Tulevaisuuden menestyjät rakastavat, uudistuvat ja ymmärtävät asiakasta

Yksinkertaisimmillaan yrityksen tehtävänä on auttaa asiakastaan menestymään. Parantamalla asiakaskokemusta vahvistetaan samalla myös yrityksen sisäistä kulttuuria. Nämä kaksi kulkevat aina käsikädessä. Silti rohkenen väittää, että valtaosa yrityksistä ei edelleenkää. täysin ymmärrä, mitä asiakas oikeasti haluaa ja tarvitsee.

Merkityksellisyys

Kaikki lähtee hyvin yksinkertaisesta kysymyksestä, MIKSI? Ihmiset, niin työntkeijät, johtajat kuin yrittäjät, inspiroituvat silloin kuin he uskovat siihen, mitä ovat tekemässä ja mihin menossa. Jos elämme todeksi yrityksen unelmaa ja arvoja arjessa, kaikki teot myös vievät sitä kohti. Kysy siis ensimmäiseksi itseltäsi: Olenko innostunut työstäni? Rakastanko sitä mitä teet? Uskonko siihen, mitä yrityksessäni tehdään?

Pystytkö vakuuttamaan asiakkaan? Miten? Uskomalla itse eniten. ”People don’t buy what you do; they buy why you do it”, Simon Sinek.

Asiakasymmärrys

Ei pidä unohtaa, että tunne on vahvin tekijä myös kaupanteossa. Toisin sanoen myös asiakkaat rakastuvat yritykseen, joka pystyy ihastuttamaan heitä. Asiat eivät sinänsä ole kovin uusia. Silti yrityksissä käytetään liian vähän aikaa asiakkaan kuuntelemiseen. Voin helposti nostaa esille käytännön esimerkin ravintolamaailmasta, koska aikoinaan olen sitä maailmaa seurannut erittäin läheltä. Se, miten menestyvä konsepti rakennetaan, ei perustun parhaisiin raaka-aineisiin, hyvällä maulla suunniteltuun sisustukseen tai törkeän nimekkäisiin kokkeihin.

Sen sijaan voittajareseptiksi paljastuu usein erinomainen asiakaspalveluu ja uusien toimintamallien kehittäminen yrityksen sisällä. Väitän, että jokainen ravintolakonsepti  kasvattaisi myyntilukuja ja asiakasmääriä ihan vaan panostamalla yhteisen unelman jalkauttamiseen henkilöstölle – ja kohottamalla asiakasajattelun yrityksen tärkeimmäksi teemaksi.

Uudistuminen

Uudistuminen ja muutos yrityksessä lähtee vahvan Miksi-ajattelun jalkauttamisesta ja asiakaskokemuksien vahvistamisesta. Mitä jos yrityksissä jatkuvasti keskityttäisiin siihen, miten tuotteet ja palvelut tuottavat asiakkaalle WOW-efektin? Jatkuva uudistuminen kuulostaa pelottavalta. Muutos tuo usein mukanaan vastarintaa. Mitäpä jos se olisikin yritykseen sisäänrakennettu toimintamalli? Kun yhdistetään vahva yhteisesti jaettu unelma ja asiakaskokemuksen ymmärtäminen ja kehittämisen vimma, yritys uudistuu ja kehittyy ilman puskemistakin.

Myös asiakkaan kuunteleminen ja asiakkaalta kysyminen saattaa tuottaa menestyskonsepteja. Uudistuminen lähtee kyvystä tarttua hiljaisiin signaaleihin, uuden innovoimiseen, rohkeuteen tarttua haasteisiin ja uskallukseen epäonnistua.

Johanna