Markkinoinnin käsikirja tuo selkeyttä markkinoijan arkeen

Vuodesta 1901 asti toiminut Tampereen Työväen Teatteri (TTT) on tunnettu monipuolisesta kansainvälisen tason ohjelmistostaan. TTT kääntyi Unfairin puoleen, kun markkinoinnin prosesseihin sekä esitysten markkinointiin ja brändinhallintaan haluttiin löytää punainen lanka.

Unfair on tullut sisään prosesseihimme ja keskusteluihimme juuri oikealla tavalla. He osaavat sanoittaa asiat selkeästi ja ytimekkäästi, eikä taiteilijankaan tarvitse osata markkinointijargonia ymmärtääkseen mistä on kyse.”

SARI ANDERSSON
viestintäsuunnittelija, TTT

Tampereen Työväen Teatteri toteuttaa näyttämöillään vuosittain lukuisia erilaisia tuotantoja. Aiemmin markkinoinnin tekeminen laajalle ohjelmistolle oli haastavaa hallita, koska TTT:lla ei ollut yhtenäistä tapaa tehdä markkinointia. Käytännössä markkinointi jouduttiin tekemään jokaista tuotantoa varten lähes alusta alkaen.

– Halusimme koota markkinointia koskevan hiljaisen tiedon, jotta voisimme tehdä parempaa markkinointia ja kohdella jokaista esitystämme tasapuolisesti. Kaikkien esitystemme tuotantoprosessit on tosi tarkkaan viilattu ja koimme, että markkinoinnin pitää pystyä samaan, Tampereen Työväen Teatterin viestintäsuunnittelija Sari Andersson kertoo.

Selkeyttä työskentelyyn ja vauhtia lipunmyyntiin

Haasteen ratkaisi yhdessä Unfairin kanssa syksyllä 2021 toteutettu markkinoinnin käsikirja. Käsikirjan pohja luotiin Unfairin vetämissä työpajoissa, joissa kerätyt ajatukset jalostettiin havainnollistavaan käsikirjadokumenttiin.

Markkinoinnin käsikirja antaa työkalut jokaisen TTT:n esityksen vahvuuksien ja kilpailutekijöiden määrittelyyn, unohtamatta kuitenkaan esityksen omaa ääntä. Näin pystytään tuomaan markkinoinnin käyttöön esityksen teemoja toistavat pääviestit ja ydintekstit.

Hyödynnämme markkinoinnin käsikirjaa aina, kun suunnittelemme uuden tuotannon ennakkomarkkinointia. Se alkaa markkinoinnin tavoitteiden määrittämisestä, jonka jälkeen jokainen työvaihe käydään yksityiskohtaisesti läpi”

Markkinoinnin käsikirja on otettu kiinteäksi osaksi TTT:n toimintamalleja. Se tuo työskentelyyn selkeyttä, ja siten sen vaikutukset näkyvät kaikkien markkinointiin osallistuvien arjessa – sekä myös lipunmyynnissä.

– Nyt pysymme kartalla siitä, miten ja miksi teemme markkinointia. Markkinoinnin käsikirja auttaa meitä myös kertomaan ohjaajille ja työryhmille, mitä heiltä toivotaan markkinointiin liittyen missäkin vaiheessa produktiota. Kaudella 2021–2022 esityksemme keräsivät yli 100 000 katsojaa, ja jo siinä näkyy, että olemme aiempaa enemmän tavoittaneet uusia yksittäisiä lipunostajia. 2021–2022-kaudellahan oli vielä pandemiasta johtuvia yleisötapahtumarajoituksia, joten lukua voi pitää erittäin hyvänä, Andersson sanoo.

Yhteistyötä liinisti ja läpinäkyvästi

Markkinoinnin käsikirja tehtiin Unfairille tyypillisellä liinillä asenteella sellaiseksi, että sitä on helppo muokata ja kehittää. Jatkokehitystä onkin tehty sekä TTT:n sisällä että yhdessä Unfairin kanssa. Markkinoinnin käsikirjan tekemisen rinnalla osa TTT:n markkinoinnin toimenpiteistä päätettiin ulkoistaa Unfairille eli yhteistyö on ollut tiivistä – ja hedelmällistä!

– Yhteistyömme on sujunut tosi hyvin ja keskustelumme on avointa. Unfairilaisilla pysyy prosessi hanskassa ja he reagoivat nopeasti. Toiminta ja hinnoittelu on läpinäkyvää, ja kun pyydän apua, voin luottaa siihen, että saan juuri riittävästi apua eikä minulle yritetä ylimyydä, Andersson kertoo.

TTT oli jo jonkin aikaa etsinyt sopivaa yhteistyökumppania auttamaan markkinoinnin haasteidensa selvittämisessä. Kun sitten Unfairia suositeltiin Sarille, palaset loksahtivat paikoilleen.

– Kumppanimme täytyy ymmärtää meitä ja osata puhua meidän kielellämme. Unfair on tullut sisään prosesseihimme ja keskusteluihimme juuri oikealla tavalla. He osaavat sanoittaa asiat selkeästi ja ytimekkäästi, eikä taiteilijankaan tarvitse osata markkinointijargonia ymmärtääkseen mistä on kyse, Andersson sanoo.

Ota yhteyttä

Alkoiko kiinnostaa?

Haluatko, että tuotamme epäreilua kilpailuetua myös sinulle? Pirauta tai laita viestiä!

Taru Kumpulainen

vt CEO & strategi (founder)

+358 40 080 6379

Lähetä meille viesti:

Lisää aiheesta