Vertailussa Mailchimp, Active Campaign ja HubSpot

Markkinoinnin automaatio on Suomessa yleistynyt vauhdilla ja toteutustapoja on monia. Tässä blogissa vertailemme kolmea eri työkalua markkinoinnin automaation ja sähköpostimarkkinoinnin toteutukseen.

Markkinoinnin automaatiotyökalujen hinnat vaihtelevat suuresti. Kuukausikustannus lähtee liikkeelle muutamista kympeistä ja voi nousta yli tuhanteen euroon kuussa. 

Käytännössä markkinoinnin automaatiota valittaessa on mietittävä oma vaatimuslistansa. Pohdi ainakin seuraavia kysymyksiä:

  • Haluatko automatisoida pelkästään asiakkaille lähteviä sähköposteja?
  • Haluatko, että mukana on täysin toimiva CRM?
  • Tarvitsetko työkaluja kampanjoiden kokonaiskuvan seurantaan?
  • Haluatko mittaroida koko asiakkaan matkan aina ensimmäisestä mainoksen klikkauksesta ostoon?
  • Paljonko olet valmis sijoittamaan aikaa ja rahaa automaation käyttöönottoon ja päivittäiseen käyttöön?

Mailchimp – kevyt ja kätevä työkalu sähköpostiautomaatioihin ja ländärien tekoon

Mailchimp on markkinajohtaja sähköpostityökalujen sarjassa, ja myös sen automaatiopuoli on kehittynyt muutamassa vuodessa huimasti. Nykyään automatiosoituja viestejä pystytään luomaan merkattuihin kontakteihin, rss-feedin kautta lähetettäviin blogipostauksiin, verkkokauppaviesteihin ja aikaperusteisiin viesteihin.

Mailchimp automaation rakennukseen on monia vaihtoehtoja

Mailchimpissä automaation luomiseen on kaksi keinoa. Sen avulla voidaan joko luoda yksittäinen nopea sähköposti kuten kiitosviesti tai rakentaa kontaktille kokonainen, tiettyjen ehtojen mukaisesti luotu, polku.

Kontaktin matkan voi automatisoida MailChimpissä

Automaatiojen rakentaminen on helppoa ja viime vuosina se on kehittynyt huomattavasti eteenpäin. Mailchimp on aina osannut rakentaa visuaalisesti selkeitä käyttöliittymiä ja markkinoinnin automaatiotyökalu ei tee tässäkään poikkeusta.

Mailchimpi on visuaalisesti kaunis automaatiotyökalu

Mailchimpistä löytyy myös integroitavaksi yleisimmät ja vähän harvinaisemmatkin verkkokauppa-alustat, joten kaikista verkkokauppaan liittyvistä kirjeistä saat näin tehtyä oman brändisi näköiset.

Malchimpissä voit luoda ländäreitä ja nykyään jopa kokonaisen nettisivun. Editori on yksinkertainen, ja voit lisätä haluamasi elementit drag’n’drop valikosta. Kun vahvistat domainin, voit myös luoda kustomoidun verkko-osoitteen omalle ländärillesi.

Laskeutumissivun rakentaminen MailChimpissä on sujuvaa

Muihin työkaluihin verrattuna Mailchimp loistaa parhaiten kuitenkin siinä, mihin se on alunperin luotu eli sähköpostityökaluna. Intuitiivinen käyttöliittymä, jossa voit luoda valmiiksi mobiilioptimoituja sähköposteja, on markkinoiden parhaimmistoa. Ellei jopa paras.

Mailchimpin muita ominaisuuksia

  • Uudelleenmarkkinointilistat (Facebook, Instagram, Google Ads)
  • Lomakkeet, pop up -lomakkeet sekä mahdollisuus integroida toisiin lomaketoteutuksiin
  • Lähetyksien raportit, ja niiden helppo jakaminen linkillä
  • Laajat integraatiomahdollisuudet
  • Suora vastaamismahdollisuus omille kontakteille MailChimpin kautta
  • Kontakteille tehtävät kyselyt

Loppusanat Mailchimpistä

Mailchimp on kehittänyt huomattavasti markkinoinnin automaation työkalujaan. Parasta Mailchimpissä ovat erityisesti helppokäyttöiset drag’n’drop -editorit.

