YouTube – Unohtunut kultakaivos?

YouTube on maailman toiseksi käytetyin hakukone. Youtube tarjoaa paikan, jossa kulutetaan pidempikestoisia sisältöjä kuin missään muussa sosiaalisen median kanavassa. Miten yritykset voisivat paremmin hyödyntää videosisältöjä?

Yrityksille YouTube on kanava, jossa oikein tehdyllä sisällöllä voi saada hurjan paljon lisäliikennettä esimerkiksi verkkosivuille. Sisällön avulla voi myös päästää asiakkaita lähemmäksi yrityksen arkea, tuotteita ja palveluita kuin koskaan aikaisemmin. Ennen kaikkea YouTube on kanava, jossa ratkotaan ongelmia ja etsitään ratkaisuja muilta maapallon ihmisiltä.

“Suomessa YouTube on ollut toiseksi suosituin verkkopalvelu yli kymmenen vuoden ajan: 77 %, eli n. 3,1 miljoonaa 17–54-vuotiaista suomalaisista käyttää YouTubea viikoittain. Suomalaisista 16–24-vuotiaista 61 % katsoo YouTubea päivittäin.” Lähde: Meltwater 

YouTubea voi hyödyntää monella tavalla. Toiset hyödyntävät sitä sisäänheittäjänä verkkosivuille, ja toiset käyttävät sitä kuten päiväkirjaa. Tapoja on lähes yhtä monta kuin julkaisijoita, mutta muutamat perusasiat on hyvä huomioida miettiessä yrityksen videostrategiaa. YouTubessa voi tehdä myös maksettua mainontaa, joka on erittäin kustannustehokasta, mutta maksettua mainontaa ei pidä sekoittaa orgaanisiin videosisältöihin. Pahimmassa tapauksessa sekä maksettu mainonta että orgaaninen sisältö saavat kolhuja. 

Tässä blogissa käsittelen orgaanista puolta, eli ilmaisia videosisältöjä, ja sitä miten niistä saadaan parhaat tehot irti. Palatkaamme mainontaan jossakin seuraavista blogeista. 

Liinisti liikenteeseen

Videoiden tekeminen ja tuottaminen voi olla kallista ja aikaa vievää puuhaa, mutta YouTubessa riittää monesti vähempikin. Videoiden ei välttämättä tarvitse olla tuotantoarvoltaan yhtä korkealla tasolla kuin esimerkiksi TV:ssä tai somessa esitettävien mainosten. YouTubessa juuri autenttisuus toimii monesti parhaiten. 

Koska Youtube on hakukone, on tärkeää ymmärtää palvelun logiikka ja se, miten taustalla toimiva algoritmi vaikuttaa. Kuten kaikissa sosiaalisissa medioissa, YouTubenkin algoritmi on peliä. Jotta saat sisältösi leviämään orgaanisesti (eli maksutta), tietyt asiat on tehtävä oikein, jotta alusta ymmärtää, mitä yrität yleisöllesi kertoa ja mihin kontekstiin kertomasi asia liittyy.

Mikä vaikuttaa hakutuloksiin?

Otsikointi

YouTubessa on vain vähän täytettäviä tekstikenttiä, mutta ne ovat sitäkin tärkeämpiä, joten niitä ei kannata sivuuttaa. Jokaisella videolla on otsikko, ja kuten kirjoitetussakin sisällössä, otsikoinnilla on väliä. Se kertoo yleisölle heti mistä on kyse – mitä saan katsomalla tämän videon. Otsikko kertoo myös algoritmille mistä on kyse, ja siksi olisi tärkeää sisällyttää jo otsikkoon se kaikkein tärkein avainsana, johon sisältöään haluaa kohdentaa. 

Avaan vähän asiaa: Jos tavoittelet ravihevosista kiinnostuneita ihmisiä, ja haluat myydä heille maailman parasta, kevyintä ja dynaamisinta ravikärryä, avainsanasi olisivat “hevonen” ja “ravikärry”. Algoritmi osaa näin ollen yhdistää videosi hevossisältöön ja suositella videotasi hevossisällöistä kiinnostuneille ihmisille. Kun käytät sanoja “ravikärry” ja “hevonen”, algoritmi oppii ajan kanssa suosittelemaan videotasi juuri niille, jotka ovat hakeneet videoita YouTubesta avainsanoilla “hevonen” ja “ravikärry”. Otsikointiin kannattaa tuoda kysymysten asettelua ja jopa hieman klikkiotsikkomaisuutta. 

