Juuso nauttii flow-tilasta ja digimarkkinoinnista

Juuso Koivuniemi on digitaalisen markkinoinnin ja sen automaation asiantuntija. Kuntosalin kautta töihin kulkeva Juuso kertoo matkastaan Unfairin tallissa, jossa hän on jo viidettä vuotta. Kun Juuso aloitti Unfairilla maaliskuussa 2017, hän pääsi unelmahommaansa.

– Sanoin Proakatemialla opiskellessani, että olisi siistiä päästä tekemään digimarkkinointia markkinointiviestinnän toimistoon. Siitä tuli itsensä toteuttava ennustus, enkä ole hetkeäkään katunut. Unfair on kasvanut ja oma osaaminen on kehittynyt siinä kylessä, sanoo Juuso oululaisittain murtaen, kylkeä tarkoittaen.

Markkinoinnin automaatio iso kehityssuunta

Markkinoinnin maailma on vastannut Juuson odotuksia: paljon itsensä johtamista, sekä paljon projekteja ja viestintää asiakkaan kanssa.

– Matkan varrella olen digimarkkinoinnissa keskittynyt yhä enemmän Facebook-, Instagram- ja hakusanamainontaan. Olen myös kehittynyt analytiikan tulkinnassa ja seurannan luomisessa Google Tag Managerin avulla. Asiakkuuksien kasvattaminen tuloksellisilla kampanjoilla on työssäni parasta.

Juuso tekee myös paljon tarjouksia ja kehittää Unfairilla Hubspot-kumppanuutta. Integraatio Visma Severan kanssa mahdollistaa entistä paremman Hubspotin myynnillisen hyödyntämisen, missä Juuso näkee paljon mahdollisuuksia.

– HubSpotin käyttöönotto on ollut iso hyppäys niin itselle ammatillisesti kuin Unfairille. Hienoa, että uskalsimme pienenä firmana laittaa paukkuja pitkän pohdinnan jälkeen. Meillä on asiakkaita, joiden tuotteen ostoprosessi saattaa kestää jopa vuoden. Markkinoinnin automaatio mahdollistaa aidosti markkinoinnin ja myynnin ostoprosessien yhdistämisen toisiaan täydentäväksi kokonaisuudeksi.

Vastuuta ja vapautta sopivassa suhteessa

Sydämeltään oululaisen Juuson Tampere-identiteetti vahvistuu pikkuhiljaa. Usean paikkakunnan kautta Tampereelle päätynyt Juuso on kuitenkin vahvasti unfairilainen, jos ei vielä tamperelainen.

– Saan syventää omia taitoja laaja-alaisesti loistavassa porukassa. Vuosien varrella roolini on kasvanut, ja vastaan muutamasta isosta asiakkuudesta projektipäällikkönä toimien. Suhtaudun sillä tavalla vapaasti, että luotan tiimien taitoihin ja katson asioita vähän ylempää, oman tonttini hoitaen ja asiakkaan tyytyväisyydestä huolehtien.

– Nautin siitä, kun voin auttaa asiakasta lyhyelläkin varoitusajalla. Tänä aamuna tarvittiin raportti palaveria varten, ja oli hienoa, että pienellä venymisellä sain asian hoidettua asiakkaalle ajoissa. Omassa arjessani nautin flow-hetkistä, jolloin voin joitakin tunteja keskittyä täysin työhöni. Vertaisin sitä juoksuun: kun hengitys menee askelten tahtiin, sora ropisee ja pää tyhjenee. Hienoja hetkiä.

Juoksun lisäksi Juuson löytää kesällä jalkapallokentältä ja talvella salilta. Nelosdivarin keskikenttäjyrää kiinnostaa myös CrossFit.

– Jalkapallon kanssa kikkailen myös yksin puistossa merkkikartioiden kanssa. Salilla minulla on hyvät ohjelmat, teen joka viikko vähän erilaista. Se on vapauttavaa, kivaa ja tuloksellista. Olen kokeillut myös kiipeilyä ja kehonpainotreenejä. Kotini lähellä on CrossFit-Sali, sitä saatan testata seuraavaksi.

Kasvunvaraa ja satunnaisia kasvukipuja

Unfair on kasvanut vauhdilla, ja Juusosta on huomaamatta tullut yksi vanhemmista työntekijöistä, ei iältään, mutta Unfair-vuosiltaan.

– Yritys ja asiakkuudet ovat kehittyneet paljon ja hyvään suuntaan. Tiettyjä kasvukipuja tulee siitä, että miten tuotteita myydään paremmin ja minkälaisia projekteja mahdollisesti teemme tulevaisuudessa. Pohdimme yhdessä seuraavia steppejä päästäksemme seuraavalle tasolle.

Juuso toimii myös digiosaajien team leadina ja sparraajana, ja sanoo olevansa välillä sokea omalle kehitykselleen.

– Kyllä sitä vaan kehittyy jatkuvasti, koko ajan tajuaa uusia juttuja ja tapoja, miten tehdä asioita paremmin. Henkilökohtaisesti minulle on iso asia, että saan hiljaista tietoa siirrettyä myös uusille työntekijöille ja että järjestän aikaa siihen. Unfairilla ei himmata vaan kasvetaan, ja samalla digitiiminkin koko ja osaaminen kasvavat.

Jokaiselle markkinoijalle, myös Juusolle, tulee joskus tunne siitä, että haluaisi tehdä vielä paljon enemmän.

– Haastetta lisää ajan jakaminen oikein, niin ettei mikään jää huomiotta. Vaikka digikampanjat lanseerauksen jälkeen pyörivätkin ikään kuin itsestään, niitä täytyy kuitenkin pitää silmällä ja tehdä muutoksia, jotta taso pysyy tarpeeksi hyvänä. On niin hienoa päästä toteuttamaan erilaisia ideoita, kunhan samaan aikaan panostaa siihen, että tuottaa selkeitä tuloksia asiakkaalle.

Tekoäly houkuttaa oppimaan uutta

Hakukoneoptimoinnin kehittäminen Unfairilla on yksi Juuson toiveista.

– Toki teemme optimoitua sisällöntuotantoa, mutta sitä voisi tehdä vielä laajamittaisemmin siitä näkökulmasta, että sisältö sijoittuisi vielä entistä paremmin hakukonetuloksissa. Tämä on ehdottomasti yksi lähitulevaisuuden kehityskohteista.

Juusoa kiehtoo myös ajatus päästä vielä syvemmälle data-analytiikassa. Tekoäly ja sen mahdollisuudet kiinnostavat.

– Olen harkinnut ylempää AMK-tutkintoa, jota voisi suorittaa työn ohessa. Meidän työmme menee koko ajan siihen suuntaan, että toimimme esimerkiksi Googlen ja Facebookin algoritmien ja tekoälyn parissa. Niitä hyödyntämällä voi tuottaa asiakkaalle vielä enemmän etua, esimerkiksi löytämällä juuri ne ihmiset, jotka tarvitsevat kyseisen yrityksen palveluita. Tästä aiheesta voisi löytyä jotain uutta ja oivaltavaa omaan työhön ja koko yritykselle!

Eli…

Kun Juuso aloitti Unfairilla maaliskuussa 2017, hän pääsi unelmahommaansa.

Kirjoittaja

Jonna Lipponen

Aurinkoinen viestijä, joka uskoo vahvasti positiivisen asenteen vaikutukseen. Nauttii sanoilla leikkimisestä ja visuaalisesti kauniista asioista.

Lisää aiheesta