Mailchimpin heikkous on edelleen kontaktien sekava hallinta. Erilaiset tagit, segmentit ja groupit ovat sekava soppa. Eri yleisöjen (kutsutaan usein myös listoiksi) rajoittaminen perusversiossa vaikeuttaa käyttäjien hallintaa entisestään. Lisäksi Mailchimpillä ei ole seurantakoodia, jonka avulla voidaan seurata käyttäjiä sivustolla. Näin ollen sivuvierailuja kuten blogien selausta ei ole mahdollista nähdä kontaktin tiedoista.

Edullinen hintaluokka mahdollistaa käytön myös pienemmälle yritykselle ja sitkeydellä löydät toimivan tavan myös käyttäjien segmentointiin. Laadukkaan CRM:n ja automaatio-ominaisuuksien puutteen vuoksi en kutsuisi Mailchimpiä täysveriseksi markkinoinnin automaatiotyökaluksi, mutta se on kuitenkin hyvä vaihtoehto, jos etsit kevyttä ja kustannustehokasta ratkaisua sähköpostiautomaation tarpeisiin.

Hinnasto

Mailchimpin hinnaston ja ominaisuudet löydät täältä.

MailChimpistä on olemassa ilmaisversio ja maksullisten versioiden hinnat lähtevät 10 eurosta ylöspäin. Kattavimman version kustannukset ovat alkaen 299 euroa. Hinta eri versioiden välillä riippuu kontaktien määrästä.

Plussat

+ Helppokäyttöiset drag’n’drop -editorit

+ Erilaisten polkujen rakentaminen omille yleisöille

+ Hyvät integraatiomahdollisuudet

+ Kehittyy jatkuvasti

+ Edullinen hinta

Miinukset

– Kontaktien hallinta on haastavaa

– Kattava ja supertoimiva CRM puuttuu

– Automaation mahdollisuudet ovat kapeat, ja kontaktin pitää kuulua yleisöön/listaan

– Mailchimpin oma asiakaspalvelu on hidas ja vastaamisaika pitkä

– Huomioi markkinoinnin, mutta ei sisällä mahdollisuuksia myynnin automatisointiin

– Ei mahdollista kontaktien pisteytystä

– Skaalaaminen eri organisaatioille hankala

Active Campaign – kattavat automaatiot, edullinen hinta

Active Campaign on suosittu markkinoinnin automaatiotyökalu, jolla on jo 100 000 aktiivista käyttäjää (2020 tilanne). Active Campaign markkinoi itseään nimenomaan markkinoinnin automaatiotyökaluna, jossa sen vahvuudet ovatkin.

Automaatioiden rakennus on helppoa. Voit lisätä kontakteja automaatioihin esimerkiksi sen mukaan, millä sivuilla ihminen on sivustolla käynyt, kontaktin saaman pistemäärän mukaan, kontaktin täyttämän lomakkeen perusteella tai vaikkapa suoraan Facebookissa täytetystä lomakkeesta (vaatii Zapier-integraation).

Active Campaignin automaatiotyökalu tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet

Active Campaignissa on myös alkeellinen CRM, eli kontakteista voi tehdä diilejä ja myynti voi käsitellä ns. diilejä omalla seinällään. Tätä olemme käyttäneet omissa projekteissamme melko vähän, mutta seinässä on potentiaalia etenkin pienten yritysten myynnin hallinnointiin.

Active Campaignissa kontaktien hallinnointi on Mailchimpiä sujuvampaa. Esimerkiksi kontaktin tekemistä toimenpiteistä saa Active Campaignissa paremman yleiskuvan kuin Mailchimpissä. Active Campaignin diilikortti antaa myös hyvä yleiskuvan toimenpiteistä, joita kontaktille on tehty. Kontaktiistojen määrä ei Active Campaignissä ole rajoitettu, joten halutessasi voit rauhassa luoda listan vaikka jokaiselle eri lomakkeelle. Tämä on selkeä etu verrattuna Mailchimpiin.

 
Active Campaignin kontakti työkalu antaa kattavan katsauksen kontaktiin

Sähköpostien luonti puolestaan on kömpelömpää kuin MailChimpissä ja mobiilitoimivuuden kanssa saa olla tarkkana. Drag’n’drop -editorilla saat kuitenkin suhteellisen helposti luotua näyttäviä sähköposteja. Hyvä esikatseluominaisuus ja mahdollisuus testilähettää sähköposti antavat hyvät eväät optimointiin.Voit myös A/B-testata sähköposteja ja kontaktin tietojen perusteella määritellä, mitä sisältöjä hänelle näytetään.

