Yksi Suomen parhaista työpaikoista! Tamperelainen Unfair nappasi mitalisijan kilpailussa

Tamperelainen markkinointitoimisto Unfair Lean Marketing Oy on valittu kolmanneksi Great Place to Work® 2020 -kilpailussa omassa sarjassaan. Vuosittain järjestettävässä kansainvälisessä tutkimuksessa yrityksen omat työntekijät arvioivat itse oman työpaikkansa. Listausta merkittävämpää tutkimukseen osallistumisessa on kehittämiseen sitoutuminen.

Unfair on kahden naisen luotsaama, ketterään tekemiseen sekä henkilöstön hyvinvointiin panostava asiantuntijayritys. Unfair on kasvanut vakaasti vuodesta toiseen eikä edes poikkeuksellinen viime vuosi saanut kasvukäyrää notkahtamaan.

– Syy Unfairin perustamiseen oli, että saa tehdä töitä hyvien tyyppien kanssa. Alusta saakka meillä on panostettu ihmisiin. Tämä muodostui missioksi rakentaa yhdessä unelmien markkinointitoimisto, jossa työntekijät ja asiakkaat voivat hyvin ja jossa on aina vähän nälkä, kertoo Unfairin toimitusjohtaja ja perustaja Johanna Raiskio.

Unfairin henkilöstömäärä ylsi pienten yritysten sarjaan (20–49 työntekijää) nyt ensimmäistä kertaa. Tekeminen arvostettiin heti parhaiden työpaikkojen joukkoon.

Yritys lähti mukaan Great Place to Work -tutkimukseen selvittääkseen, miten tekemistä pitää edelleen kehittää. Vaikka kuluneen viikon onnistumisia juhlistavat perjantaiskumpat, yksisarvisviikoiksi nimetyt HR:n teemapäivät ja yhteiset reissut ovat tärkeitä asioita yhteishengen ylläpitämisessä, Unfairilla hyvinvoinnin uskotaan rakentuvan arjessa avoimen keskustelun ja arkisten kohtaamisten kautta. Mitä kuuluu? on kysymys, jonka ympärille on Unfairilla luotu ihan oman käytäntönsä.

– Unfairilla ihmiset ja erilaiset elämäntilanteet huomioidaan kokonaisuutena. Jos elämässä tulee töyssyjä vastaan, niistä voi aidosti kertoa eteenpäin ja saada tilanteeseen tukea. Tärkeää on tulla nähdyksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin on, Unfairin työntekijä, viestinnän asiantuntija Katri Liukkonen kiittelee.

Yrityksen arvot punnitaan poikkeusaikana

Suomen parhaat työpaikat -tutkimus perustuu Great Place to Work® -organisaation yli 30 vuoden tutkimustyöhön hyvän työpaikan keskeisistä elementeistä. Tutkimuksen ja kilpailun tarkoitus on kehittää parempia työpaikkoja sparraamalla tutkimukseen osallistuvia yrityksiä ja pitämällä yhteiskunnallisesti tärkeä asia esillä. Tuloksia laskettaessa työntekijäkokemusta mittaavan kyselyn painoarvo on kaksi kolmasosaa; yrityksen johtamiskäytänteitä ja toimintatapoja selvittävän osion yksi kolmasosa. Unfairin työntekijäkokemuksen tulos eli Trust Index oli huikeat 98 %.

Tänä vuonna kilpailun arvioinnissa keskityttiin erityisesti siihen, miten yrityksissä toimittiin poikkeuksellisena koronavuonna. Suomen parhaat työpaikat -tunnustus tulee Unfairilla tärkeään paikkaan haastavan vuoden jälkeen.

–Yrityksen arvomaailma punnitaan kriisitilanteissa. Olen onnellinen ja ylpeä siitä tosiasiasta, että Unfairin yhdessä luomat arvot eivät ole tällä matkalla muuttuneet, vaan niitä on eletty todeksi vahvemmin kuin koskaan aikaisemmin, sanoo Johanna Raiskio.

– Se, mihin olemme tänä vuonna voineet vaikuttaa, on viestintä: yhteiset virtuaalihetket, puhelut, avoin vuorovaikutus ja ennen kaikkea näky siitä, että tuli mitä tuli – me pärjäämme. Panostamisesta huolimatta riittämättömyyden tunne johtajana on tullut vuoden aikana tutuksi. On ollut hienoa kuulla porukalta, miten he ovat vuoden kokeneet ja että olosuhteisiin nähden olemme pärjänneet yhdessä erinomaisesti.

”Tulevaisuudessa pärjäävät kuuntelevat yritykset”

Unfairin kasvu työnantajana jatkuu. Yritys rekrytoi viime vuonna kuusi ja tänäkin vuonna jo kaksi uutta asiantuntijaa. Tutkimukseen osallistumisen parasta antia on ollut oman kulttuurin avaaminen ja kirjaaminen, mikä on osoittanut organisaation kehityskohtia, antanut uusia oivalluksia ja vauhdittanut uudistumista.

– Viime vuosi osoitti, että tulevaisuudessa pärjäävät yritykset, jotka kuuntelevat sekä työntekijöitä että asiakkaita herkällä korvalla ja joilla on rohkeus uudistua. Sekä asiakastyössä että johtamisessa tarvitaan jatkuvasti uusia ja ketterämpiä tapoja ennakoida tarpeita ja tehdä kehitystä yhdessä, kertoo Unfairin operatiivinen johtaja ja toinen perustaja Taru Kumpulainen.

Unfairin johtokaksikko näkee, että poikkeusajan haasteet näkyvät työelämässä vielä jonkun aikaa. Tämän vuoksi johtamisessa on syytä keskittyä erityisesti seuraaviin asioihin:

– Yksilöllisten tarpeiden huomioiminen

– Onnistumisten ja tulosten esiin nostaminen

– Työn merkityksellisyyden lisääminen yhteisiä tavoitteita kirkastamalla.

Unfair lukuina:

– perustettu 2015

– työllistää 25 henkilöä

– toimii historiallisessa teollisuusympäristössä Tampereen Finlaysonilla

– vuonna 2020 liikevaihto 1 549 000 € (1 234 000 € vuonna 2019)

– liikevaihdon kasvu 25,5 % (22,1 %)

– liikevoitto 12,5 % (10,5 %)

Johanna Raiskio, toimitusjohtaja, yrittäjä, puh. 040 736 6809

Taru Kumpulainen, operatiivinen johtaja, yrittäjä, puh. 040 080 6379