19/9/2017

YHDEN YÖN IHME - STRATEGIAKUVA FRANCHISINGYRITTÄJYYDEN KASVUN MOOTTORINA

Franchising-yrittäjyyden yhden yön ihme strategia

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tätä mieltä on Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki. Hän osallistui yhdessä yhdistyksen hallituksen kanssa Unfairin strategia-bootcampille tavoitteenaan visualisoida toimintastrategia.

– Viestinnän merkitys on tänä päivänä iso ja tieto pitää välittää nopeasti. Miksi koostaa kahdenkymmenen slaidin setti, jos yrityksen strategian voi hyvällä visualisoinnilla avata yhdellä kuvalla, kysyy Vastamäki.

Vaikka varsinaista isompaa strategian päivitystarvetta yhdistyksellä ei ollut, Vastamäki korostaa Bootcampin merkitystä strategiakeskustelun kannalta.

– On aika ajoin hyvä pysähtyä miettimään, miksi asioita tehdään niin kuin tehdään tai ylipäätään ollaan olemassa, kiteyttää Vastamäki.

Jännitysnäytelmä Richterin asteikkoa myöten

Bootcampin ensimmäisenä päivänä yhdistyksen strategiaa sekä franchisingia lähestyttiin monelta eri kantilta. Puhe pulppusi ja Unfairin fasilitointi tuki keskustelua oikeissa kohdin.

– Ulkopuolinen silmä- ja korvapari toi tuoretta kulmaa työskentelyyn. Keskustelut olivat antoisia ja saimme strategiaan uutta syvyyttä. Bootcamp eteni johdonmukaisesti ja Unfairin tiimi onnistui hyvin ohjaamaan keskusteluja, jotka helposti sinkoilivat moneen suuntaan.

Yön yli kestävä Bootcamp huipentui seuraavana aamuna, jolloin Unfairin tiimi esitteli edellisen päivän työn tulokset valmiina visualisointina. Vaikka lopputulokseen suhtauduttiin jo etukäteen luottavaisesti, olisi jännitystä Vastamäen mukaan hetkittäin voinut mitata vaikka Richterin asteikolla. Tiiviistä työskentelystä huolimatta fiilis pysyi korkealla.

– Paljosta ajattelutyöstä ja paikoittaisista tiukoistakin väännöistä huolimatta Bootcamp oli hyvin virkistävä kokemus. Tunnelma oli koko ajan positiivinen ja Bootcamp eteni hyvässä hengessä alusta loppuun asti. Myös jälkikäteen strategiakuvaan tehdyt pienet viilaukset toteutettiin ketterästi, kehuu Vastamäki Unfairin tiimiä ja osallistujaporukkaa.

Franchisingista Suomen tulevaisuuden yritysmuoto

Hyvä tiimi auttaa pääsemään lopputulokseen. Vastamäen mukaan Bootcampin hedelmänä syntynyt strategiakuva kiteyttää onnistuneesti koko Franchising-Yhdistyksen toiminnan aina sydäntä ja suuntaa myöten. Samalla kuva vahvistaa franchisingia Suomen tulevaisuuden yritysmuotona.

– Strategiakuva tuo yhdellä kertaa esille niin yhdistyksen vision, mission kuin erilaiset roolit ja tehtävät. Kuva on onnistuneesti linjassa strategiamme kanssa ja korostaa samalla tekemisen suuntaa. Franchising kasvaa vauhdilla tarjoten tulevaisuudessa yhä useammalle mahdollisuuden ryhtyä yrittäjäksi, kertoo Vastamäki.

Onnistunut lopputulos palvelee Vastamäen mukaan Franchising-Yhdistyksen tarpeita usealla rintamalla. Tuoretta strategiakuvaa aiotaan hyödyntää niin yhdistyksen sisäisessä kuin ulkoisessa viestinnässä.

– Suurin lisäarvo strategiakuvasta on heille, joille yhdistys ei ole entuudestaan tuttu. Se on tehokas väylä päästä nopeasti sisälle siihen, mitä varten yhdistys on olemassa ja mitä kentällä tapahtuu. Visualisointi on oivallinen työkalu myös jäsenillemme, kun he kertovat nykyisille tai potentiaalisille yrittäjilleen yhdistyksestä, summaa Vastamäki.

Haluatko sytyttää strategiasi henkiin? Kysy lisää Unfairin Yhden yön ihme -konseptista! 

Tutustu ja lue lisää inspiroivia bootcamp-caseja täältä. Ota yhteys!

Unfair_Johanna_Taru

Johanna Raiskio040 7366 809

Taru Kumpulainen0400 806 379

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: