Tarttuvimmat tunnistetaan sekunneissa – aloita äänibrändäys ja erotu kilpailijoista

Strategisesti suunniteltu äänimaailma täydentää brändikokemuksen. Perinteisesti brändiuudistuksessa pohditaan yrityksen logoa, fontteja, slogania sekä väri- ja kuvamaailmaa. Tulevaisuudessa meillä Unfairissa suunnitellaan näiden rinnalla myös asiakkaan äänimaailmaa. Tarvittaessa yritykselle sävelletään kokonaan omaa musiikkia.

Ääni vaikuttaa brändikokemukseen ja luo siteen asiakkaan kanssa. Kukapa meistä ei tunnistaisi Juhla Mokka -mainosta heti alusta asti tai jäätelöauton iloista melodiaa jo kaukaa? Moni muistaa tv-mainoksissa käytettyjä jinglejä ja sloganeihin liittyviä rallatuksia vuosienkin takaa. Tekniikka etenee harppauksin, mutta äänen merkitys brändin rakentamisessa on säilynyt ja vahvistuu edelleen.

Vaikka etenkin B2B-ostopolussa järjen ääni hallitsee, brändiin liittyvä tunne vaikuttaa vahvasti valintoihin. Jos siis haluat saada yliotteen kilpailijoistasi, on korkea aika aloittaa äänibrändäys eli audiobrändäys.

Sopivan musiikin siivittämä viesti muistetaan

Brändiä rakentaa kaikki, mikä näkyy tai kuuluu: Äänillä voi vahvistaa tai horjuttaa brändiä, mutta vasta harvat yritykset ovat ymmärtäneet tämän. Leicesterin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan kuluttaja muistaa 96 % todennäköisemmin brändin, joka käyttää brändi-identiteettiin sopivaa musiikkia, kuin brändin, jonka musiikki on epäsopivaa tai joka ei käytä musiikkia.

Kyse ei ole ainoastaan siitä, että jokin kuulostaa hyvältä. Äänibrändäys auttaa tunnistamaan yrityksen ja toimialan, mutta lisäksi sen tulee viestiä yrityksen visiosta, missiosta ja arvoista. Sen on myös oltava linjassa yrityksen muun tone of voicen kanssa.

Näemme ja kuulemme jatkuvasti viestintää eri kanavista, joten huomion herättämiseen tarvitaan erottuvuutta. Äänibrändäyksessä kannattaa olla riittävän rohkea, jotta lopputulos on omaleimainen ja tunnistettava sekä jää asiakkaiden mieleen. Kekseliäs on esimerkiksi Coca-Colan äänilogo, johon on koottu virvoitusjuoman nauttimiseen liittyviä raikkaita ääniä.

Äänibrändäyksessä kappaletta kannattaa versioida

Musiikilla on mahtava mahti. Se koskettaa ja liikuttaa, ja sillä voi vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen. Äänibrändäyksen voi käytännössä aloittaa luomalla tunnistettavan kappaleen tai melodian, jota on helppo soveltaa eri käyttötarkoituksiin.

Samasta kappaleesta versioidaan erimittaisia otteita vaikkapa äänilogoksi, mainosmusiikiksi ja tunnelmaa luoviksi äänimaisemiksi tai taustamusiikeiksi. Myös tapahtumien, webinaarien sekä ohje- ja yritysvideoiden tunnelmaan saa potkua vetovoimaisella äänibrändäyksellä.

Kannattaa huomioida, että tunnettujen artistien kappaleiden käyttämisessä on omat riskinsä. Tuttu kappale saattaa viedä kuulijan ajatukset muualle kuin yritykseen. Joskus ristiinbrändäyksestä voi myös olla hyötyä. Esimerkiksi rap-artisti Cledos ja Suomen McDonald’s sekä rumpali Jussi69 ja Arla Luonto+ tekivät yhteistyötä menestyksekkäästi.

Auditiivinen ohjeisto osaksi brändikirjaa

Mistä siis liikkeelle? Hyppää ihan ensimmäiseksi hetkeksi asiakkaan saappaisiin ja pysähdy miettimään, mitä liike- tai toimitilaanne saapuva henkilö kuulee ensimmäisenä. Keskity sitten siihen, miltä sisällä myymälässä tai toimiston kokoushuoneessa kuulostaa. Entä liittyykö myymiinne tuotteisiin tai palveluihin ja niiden käyttöön jotakin äänimaisemaa? Mitä soittaja kuulee jonottaessaan puhelinvaihteeseenne ja millaisella äänellä häntä palvellaan? Entä millainen on brändinne puheääni eli kuka puhuu esimerkiksi videoilla tai podcasteissa?

Äänet vetoavat tunteisiin nopeasti, joten brändäys kannattaa suunnitella huolella. Väärin valitut äänet voivat vesittää viestien muun sisällön.

Tavallisesti yrityksillä on graafinen ohjeisto, joka kertoo, millainen yrityksen visuaalinen ilme on ja miten erilaisia visuaalisia elementtejä voidaan käyttää. Samanlaisen oppaan eli auditiivisen ohjeiston voi laatia myös äänelle ja liittää sen osaksi laajempaa brändikirjaa.

Maailmanluokan esimerkkejä äänibrändäyksestä

Ranskan valtion rautatieyhtiö SNCF aloitti äänibrändäyksen vuonna 2005, ja vaikka perusta on sama, äänibrändiä on vuosien aikana päivitetty kahdesti. Äänimaailma kuuluu monenlaisessa viestinnässä aina asemakuulutuksista mainosvideoihin, ja yhtiön äänilogon tunnistaa jo kahdesta ensimmäisestä nuotista peräti 90 % ranskalaisista.

Luottokorttiyhtiö Mastercardilla puolestaan on ollut huolella mietitty oma äänibrändi parin vuoden ajan. Yhtiön markkinointijohtajan Raja Rajamannarin mukaan ”Ääni tuo brändi-identiteettiin vahvan uuden ulottuvuuden, ja ääni on olennainen osa sitä, miten ihmiset tunnistavat Mastercardin tänään ja tulevaisuudessa”.

Suomalaisen kaiutinvalmistajan Genelecin äänibrändin muotoutuminen vei vuosia. Toimitusjohtaja Siamäk Naghian on kertonut, että yrityksessä mietittiin, millainen yrityksen identiteetti on, mitkä sen arvot ovat ja mitä audiobrändillä halutaan viestiä. ”Genelecin audiobrändi viestii sinnikkyyttä, suomalaisuutta, salaperäisyyttä ja edelläkävijyyttä, ja siihen on lisätty ripaus taidetta”

Pssst! Aloitamme yhteistyön timanttisen tuottajakaksikon kanssa. Äänibrändäyksessä voit jatkossa saada avuksesi sekä Unfairin että Millionaire Menin, joka työskentelee maamme eturivin artistien kanssa. Kerromme yhteistyöstä lähiaikoina lisää!

Eli…

Äänimaailma vaikuttaa brändikokemukseen ja luo siteen asiakkaan kanssa. Äänibrändäyksessä voit saada avuksesi sekä Unfairin että Millionaire Menin tuottajakaksikon.

Kirjoittaja

Emilia Särkiniemi

Utelias viestijä, joka työskentelee mielellään tiimissä. Toimittajataustan vuoksi sekä kysyy että kuuntelee sujuvasti ja kiteyttää sitten olennaisen. Moderni martta on aina jossain menossa.

Lisää aiheesta