Kuvausteksti / Description 

Otsikon alla olevassa kuvauskentässä on tilaa kertoa laajemmin, mistä videossa on kyse. Mitä aihetta käsitellään ja mistä kulmasta? Kuka käsittelee ja millaisia havaintoja aiheesta tehtiin? Kuvauskenttään voi laittaa myös linkkejä ja ohjata katselijoita haluamaansa suuntaan. Kuvauskentän tekstejä miettiessä kannattaa myös huomioida avainsanoja, sillä kentän tekstit vaikuttavat hakutuloksiin ja siihen, kuinka helposti videosi löytyy milläkin avainsanalla. Kuvausteksti muistuttaa siis Facebookin postaustekstiä.

Avainsanat / Tags 

Myös YouTubella on omat aihetunnisteensa, ja sitä kannattaa hyödyntää. Ladattaessa videota YouTubeen alusta tarjoaa mahdollisuuden laittaa tageja eli avainsanoja videoosi. Avainsanat voivat sisältää samoja sanoja kuin otsikossa ja kuvaustekstissä, mutta niiden painoarvo ei välttämättä ole ihan niin suuri kuin otsikolla ja kuvaustekstillä. Siitä, kuinka paljon tämä vaikuttaa hakutuloksiin, liikkuu paljon erilaisia arvioita. Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että koska tällainen kenttä on olemassa, se kannattaa hyödyntää parhaan kykynsä mukaan.

Myös YouTube-kanavalla voi (ja kannattaa) olla omat tagit, jotta algoritmi ymmärtää nopeammin, mistä on kyse ja millaista sisältöä tältä kanavalta löytyy. YouTube-tagien etsimiseen ja kopioimiseen on olemassa muutamia hyviä ilmaisia työkaluja, joten ihan nollasta ei onneksi tarvitse lähteä liikkeelle. Kannattaa ottaa mallia alan parhailta, mikäli heillä on hyvää videosisältöä, jota oikeasti kulutetaan. Myös Google Trends -työkalulla voi katsoa millaista “intrestiä” eli mielenkiintoa Google näyttää erilaisille otsikoille ja avainsanoille. Työkalun avulla voi vähän päätellä, kuinka paljon asia kyseistä yleisöä kiinnostaa.

YouTuben kaikki tekstikentät kannattaa siis hyödyntää ja myös esikatselukuvaan (thumbnail) kannattaa panostaa, sillä se on monesti ensimmäinen katseenvangitsija, kun yleisö selaa videoita YouTubessa ja miettii, mille tahoille arvokasta aikaansa siunaa. 

Esikatselukuva / Thumbnail

Esikatselukuvan tulee olla huomiota herättävä, ja mieluiten niin selkeä, että se kertoo yhdellä vilkaisulla potentiaaliselle katsojalle mistä on kyse. Mistä video kertoo ja mitä saan kun katson sen? Voit hyödyntää erilaista typografiaa ja värejä, jotta esikatselukuvasi erottuu joukosta edukseen. 

Näyttökuva 2021-11-25 kello 10.40.20 Näyttökuva 2021-11-25 kello 10.39.59 Näyttökuva 2021-11-25 kello 10.39.43

Ketkä voittavat, ketkä häviävät?

YouTuben algoritmi koittaa pitää huolen siitä, että se tarjoilee palvelun käyttäjille (asiakkaille) heitä eniten kiinnostavaa sisältöä, jotta he olisivat tyytyväisiä ja käyttäisivät palvelua mahdollisimman pitkään.

Jotta algoritmi oikeasti alkaisi suositella videotasi, sen täytyy olla hyvä ja mielenkiintoinen, ja katsojien hyväksi toteama. Katsojat ovat todennäköisesti peukuttaneet videotasi ja katsoneet sitä yli puolen välin, kenties jopa kommentoineet ja osallistuneet kommenteista syntyvään keskusteluun. Kuten muissakin kanavissa, myös YouTubessa videon parissa vietetyllä ajalla on iso merkitys. Jos videosi kestää esimerkiksi 10 minuuttia, mutta yleisö lopettaa katselun jo minuutin jälkeen, se antaa algoritmille signaalin, ettei kyseinen video ole kiinnostanut yleisöä, saati tarjonnut heille ratkaisua ongelmaan. Jos yleisö katsoo videota yhdeksän minuuttia, se on suora signaali algoritmille, että video on erittäin hyvä ja mielenkiintoinen, koska yleisö katsoi sen lähes loppuun asti. 

YouTube-kontekstissa puhutaan yleisön pysyvyydestä, vähän niin kuin sosiaalisessa mediassa puhutaan sitoutuneisuudesta. Yleisön pysyvyys onkin isoin signaali algoritmille siitä, kuinka hyvää videosisältö on – ja kannattaako sitä tarjota muillekin. Parhaat ja seuratuimmat brändit tarjoilevat katselijoilleen niin mielenkiintoista sisältöä, että yleisö odottaa jo seuraavia videoita vesi kielellä, ja siksi tilaavat kanavan. Kanavan tilaaminen on myös yksi voimakkaimpia signaaleja algoritmille. Kun kanava on kiinnostanut tietyntyyppistä ihmistä, algoritmi oppii lisää siitä, millaiset ihmiset kuluttavat sisältöäsi, ja osaa suositella sitä vastaavanlaisille käyttäjäprofiileille. 

