Unfair nousi Pirkanmaan parhaiden työnantajien joukkoon

Tamperelainen markkinointitoimisto Unfair Lean Marketing Oy on saanut arvokasta tunnustusta työpaikkana. Yritys saavutti Great Place to Work -tutkimuksessa huipputuloksen ja on Vuoden Työnantaja 2019 -kilpailun finalisti.

Tiedote 17.1.2020

Vuoden Työnantaja -kisassa nostetaan esiin parhaita työnantajia ja työnantajuuden hyviä käytäntöjä. Unfair Lean Marketingin yrittäjät Johanna Raiskio ja Taru Kumpulainen ovat onnellisia finaalipaikasta.

– Tunnustus on meille hurjan ihana asia, koska kilpailuun pääsi mukaan vain henkilöstön ilmiannon perusteella. Olemme halunneet panostaa alusta asti siihen, että olemme unelmien työpaikka. Tällaisessa kisassa menestyminen todentaa, että olemme tehneet asioita oikein, iloitsee Raiskio.

Great Place to Work -sertifiointi puolestaan mittaa yrityskulttuurin tasoa ja työntekijäkokemusta. Tutkimuksessa Unfairin niin sanottu Trust Index oli peräti 98 %. Yritys ei pystynyt vielä osallistumaan GPTW-kilpailuun, koska unfairilaisia on 19 ja kisaan vaaditaan vähintään 20 työntekijää. Todennäköisesti markkinointitoimisto olisi sijoittunut hyvin, sillä viime kerralla kilpailun kärkiviisikon Trust Indexin keskiarvo oli 96 %.

– Haluamme parantaa työntekijöidemme hyvinvointia entisestään, joten jatkamme tänäkin vuonna Unfairin työpaikkakulttuurin ja yhteisten toimintatapojen kehittämistä. Ehkä olemme mukana GPTW-kisassa ensi kerralla, toteaa Kumpulainen.

Unelmien markkinointitoimistossa teot ratkaisevat

Markkinointiala on hektinen ja vaativa, joten Unfairin yrittäjien mielestä on tärkeää löytää tapoja ja työkaluja, joilla arkea työpaikalla voidaan helpottaa. Kun Johanna Raiskio ja Taru Kumpulainen perustivat Unfairin vuonna 2015, he halusivat vahvasti rakentaa unelmien markkinointitoimiston, jossa henkilöstö ja asiakkaat voivat hyvin.

– Pelkkä tavoitteen ääneen sanominen ei kuitenkaan vienyt kovin pitkälle. Olemme vuosien aikana pyllähtäneet muutamiin sudenkuoppiin, analysoineet asioita ja tehneet lopulta paremmin. Vain teot ratkaisevat, Raiskio sanoo.

Yrityksen ja erehdyksen kautta kehittyminen sopii liinin markkinointitoimiston yrityskulttuuriin. Avoimen vuorovaikutuksen ansiosta Unfairilla osataan reagoida nopeasti asioihin, jotka kuormittavat työntekijöitä. Viime vuoden aikana muun muassa hiottiin uusien työntekijöiden perehdytysprosessi kuntoon ja parannettiin sisäistä viestintää.

– Unfair on kasvanut nopeasti, joten prosesseihin on pakko panostaa. Se, mikä pienessä yrityksessä oli hauskaa ja hassua, voi isommassa organisaatiossa muuttua pullonkaulaksi tai huonoa fiilistä aiheuttavaksi toimintamalliksi, kertoo Kumpulainen.

Jaettu johtajuus on kaikkien etu

Raiskio ja Kumpulainen keksivät useita asioita, joihin nyt saavutettu menestys perustuu. Unfairin yrityskulttuuri on rakennettu luottamuksen osoittamisesta, yksilöllisyyden huomioimisesta, kannustavasta ilmapiiristä ja helposti lähestyttävistä johtajista. Peruskivenä on koko työyhteisön avoin vuorovaikutus.

Yrityksen organisaatiohierarkia pidetään litteänä, joten unfairilaiset työskentelevät itseohjautuvasti mutta muun tiimin tukemana. Vastuuta annetaan, jos sitä haluaa ottaa. Jokaisella unfairilaisella on vapaus tehdä työtä haluamallaan tavalla ja rakentaa urapolkua omaan suuntaansa.

Yhdessä oleminen on rentoa, sillä Unfairilla ei yleensä työskennellä korkokengissä vaan villasukat jalassa. Joka tiistai koko henkilöstö kokoontuu syömään yhdessä aamiaista, ja työntekijät viihtyvät yhdessä myös vapaa-ajalla.

Raiskio ja Kumpulainen omistavat Unfairin tasaosuuksin, ja johtajuus on jaettu. Johtajien toimenkuvat syntyvät vahvuusalueista eli niistä, jotka palvelevat henkilöstöä ja asiakkaita parhaiten – ei niistä, joita tittelin tuomat muotoseikat tai odotukset sanelevat.

Työntekijöille kahden erilaisen, toisiaan täydentävän johtajan malli on toimiva: joissakin asioissa kannattaa kääntyä Raiskion puoleen, joissakin Kumpulaisen. Monissa työpaikoissa ei ole yhtä hyvää valinnan mahdollisuutta, vaan yhden johtajan on taivuttava moneen rooliin.

Mitä sanovat Unfairin työntekijät? Lue kommentteja!

Unfair lukuina:

– perustettu 2015
– työllistää 19 henkilöä
– vuonna 2018 liikevaihto 1 011 000 € (716 000 € vuonna 2017)
– liikevaihdon kasvu 41,2 % (69,3 %)
– liikevoitto 11,1 % (18,1 %)

Lisätietoja:

Johanna Raiskio, yrittäjä, CEO
Unfair Lean Marketing Oy
puh. 040 736 6809, johanna@unfair.fi

Taru Kumpulainen, yrittäjä, COO
Unfair Lean Marketing Oy
puh. 040 080 6379, taru@unfair.fi

www.unfair.fi