Missä asuu markkinoinnin viisaus?

Miksi tehdä hitaasti, jos voi tehdä nopeasti? Junttaako markkinointiosasto omat ideansa läpi kysymättä asiakkaan asiakkaan mielipidettä? Mikä merkitys markkinoinnilla ylipäätään on?

Tämän asian äärellä olemme olleet viimeisen vuoden ajan. Olemme rakastuneet The Lean Startup –ajatteluun, joka avaa silmät siitä, miten tuotekehityksessä pitäisi yhä enemmän kuunnella asiakasta ja pystyä ketterästi vastaamaan asiakkaan odotuksiin. Miksi rakentaa mikroon 30 nappulaa, jos asiakkaat käyttävät vain kahta? Miksi väitellä ikuisuuksiin Applen tai Nokialaisen paremmuudesta, jos kuluttajista Apple vain TUNTUU paremmalta?

Olen tunnetusti se tyyppi, jonka kierrokset nousevat korkealle niin innostuksesta kuin pettymyksistäkin. Nyt olen ollut todella innostunut jo pitkän aikaa, eikä se näytä laantuvan. The Lean Startup on mahtavaa, mutta kun sitä jalostaa vielä askeleen eteenpäin syntyy liiniä markkinointia ja se vasta innostavaa onkin.

Liini prosessi edustaa ajattelun muutosta oli sitten kyse tuotekehityksestä tai www-sivujen rakentamisesta. Liini markkinointi on iterointia, testausta, mittausta, asiakkaan kuuntelemista herkällä korvalla, sitouttamista sekä oppimista. Liini markkinointi tulee haastamaan perinteiset isot ja raskaat markkinointikoneistot, joissa ainakin oletettavasti on asunut markkinoinnin viisaus. Sen sijaan, että yrityksessä sijoitetaan suuria summia webbisivuihin, markkinointikampanjoihin ja odotetaan vain parasta, on liini markkinointi älykästä ja ketterää.

Vaikka puhumme liinistä markkinoinnista, kyseessä on koko bisneskentän muuttumisesta. Tulevaisuudessa pärjäävät yritykset, joiden bisnes on asiakaslähtöistä, ketterää ja kustannustehokasta.

Liinissä markkinoinnissa haetaan palautetta, hyödynnetään dataa ja muutetaan rohkeasti suuntaa. Kyse on jälleen (kuten The Lean Startupissakin) oppimisesta. Toisin sanoen tulevaisuuden markkinointi ei ole pelkästään markkinointiosaston ja mainostoimiston yhteistuotantoa, vaan prosessin keskiössä on asiakkaan asiakas.