Kuukauden unfairilainen: Reissaava konseptisuunnittelija tuntee asiakkaan tarpeet

Mikko Malmivaara polkee kovaa vauhtia huipulle. Vankka kansainvälinen bisnestuntemus sekä ilo työtä kohtaan tekevät Mikosta konseptisuunnittelun mestarin.
Toimistolla kajahtavan naurunremakan takana on usein meidän Mikko. Konseptisuunnittelijana työskentelevä mies häikäisee osaamisellaan ja on aina valmis ratkaisemaan asiakkaan kinkkisimmätkin ongelmat.
– Asiakkaalta pitää osata kysyä oikeita asioita päästäkseen perille tämän liiketoiminnasta. Vain siten pääsemme Unfairin tiimin kanssa loihtimaan asiakkaalle juuri oikeanlaisen paketin sitä, mitä hän tarvitsee, eikä välttämättä vain sitä, mitä hän pyytää, Mikko sanoo.
Mikko liittyi Unfairin joukkoon vuoden 2018 alussa. Uusi pesti oli lottovoitto Unfairille ja unelmien täyttymys Mikolle. Yhdysvalloista takaisin Suomeen muuttanut Mikko etsi työtä, jossa työntekijät ja heidän hyvinvointinsa olisivat etusijalla.
– Unfair on 100 % sitä, mitä työpaikalta toivoin. On tärkeää, että työnantaja ymmärtää yrityksen hyvinvoinnin kumpuavan työntekijöiden hyvinvoinnista. Unfairilla asia on tajuttu ja se myös näkyy arjessa.
Vaatetussuunnittelijaksi opiskellut Mikko on valmistumisestaan lähtien työskennellyt vaatteiden sijaan markkinoinnin ja viestinnän parissa. Puettavan teknologian suuryrityksestä markkinointitoimiston maailmaan siirtynyt Mikko ihailee Unfairin monipuolisuutta ja avoimuutta.
– On ollut hienoa huomata, kuinka Unfairin kaltainen yritys voi auttaa lähes minkälaista yritystä tahansa aina startupeista suurkonserneihin. Me katsomme asiakkaan liiketoimintaa huomattavasti laajemmin kuin moni muu markkinointialan toimija ja voimme siksi aidosti kutsua itseämme asiakkaan strategiseksi kumppaniksi.
Asiakkaaseen tutustumalla olennainen kirkkaaksi
Kiinnostus kieleen ja viestintään on kiidättänyt konseptisuunnittelijaamme ympäri maailman. Uudessakaupungissa syntynyt Mikko on ehtinyt asua Ruotsissa, Saksassa, Yhdysvalloissa ja eri puolella Suomea. Työtehtävät puolestaan ovat vieneet miestä Euroopan maista Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaan jo parinkymmenen vuoden ajan.
– Reissaamisessa parasta on aina ollut päästä tutustumaan paikalliseen arkeen. Se on auttanut saamaan varsin hyvän kuvan liiketoiminnan ja viestinnän eroista vierailemillani alueilla, Mikko kertoo.
Nopeasti kehittyvän teknologiateollisuuden parissa työskenteleminen on opettanut hahmottamaan suurista kokonaisuuksista olennaisen.
– Konseptisuunnittelussa on ymmärrettävä asiakkaan liiketoimintaa tarkasti. On tärkeää tuntea asiakasta myös asiakkaan oman liiketoiminnan ulkopuolelta ja tutustua tämän kilpailijoihin ja markkinaan.
Vauhdin huumaa ja nikkarointia
Vapaa-ajallakaan Mikon meno ei hidastu, sillä intohimoinen pyöräilijä kiihdyttää täyteen vauhtiin niin usein kuin mahdollista. Skeittilauta ja pyörä tarjoavat hikiliikuntaa ja tekemisen meininkiä vapaa-ajalle.
– Jos en kävisi ansiotyössä, en varmaan tekisi muuta kuin pyöräilisin ja skeittaisin. Olen skeitannut 30 vuotta enkä varmasti tule lopettamaan ennen kuin se on fyysisistä syistä mahdotonta!
Viilettämiselle vastapainoa tuovat työkalupakki sekä remonttireiskan puuhat. Pelkkä ajatus oman kodin remppaamisesta ja huoltamisesta saavat tekevät kädet syyhyämään.
– Jenkeissä asuessani en saanut vaihtaa asuntooni edes palanutta lamppua. Suomessa tekemättömyys sitten purkaantui ja rakensin taloni terassia kaikin järkisyin perusteltuna aivan liian paljon, Mikko nauraa.