Osallistava arvoprosessi tiiviissä aikataulussa

Liinisti ja yhdessä henkilöstön kanssa toteutettu arvoprosessi tuotti aidosti milloglaisten näköiset arvot, joiden takana on helppo seistä.

Voimme olla tyytyväisiä kokonaisuuteen. Uusi arvoja voi oikeasti toteuttaa ja soveltaa arkipäivän työssä. Nyt on vain pidettävä huoli, että arvot toteutuvat myös arjessa.

Marja Kuronen
henkilöstöjohtaja

Arvojen päivittäminen tuli ajankohtaiseksi Millogin strategiauudistuksen jälkeen, ja nyt ne ovat kovassa käytössä niin viestinnässä kuin päätöksenteon tukena.

Tavoitteena oli, että uudet arvot kuvaisivat meitä vanhoja paremmin ja ovat selkeästi tunnistettavissa juuri Millogin arvoiksi.

MARJA KURONEN, HENKILÖSTÖJOHTAJA

Jotta arvoprosessi etenisi tehokkaasti, sen katalysaattoriksi kaivattiin osaavaa ulkopuolista vetäjää. Koska Unfair oli jo valmiiksi syvällä Millogin strategiassa ja yrityskulttuurissa, tätäkin projektia lähdettiin tekemään yhdessä.

Yhdistelmä kasvokkaista vuorovaikutusta ja digitaalisia työkaluja

Ydinporukaksi koottiin mahdollisimman monipuolinen edustus eri puolilta organisaatiota. Mukana olivat muun muassa kaikki pääluottamusmiehet sekä osallistujia kaikista liiketoiminnoista, henkilöstöhallinnosta ja viestinnästä.

Jotta kaikilla oli mahdollisuus sanoa mielipiteensä ja vaikuttaa lopputulokseen, koko henkilöstölle lähetettiin ensimmäiseksi kattava sähköinen arvokysely. Vastaajia pyydettiin kertomaan näkemyksensä Millogin vahvuuksista sekä asioista, joista he ovat työyhteisössään ylpeitä. Perusteluissa pyydettiin kertomaan konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka ne näkyvät päivittäisessä työssä. Asia oli selkeästi tärkeä, sillä kysely poiki ennätysmäärän vastauksia.

Arvoja ei keksitä, ne löydetään

Tuloksiin peilaten arvot sanoitettiin yhdessä ydinporukan kanssa ja aihiot annettiin jälleen koko henkilöstön kommentoitavaksi. Esimiehet kävivät tiimiläistensä kanssa vilkasta keskustelua siitä, tuntuvatko arvot omilta, puuttuuko niistä jotain olennaista ja voiko niihin sitoutua. Palautteen pohjalta arvot hiottiin vielä lopulliseen muotoonsa ja hyväksytettiin vielä kerran niin henkilöstöllä kuin hallituksessa.

Kun haetaan ihmisten näköisiä arvoja, työntekijöiden kuunteleminen prosessin eri vaiheissa on tietysti tärkein juttu. Arvot ovat nousseet henkilöstön keskuudesta, joten ne ovat aidosti milloglaisten omat.

Jarmo Jokinen, pääluottamusmies

Loppuhuipennuksena uunituoreet arvot lanseerattiin ensin sisäisesti  henkilöstöpäivässä sekä myöhemmin vuosijuhlassa asiakkaille ja sidosryhmille. Siitä asti arvoja on pidetty säännöllisesti esillä kaikessa viestinnässä, jotta ne on helppo muistaa ja muuttuvat eläväksi kaikessa toiminnassa.

Yhteinen arvopohja vahvistaa turvallisuuden tunnetta

Kun arvoja ei anneta ylhäältä käsin, ne ohjaavat aidosti yrityksen toimintaa ja niistä saa tukea tiukoissakin päätöksentekotilanteissa. Myös Millog-yhtiöiden toimitusjohtaja on tyytyväinen arvoprosessiin ja lopputulokseen.

Arvoja ei voi kukaan ulkopuolelta sanella, vaan ne syntyvät siitä fiiliksestä, jota työntekijät haluavat Millogin olevan. Arvoissa nousevat esiin vahvat adjektiivit; osaava, rohkea ja reilu. Sellaisia me milloglaiset olemme.

SAMI PITKÄNEN, TOIMITUSJOHTAJA

Ota yhteyttä

Alkoiko kiinnostaa?

Haluatko, että tuotamme epäreilua kilpailuetua myös sinulle? Pirauta tai laita viestiä!

Taru Kumpulainen

Strategi, COO (founder & COB)

+358 40 080 6379

Lähetä meille viesti:

Lisää aiheesta