Active Campaignilla saa tehtyä hyvän näköisiä sähköposteja

Lomakkeiden osalta Active Campaign on edellä MailChimpiä. Lomakkeiden luonti sekä hallinta on helpompaa. Tavalliset sivuille laitettavat staattiset lomakkeet ja erilaiset esiin tupsahtavat pop-up-lomakkeet on helppo rakentaa. Koodilla lisättävät lomakkeet päivittyvät automaattisesti, kun muokkaat niitä Active Campaignissa, mutta voit lisätä myös raaka HTML-lomakkeen sivuillesi, joka antaa sinulle täydet valtuudet tyylitellä lomakkeesta haluamasi näköinen.

Lomakkeiden teko Active Campaignissä on suhkot selkeää

Active Campaignin muita ominaisuuksia

  • Beta-vaiheessa oleva maksullinen chatbot
  • Liidien pisteytys seurannan mukaan
  • Integraatiot Facebookin liidilomakkeeseen Zapierin kautta
  • Lomakkeiden automaattitäyttö linkiin laitettujen parametrien avulla
  • Ilmainen sähköpostitemplaatin suunnittelupalvelu
  • Ennakoiva sisältö käyttäytymisen perusteella

Hinnasto

Active Campaignin hinnaston ja ominaisuudet löydät täältä.

Active Campaignin hinta lite-versiossa on alkaen 9 €/kk. CRM:n ja kattavampien työkalujen, kuten ländärien rakentamisen, sisällyttäminen mukaan vaatii isomman rahallisen sijoituksen.

Loppusanat Active Campaignista

Active Campaign on erinomainen työkalu pienemmälle/keskisuurelle yritykselle, joka haluaa tehostaa sähköpostimarkkinointia. Hinta-laatusuhteeltaan Active Campaignin automaatiot ovat monipuolisia ja antavat mahdollisuuden rakentaa hyvinkin pitkälle hiottuja automaatioita.

Liidien pisteytyksen avulla saat mahdollisuuden löytää kaikista lämpimimmät asiakkaat myynnille ja myös diiliseinästä voi olla hyvin käytettynä pienen organisaation myyntitiimille paljon iloa. Active Campaignilla voit erillisen seurantakoodin avulla tarkastella kontaktin käyttäytymistä sivuilla.

Active Campaign on myös juuri lisännyt omaan toimintoihinsa laskeutumissivutyökalun, jolla voit rakentaa brändisi näköisen sivun. Lyhyen testauksen perusteella työkalu vaikuttaa suhtkot näppärältä drag’n’drop -työkalulta ländärien rakentamiseen. 

Plussat

+ Monipuoliset mahdollisuudet rakentaa automaatioita

+ Pienestä kankeudesta huolimatta kätevä sähköpostien rakennustyökalu

+ Monipuoliset lomaketyökalut

+ Kontaktien hallinta on helpompaa kuin MailChimpissä

+ Ländärityökalu on drag’n’drop -pohjainen

Miinukset

– Sähköpostien mobiilioptimoitavuus

– Liidien pisteytys on toteutettu sekavasti

– Diiliseinä on ominaisuksiltaan kapea ja jää irtonaiseksi muusta kokonaisuudesta

– Skaalattavuus isommalle yritykselle on kysymysmerkki

– Ei omaa analytiikkaa sivustolle

HubSpot – enemmän kuin markkinoinnin automaatiotyökalu

HubSpot on markkinoinnin automaatiotyökaluna erinomainen. Siinä on mm. täysverinen CRM, ländärien rakennus drag’n’drop -tyylisesti, chatbotti, sähköpostityökalu, diilien hallinta, SEO-työkalut, tarjousten ja tuotteiden hallinta ja asiakaskohtaisten tehtävien luonti. Asiakaspalvelu ja kouluttaminen ovat sitä luokkaa, että HubSpot ei edes mahdu samalle pallokentälle Active Campaignin ja MailChimpin kanssa. HubSpotin ajatuksena on kehittää koko asiakasyrityksen liiketoimintaa ja luoda markkinoinnille, myynnille ja asiakaspalvelulle yhteistä tapaa toimia. Voit lukea lisää HubSpotista täältä.

