Tarinoiden voima

Mitä tapahtuu, kun kuulet sinulle joskus niin tärkeän yrityksen tarinan uudelleen kirjoitettuna? Ensin tulee kummastus, sitten tyhjä olo ja lopulta pistää jo vähän vihaksi. Mutta asiahan ei minulle kuulu, joten tyydyn pohtimaan yritysten tarinoiden merkitystä täällä meidän blogissa.

Yritysten tarinat ovat tärkeitä. Ärsykkeiden tulva on valtava ja se on tehnyt meistä myös taitavia suodattajia. Suodatamme tylsät, meille vieraat ja epäselvät viestit pois mielestämme. Läpi päästämme helpommin tuttuja ja tuttujen tekemiä asioita, mutta myös tarinoita, koska niitä jaksamme kuunnella. Haluamme tietää, miten tarinassa käy. Yrityksien tarinan kerronnassa on vielä toivomisen varaa, mutta paljon on onnistumisiakin. Monet ovat ottaneet avuksi visuaalisuuden ja toiset ovat vain äärimmäisen taitavia sanoittamaan tekemisiään. Tästä ihailen esimerkiksi Propagandan toimitusjohtajaa Samuli Korhosta (twitter.com/samuli1001), jonka kyky nostaa asiakkaat ja henkilöstö esiin eri tilanteissa, on ihailtavaa.

Tarinoissa merkityksellisyyttä lisää niiden aitous. Erityisesti yrityksien tarinoita katsotaan ja kuunnellaan tarkasti sekä pohditaan: Onko se aito? Kiinnostava? Löytyykö tarttumapintaa?

Palataan vielä alun pohdintaan. Kun tarina kirjoitetaan uudestaan, ihmiset unohtavat historian vähitellen ja uusi tarina korvaa vanhan. On varmasti perusteltua kirjoittaa tarinoita uudelleen, muokata niitä ja tehdä paremmin aikaan sopivaksi. Ehdottaisin kuitenkin, että yritykset, jotka sanoittavat tarinoitaan uudestaan tai ensimmäistä kertaa, kannattaa keskiöön nostaa asiakkaat sekä syy siihen, miksi yritys on olemassa. Pohdi mitä maailma menettäisi, jos yritystäsi ei olisi olemassa? Kun yrityksen tekemisessä on suurempi missio, kannattaa se myös sanoittaa helposti kerrottavaan ja ymmärrettävään muotoon. Kaiken kaikkiaan onnistuneissa tarinoissa sankareita ovat aina asiakkaat ja yrityksen henkilöstö, ei niinkään voitto tai menestys. Yleensä menestys on seuraus hyvin kirjoitetuista ja toteutetuista tarinoista.