Luo hyvinvointia, säästä aikaa ja tee perehdytyksestä helppoa – Tällaista opasta tarvitaan kaikissa yrityksissä
Unfairilla on käsikirja nimeltä Talliopas. Se jakaa tietoa oikeudenmukaisesti, saa uudet unfairilaiset tuntemaan itsensä tervetulleiksi ja välittää Unfairin kulttuuria eteenpäin. Unfairilla juuri aloittanut Matias Ojanperä kirjoittaa, kuinka hänestä tuli Tallioppaan ansiosta unfairilainen riippumatossa.
Se oli käänteentekevä hetki keskellä helteisimpiä kesäkelejä. Työnhakuni Unfairin viestinnän asiantuntijan tehtävään oli edennyt siihen pisteeseen, että sähköpostiini kolahti viralliset tervetulotoivotukset ja luonnos työsopimuksesta. Eikä siinä vielä kaikki: ”Mukana on myös Talliopas, jossa on esitelty yhteisiä käytänteitämme.”
Talliopas… Asetuin pitkälleni riippumattoon ja aloin lukea.
Kun nousin melko pitkäksi venyneen tovin kuluttua takaisin maan pinnalle, en ollut enää entiselläni. Matkani unfairilaisena oli alkanut – ja rivakammin kuin osasin aavistaa.
Talliopas syntyi tarpeesta dokumentoida asiat…
Talliopas on sähköinen käsikirja Unfairilla ja unfairilaisena olemiselle. Sen sivuille (joita on tällä hetkellä 43 kpl) on kerätty kaikki tietämisen arvoinen informaatio aina palkanmaksusta ja sairauspoissaoloista toimistokukkien kasteluohjeisiin.
Talliopas on saanut alkunsa hyvin samalla tavalla kuin moni hieno oivallus Unfairilla. Joku avaa suunsa ja kysyy, että voitaisiinko tämä asia tehdä paremmin – ja sitten se asia tehdään paremmin. Tässä tapauksessa juttu sai alkunsa takavuosien kevyeltä tuntuneesta perehdytyksestä.
– Talliopas syntyi vuonna 2019. Unfairilla oli paljon sovittuja käytänteitä olemassa, mutta meillä oli tarve dokumentoida asiat. Tallioppaan laatiminen vei oman aikansa, koska jotta pystyimme seisomaan sinne kirjattujen päätösten takana, piti päätökset perustella ja miettiä monelta kantilta, kertoo Unfairin HR-asioista vastaava Leena Luoma.
…mutta se on enemmän kuin dokumentaatio
Talliopas on muutakin kuin listaus sovituista käytännöistä. Se edistää monella tavalla työhyvinvointia ja työssä onnistumista. Tuoreena unfairilaisena on helppo allekirjoittaa seuraavat Leenan listaamat kolme pointtia:
- Talliopas saa uudet unfairilaiset tuntemaan itsensä tervetulleiksi, koska pelkästään Tallioppaan luettuaan tuoreella työntekijällä on näkemys Unfairin käytännöistä, työyhteisöstä, tavasta puhua ja ennen kaikkea arvomaailmasta. Uudelle työntekijälle on tärkeää kokea olevansa tasavertainen osa porukkaa ja tässäkin auttaa se, että tavat ja käytännöt tulevat tutuksi jo ennen kuin työ on varsinaisesti alkanut. Kaikki tämä helpottaa myös perehdyttäjän hommaa. Ei olekaan mikään ihme, että viimeisimmän Great Place to Work (GPTW) -kyselyn mukaan täydet 100 prosenttia unfairilaisista kokee, että Unfairille tullessaan uudet ihmiset tuntevat itsensä tervetulleiksi.
- Talliopas on sujuvaa sisäistä viestintää, sen kautta tieto tärkeistä asioista ja muutoksista kulkee eteenpäin ja pysyy tallessa. Arki rullaa sujuvammin, kun on yksi paikka, josta voi tarkistaa miten on kussakin tilanteessa sovittu toimittavan. Tämä näkyy myös GPTW-kyselyn tuloksissa: kaikki vastaajat ovat sitä mieltä, että Unfairin johto pitää heidät hyvin ajan tasalla tärkeistä asioista ja muutoksista.
