Näin hyödynnät pitchausta yrityksesi tarinallistamiseen

Pitchauksen avulla opit tiivistämään ja hiomaan yrityksesi ydinviestit timantinkirkkaiksi. Unfairin vinkeillä sukellat pitchauksen maailmaan!

Meidän tiimi on haastanut minua ja Tarua jo pitkään esiintymään enemmän. Olemme mieluummin taka-alalla kuin framilla, vaikka kyllä me sielläkin tarpeen vaatiessa viihdymme.

Unfairin historian ensimmäisestä Facebook-livevideosta emme päässeet lipeämään, sillä aktiivinen viestintätiimimme puski päivät kalenteriin ja mainokset maailmalle. Teeman sentään saimme valita.

Miksi ensimmäinen live koski pitchausta eikä esimerkiksi liiniä markkinointia, jota olemme yrittäneet tuoda esille joka paikassa? Siksi, että kyky tarinallistaa on kaiken keskiössä.

Vain kiinnostavia tarinoita kuunnellaan ja niistä puhutaan eteenpäin. Jokaisella yrityksellä on kiinnostava tarina, jos se vain tuodaan esille.

Yrityksen tarinan tiivistäminen kaiken a ja o

Liian harvoin yritys kysyy itseltään, miksi teemme sitä mitä teemme? Mikä on meidän arvolupaus? Mikä on se asiakkaan ongelma, jonka me ratkomme?

Ja kun yritys lähtee esittäytymään, pysyykö se puhtaasti mitä teemme -tasolla vai yrittääkö se päästä hieman syvemmälle tunteiden viidakkoon, jossa myös ne ostopäätökset oikeasti tehdään?

Pitchaus on hyvä työkalu, jota käytämme Unfairilla usein, kun lähdemme uudistamaan asiakkaidemme myynti- ja esitysmateriaalia.

Ajatus siitä, että sinun pitäisi pystyä kertomaan kiehtovasti yrityksesi tarina muutamassa minuutissa on haastava. Siksi usein on helpompi pysyä mitä teemme -tasolla.

Ei se suuri synti ole. Saan itseni siitä kiinni ihan jatkuvasti, vaikka olemme omaa juttuamme tarinallistaneet ihan oppikirjamaiseen tyyliin.

Puhu ymmärrettävästi ja anna arvolupaus

Pitchauksessa on tärkeää pitää huoli siitä, että kertoo aina alussa, mistä on oikeasti kyse. Puhumme freimauksesta: siitä, että pistetään bisneksemme raamien sisään ja tehdään se niin yksinkertaisesti, että jokainen kuulija sen ymmärtää. Tämän jälkeen voi revitellä missiolla ja antaa kuulijalle ajattelemisen aiheita.

Jos koko esityksesi maalaa isolla pensselillä, lopussa on riski, että kuulija on tipahtanut kyydistä. Hän ei pysy matkassa kuin muutamia kymmeniä sekunteja, ellei hän ymmärrä tai ole kiinnostunut siitä mitä puhut.

Yleensä kuulijaa kiinnostaa aina, mikä on se ongelma, jonka yrityksesi ratkaisee. Jos pystyt antamaan esityksessäsi lupauksen, joka jää mieleen, olet jo vahvoilla. Puhumme arvolupauksesta.

Meidän arvolupaus on tuottaa asiakkaallemme epäreilua kilpailuetua. Tämä epäreiluus on tietysti taakka, koska sen lunastaminen tuottaa meille jokaiselle päänvaivaa joka päivä. Mutta ilman tätä tarinamme olisi ihan tavallinen.

Onko tiimisi kanssa kiva lähteä kaljalle?

Usein hyvä esitys sisältää myös tiimin esittelyä ainakin jollain tasolla. Pitchaus on tullut käsitteenä startup -maailmasta, jossa sen tehtävänä on saada kuulija vakuuttumaan yrityksestä ja parhaassa tapauksessa sijoittamaan siihen rahaa.

Tästä huolimatta samat pitchauksen lainalaisuudet pätevät muihinkin yrityksiin: loppujen lopuksi on vain paljon helpompi tehdä yhteistyötä, kun asiakas lähtee mielellään tiimisi kanssa kaljalle. Erään bisnesenkelin mukaan se on tärkein tekijä, kun hän tekee päätöstä lähteä rahoittamaan startupia.

Lopuksi: Kun olet rakentanut oman pitchisi ja pohdit mihin sitä sisältöä voi hyödyntää, käy ensin läpi www-sivut ja kaikki muu markkinointimateriaali. Varmista, että tarinasi menee kaikkialla läpi. Hyvä pitchi on kivijalka, joka elää yrityksen markkinoinnissa ja asiakkaan ajatuksissa.

Ei kun pitchaamaan!


Psst! Lue myös aiempi blogikirjoituksemme Mitä voimme oppia pitchauksesta?