden täyttöjä ja lähetyksiä. Tällaiset valmiit konversiomittarit helpottavat Matomon analytiikan käyttöönottoa verrattuna Google Analyticsiin.

Valmiit konversiopistemittarit, kuten sivuston lomakkeiden käytön seuraaminen, ovat iso etu markkinoinnin toimivuutta mitattaessa. Konversiopisteessä, kuten lomakkeen täytössä, anonyymit kävijät muuttuvat liideiksi.

Tag manager ja Heatmap ovat Matomossa sisäänrakennettuna

Monelle tuttu Google Tag Manager on työkalu, jolla hallinnoidaan verkkosivujen tunnisteita, eli tageiksi kutsuttuja seurantakoodeja. Triggerit käynnistävät tagin tietyn tapahtuman, kuten klikkauksen yhteydessä. Näitä tapahtumia voi lähettää Google Tag managerista Google Analyticsiin.

Matomoa käyttäessä ei tarvitse poukkoilla eri työkalujen välillä. Voit käyttää sekä tunnisteiden hallintaa että analytiikkatyökalua yhdessä ja samassa paikassa.

Bonuksena Matomosta löytyy myös Heatmap -työkalu, jota Google Analyticsista ei löydy. Heat mapin avulla voit tarkastella ns. hot spotteja, eli kävijöiden suosimia verkkosivun kohtia. Jälleen etuna on yksi ja sama käyttöliittymä, erillisen työkalun kuten Microsoft Clarityn tai maksullisen Hotjarin sijaan. Matomo on myös integroitavissa Google Ads -tiliin.

Matomon lataaminen omalle palvelimelle on maksutonta

Jo pelkästään se, että kolmannet osapuolet eivät pääse verkkosivudataasi käsiksi, on hyvä syy tutustua Matomoon. Työkalun voi asentaa omalle palvelimelle, jolloin sen käyttö on joitain lisäpalveluita lukuun ottamatta ilmaista. Matomo tarjoaa myös edullista pilvipalvelusäilöntää Euroopassa.

Mainittakoon vielä, että verkkokauppiaille ecommerce-datan seuraaminen on Matomossa helppoa. Valmiita näkyviä on kattavasti – näet helposti mitä tuotteita myydään, mitä katsellaan eniten ja missä vaiheessa ostotapahtuma mahdollisesti jostain syystä keskeytyy.

Unfair auttaa mielellään Matomon asentamisessa tai käytössä. Tuotamme tarvittaessa myös kattavia raportteja datastasi. Mikään ei estä käyttämästä sekä Google Analyticsia että Matomo Analyticsia rinnakkain – analytiikan näkökulmasta on mielenkiintoista vertailla miten data vertautuu keskenään. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Eli…

GDPR on hyvin tarkka siitä, miten ja mitä dataa verkkosivuston käyttäjistä luovutetaan kolmansille osapuolille. Nyt on hyvä aika miettiä, miten yrityksesi kerää dataa verkkosivuiltaan. Matomo Analytics on turvallinen ja helppo vaihtoehto Google Analytics -työkalulle. Unfair konsultoi ja auttaa mielellään kaikissa Matomoon liittyvissä kysymyksissä.
 

Kirjoittaja

Ville “Ykä” Yrjölä

Lisää aiheesta