- Talliopas luo turvallisuutta ja oikeudenmukaisuutta, koska sovitut asiat on dokumentoitu ja niihin on kaikilla yhtäläinen pääsy. Tallioppaan ansiosta myös esihenkilö tietää kohtelevansa työntekijöitä samalla tavalla. Unfairilaiset ovatkin GPTW-kyselyn mukaan 100-prosenttisesti yhtä mieltä myös siitä, että heitä kohdellaan yhteisön tasavertaisena jäsenenä riippumatta omasta asemastaan.
Talliopasta tarvitaan kaikissa yrityksissä
Moni muukin yritys on dokumentoinut käytänteensä. Siinä mielessä Tallioppaassa ei ole mitään mullistavaa. Mikä sitten tekee Tallioppaasta poikkeuksellisen?
– Pelkkä tieto siitä, miten on päätetty toimia ei kerro kuin lopputuloksen. Mutta kun lisäksi avataan perustelut päätösten taustalta, sidotaan ne yrityksen arvoihin ja sanotaan kaikki tämä yrityksen omalla äänensävyllä, saa vastaanottaja hyvän kuvan yrityksen kulttuurista, Leena avaa.
Äkkiseltään kuivakan viralliselta vaikuttava ohjedokumentti voikin siis olla mitä parhain mahdollisuus luoda, jakaa ja vahvistaa yrityksen kulttuuria ja arvoja. Sellaisena se kuitenkin vaatii myös jatkuvaa seurantaa ja päivittämistä. Talliopastakin päivitetään sitä mukaa, kun uusista käytännöistä sovitaan, ja sen ajantasaisuutta sekä tarkoituksenmukaisuutta käydään yhdessä läpi tasaisin väliajoin.
– Talliopas on tarkoituksella haluttu pitää kiinni konkretiassa, jotta se palvelee tarkoitustaan parhaiten. Ylätason hieman teoreettisemmat tai jopa filosofisemmat hyvinvointia ja johtamistapaa koskevat linjaukset on Unfairilla koottu HaaH-malliin (Happy as a Horse), joka yhdessä Tallioppaan kanssa muodostaa perustan arvoillemme ja hyvinvoinnin edistämiselle, Leena toteaa.
Teksti on osa blogisarjaa, jossa kerromme, miten meillä on saatu arki rullaamaan. Lue myös sarjan muut osat:
Puhutaanpa rahasta! Läpinäkyvä palkkamalli vähentää epätasa-arvoa ja kateutta työyhteisössä
4+1-työviikko yllätti: työhyvinvoinnin ydin syntyy alkuviikolla, ei perjantaisin
Kenelle strategiasi kirjoitat?
Unfair on liini markkinointitoimisto, jonka asiakkaille tarjoilema epäreilu kilpailuetu perustuu ainutlaatuisiin ihmisiin, moderniin yrityskulttuuriin ja liinattuihin prosesseihin. Me unfairilaiset emme kehitä hyvinvointia, vaan hyvinvointi syntyy arvoihin perustuvista arkisista valinnoista ja jatkuvasti kehittyvistä toimintamalleista, jotka sopivat juuri meille.
Unfair on Suomen paras työpaikka pienten työpaikkojen sarjassa ja sijoittui sijalle 11 koko Euroopan laajuisessa kilpailussa vuonna 2022. Great Place to Work -tutkimus auditoi yrityksiä vuosittain yli 60 maassa. Tutkimukseen osallistuminen auttaa meitä kehittymään entistä paremmaksi.
Paljastamme salaisuutemme menestyksemme taustalta viidessä blogitekstissä, jotka julkaisemme peräkkäisinä päivinä. Näissä teksteissä kerromme valinnoistamme ja toimintamalleistamme, jotka ovat lisänneet unfairilaisten hyvinvointia.
Eli…
Unfairin talliopas paitsi kertoo firman käytänteistä, avaa perustelut päätösten taustalla, sitoo ne yrityksen arvoihin ja kertoo niistä Unfairin äänensävyllä.