HubSpotin käyttöliittymä on kokonaisuutena parhaimpia, johon olen törmännyt. Värien käyttö ja selkeät valikot, sekä drag’n’drop -editori toimivat mallikkaasti. Laaja kokonaisuus on saatu puettua selkeään pakettiin, ja hetken käytön jälkeen navigointi sujuu luontevasti osiosta toiseen.

HubSpotissa automaatiot mahdollistavat kaiken mitä automaatioilta voit vain toivoa. Voit aloittaa automaation muun muassa kontaktiin, yritykseen, käsiteltävään kauppaan, asiakaspalvelun tiketteihin perustuen. HubSpotin oma asiakaspalvelu on jatkuvasti saatavilla, joten jos automaation luonnissa menee sormi suuhun, apu on usein saatavilla heti.

HubSpotissa on ylivoimaisesti monipuolisimmat automaatiomahdollisuudet

Mobiilioptimoidun ländärin rakennus onnistuu HubSpotissa vaivatta. Kun otat käyttöön uuden HubSpot-tilin, kuuluu käyttöönottoon myös sivupohjien luonti, jolloin HubSpotin web-tiimi luo nykyisten sivujesi tyylejä mukaillen pohjat blogille, ländärille ja nettisivuille. Voit myös ostaa tai etsiä ilmaisia nettisivu- ja sähköpostipohjia HubSpotin marketplacesta. Blogien migraatio onnistuu vaivatta esimerkiksi WordPressistä.

Ländäreitä ja nettisivuja voit muokata drag’n’drop -editorilla, joten pystyt rakentamaan haluamasi rakenteen HubSpot-pohjaiselle sivulle, eikä se eroa omasta brändi-ilmeestäsi. Käytännössä voit halutessasi siirtää koko nettisivusi HubSpotin päälle ja hoitaa sivuston hallinoinnin HubSpotista käsin. Unfairilla olemme pitäneet nettisivumme edelleen WordPressin päällä, mutta blogit ja ländärit hallinnoimme HubSpotissa. 

HubSpotin laskeutumissivu työkalu toimii erinomaisesti

Raportointi on yksi HubSpotin vahvuuksista. Pitkien ostoprosessien raportointi on haastavaa, jos et pääse kiinni lopulliseen kauppaan ja sen summaan. HubSpotissa markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu voivat käyttää yhteistä CRM:ää, jolloin tiimillä säilyy näky asiakkaan polkuun aina alkaen mainosklikkauksesta lopulliseen kauppaan.

Raportoinnissa on kuitenkin myös heikkoutensa, sillä toisella alustalla olevat sivut eivät näy automaattisesti raporteissa. Näin ollen esimerkiksi blogiraportointi on haastavaa, jos blogisi on WordPressin päällä.

Raportointi on kattavaa HubSpotissa

Kontaktien, yritysten ja diilien hallinta vaatii HubSpotissa opettelua. HubSpot käyttää yhteyksien tunnistamiseen sähköpostia. Kun järjestelmään tulee uusi kontakti, HubSpot hakee myös kontaktin edustaman yrityksen tiedot kontaktin sähköpostin avulla, jos ne löytyvät heidän tietokannastaan.

Monimutkaisuus mahdollistaa kuitenkin paljon asioita, joihin Mailchimp ja Active Campaign eivät pysty. Kontaktikortilta näet kerralla kaikki kontaktin aktiviteetit. Myyntitiimi pystyy hoitamaan heti kontaktikortilta yhteydenpidon sähköpostitse ja puhelimitse. Tällöin kaikki yhteydenpito jää muistiin, ja myös muu myyntitiimi pysyy kartalla liidin kehityksestä. Kontaktikortilla myyntitiimi voi myös asettaa tehtäviä ja muistutuksia kontakteista ja pyytää apua muilta myyntitiimin jäseniltä.

vertailu-blogi-kontakti-hubspot

Chatflow-työkalun avulla voit luoda automatisoidun chatbotin ja/tai livechatin sivuillesi. Esimerkiksi HubSpotin omilla sivuilla hyödynnetään botin ja livechatin yhteistyötä. Jos botti ei osaa vastata kysymykseesi, se ohjaa sinut vapaan asiakaspalvelijan luokse. Automatisoidun botin luomisessa HubSpotissa on paljon vaihtoehtoja, ja voit luoda erilaisia botteja riippuen missä päin sivustoa käyttäjä surffailee. Voit luoda chatbotin toimimaan myös Facebook Messengerissä.