Saadaksesi yleisöä videoille voit toki röyhkeästi kopioida parhaan videon otsikon ja laittaa sen omaan videoosi. Tätä en kuitenkaan suosittele. Todennäköisesti katselumääräsi kasvavat hieman, mutta tuskin voitat tällä tempulla sitä parasta brändiä tai tekijää kyseisellä toimialalla, koska heidän sisältönsä vain on niin hyvää ja yleisö tykkää siitä. Kopioimisen sijaan kannattaa vertailla omaa tekemistä siihen, mitä alan parhaat tekevät. Mikä heidän videoistaan tekee niin hyviä, että yleisö palaa katsomaan niitä aina uudestaan? 

YouTube eroaa muista kanavista eniten siinä, että avainsanoilla on isompi merkitys sisältöjen kulutuksessa. YouTubessa käyttäjät ilmaisevat alustalle itse, mitä sisältöä haluavat kuluttaa juuri sillä hetkellä. Esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa tai Tiktokissa algoritmi nostaa silmiesi eteen sisältöjä, joiden teemat/aiheet ovat samankaltaisia kuin aiemmin kuluttamasi teemat, vaikka et varsinaisesti kerro alustalle, mitä juuri nyt haluat nähdä.

YouTubessa ihmiset sitoutuvat sisältöön paljon pidemmäksi aikaa kuin muissa kanavissa. YouTube on ennen kaikkea oppimis- ja ongelmanratkaisualusta, josta löytyy vastaukset maailman vaikeimpiinkin pulmiin ja kysymyksiin. Jos olet infobisneksessä, saat YouTubesta kärkiravurisi tekemällä asiat määrätietoisesti oikein luomalla arvoa tuottavaa sisältöä pitkäjänteisesti. Infobisneksellä tarkoitan tässä kohtaa sitä, että sinulla on tietoa, josta muut hyötyvät. Ehkä opetat jotain, valmennat tai annat vinkkejä toisille parempaan elämään, oli kyse sitten töistä tai vapaa-ajan touhuista – YouTubessa ihmiset etsivät vastauksia, joten tee sisältösi löydettäväksi edellä mainituin keinoin.

Yhteenvetona

YouTuben algoritmi rankaisee siitä, ettei videosi kiinnosta katsojia, ja he lähtevät pois. Algoritmi taputtaa myös isosti selkään, jos pystyt tekemään sellaista sisältöä, joka oikeasti resonoi yleisössä ja tarjoaa heille jotain kiinnostavaa ja tarpeellista. YouTubessa kannattaa kokeilla siis lähes kaikkea, eikä kannata liikaa pelätä virheitä. Se ainakin on varmaa, että julkaistua videota katsotaan enemmän kuin julkaisematonta. Kun pohdit yrityksesi videostrategiaa, muista että liikenteeseen pääsee kevyestikin. Voit aloittaa vaikka siitä, että kerrot perusasiat yrityksestäsi ja sen, minkä ongelman ratkaisette parhaiten.

Jos palvelusi tai tuotteesi ratkaisee jonkin ongelman tai helpottaa elämää merkittävästi, YouTube on todennäköisesti erittäin potentiaalinen kanava, joka yrityksenne kannattaisi ottaa markkinointiviestinnän palettiin. 

Ne, jotka nousevat mestareiden tasolle ja oppivat pitämään yleisönsä hyppysissään koukuttavalla videosisällöllä, tulevat saavuttamaan runsaasti silmäpareja. Oikein johdettuna prosessina nämä silmäparit konvertoituvat ajan myötä myynniksi ja hyviksi asiakkuuksiksi. 

Unfair voi auttaa siinä. 

Eli…

YouTuben voi valjastaa markkinointisisällön veturiksi monin eri tavoin. Kokeilemalla rohkeasti ja pitämällä mielessä muutaman perusasian joilla saat videoillesi näkyvyyttä, olet jo pitkällä. Me Unfairilla tuemme sinua yrityksesi videostrategiassa.

Kirjoittaja

Riku Komi

Reipas ja aikaansaava digitiimin osaaja, jota liikkuva kuva houkuttaa ja koukuttaa. Toteuttaa puhuttelevien videoiden lisäksi tuloksellisia digikampanjoita. Arjen iloa siivittää musiikki ja kitaran soitto.

Lisää aiheesta