Näyttökuva 2020-8-7 kello 16.43.52

Erilaisten tyytyväisyyskyselyiden luonti onnistuu HubSpotin Service -työkaluilla. Voit lähettää kyselyn haluamillasi ehdoilla asiakkaalle esimerkiksi kun hän suorittanut automaation tai kun hän on ollut 30 päivää asiakkaana. Voit luoda asiakkaiden lojaaliutta mittaavan NPS-kyselyn, asiakkaiden tyytyväisyyttä mittaavan CSAT-kyselyn tai CES-kyselyn mittaamaan asioinnin helppoutta.

Näyttökuva 2020-8-10 kello 10.19.23

HubSpotin muita ominaisuuksia

  • Valmiiden myyntisähköpostipohjien luonti
  • Tuotteiden vienti HubSpottiin
  • Tarjousten teko
  • Kampanjatyökalu, johon voi yhdistää eri kampanjaelementit
    • Tunnistelinkien luominen kampanjoille
  • SEO-työkalu sivuston hakukoneoptimointiin
  • Kustomoitujen raporttien luonti
  • Kalenteri-integraatio tapaamisaikojen sopimista varten

Hinnasto

HubSpotin hinnaston ja ominaisuudet löydät täältä.

HubSpotista löytyy ilmaisversio, ja maksulliset versiot lähtevät 46 eurosta ylöspäin. HubSpot jakaa maksulliset palvelunsa neljään osaan: markkinointi, myynti, asiakaspalvelu ja web-sivut. Maksulliseen markkinointipuoleen kuuluvat automaatiot ja myös web-sivujen rakennus. Ilmainen sales-puoli tarjoaa myös hyviä työkaluja kontaktin hallintaan. Proffessional markkinoinnin automaatiotyökalu on 740 € / kk ja se laskutetaan vuosittain.

Loppusanat HubSpotista

HubSpot on täysiverinen markkinoinnin automaatityökalu, joka lupaa paljon ja tarjoaa paljon. Monelle yritykselle hinta on suurin kysymys HubSpotin hankinnassa. Hinta ei kuitenkaan ole ainoa eikä mielestäni välttämättä edes tärkein kysymys. Yrityksen tulee miettiä tarkkaan, kuinka valmiita he ovat sitoutumaan HubSpotin käyttöön ja tuomaan sen osaksi kaikkia yrityksen prosesseja. Yhdessä data antaa paljon, mutta hajautettuna ei.

Plussat:

+ Erittäin hyvä käyttöliittymä

+ Kattava ominaisuusvalikoima, joka kehittyy jatkuvasti

+ ChatBot

+ Kontaktien hallinta kätevää ja kaikki tieto löytyy heti kontaktista

+ Ottaa huomioon myynnin, asiakaspalvelun ja sivuston kehittämisen

+ Loistava asiakaspalvelu

+ Mahdollista koko asiakkaan polun mittaamisen aina kauppaan saakka

Miinukset

– Rahallinen sijoitus huomattava

– Käytön opettelu vaatii aikaa ja yhteistyötä eri tiimien välillä

Markkinoinnin automaatio on strateginen päätös

Mikään työkalu ei kehitä toimintaa, jos siihen ei sitouduta strategisella tasolla. Ennen markkinoinnin automaation käyttöönottoa on tärkeää pysähtyä ja miettiä omia tarpeitaan ja tavoitteita automaation toteutuksessa. Työmäärä kasvaa varsinkin alkuvaiheessa ja isoin hyöty saavutetaan usein pitkällä tähtäimellä.

Eli…

Suunnitteletko markkinoinnin automaation käyttöönottoa? Ota yhteyttä, etsitään yhdessä paras ratkaisu juuri sinun yrityksesi tarpeisiin!

Kirjoittaja

Juuso Koivuniemi

Juuso on digipilveen sujuvasti sukeltava, kohdennetun verkkomainonnan ja verkon ostopolkujen asiantuntija. Juuso nauttii asiakkaiden bisneksen tukemisesta digitaalisen markkinoinnin keinoin ja kehittää omaa osaamistaan jatkuvasti. Hän uskoo, että markkinoinnin automaatio vie yritysten markkinoinnin mitattavuuden uudelle tasolle.

Lisää aiheesta