19/9/2017

Unfair – Liiniä markkinointia rakkaudesta lajiin

Unfair on Suomen ensimmäinen liini markkinointitoimisto. Tuotamme asiakkaillemme epäreilua kilpailuetua, joka syntyy yrityksen omista vahvuuksista. Tehtävämme on auttaa asiakkaitamme ja tiimiämme loistamaan tavalla, joka huomataan – ja johon rakastutaan!

Johanna Raiskio ja Taru Kumpulainen Unfairin perustajat

Unfair on Suomen ensimmäinen liini markkinointitoimisto. Tuotamme asiakkaillemme epäreilua kilpailuetua, joka syntyy yrityksen omista vahvuuksista. Tehtävämme on auttaa asiakkaitamme ja tiimiämme loistamaan tavalla, joka huomataan – ja johon rakastutaan!

- Vannomme ketterän tekemisen, hyvän fiiliksen ja arvoa tuottavan bisneksen nimeen. Vaikka puhumme liinistä markkinoinnista, kyse on koko bisneskentän muuttumisesta. Eilisen resepteillä ei enää tehdä huomisen bisnestä, Johanna ja Taru kiteyttävät.

Long story (almost) short

Uunituoreen yrityksemme juuret kumpuavat syvältä markkinoinnin ja liinin tekemisen maailmasta. Unfairin keulaparin, Johannan ja Tarun, polut ristesivät 2000-luvun alkupuolella, mikä johti ensimmäisen yhteisen markkinointialan yrityksen perustamiseen. Alusta asti kaksikolla oli palo ravistella perinteistä mainosalaa ja asioita uudella tavalla; yhdessä asiakkaan ja loppuasiakkaan kanssa.

- Toimialaan katsomatta yrityksissä unohdetaan liian usein, että tuotteita ja palveluita ei kehitetä itselle, vaan asiakkaalle. Samoin on hukassa se, miksi ylipäätään ollaan olemassa ja miksi tehdään sitä, mitä tehdään. Nämä ovat asioita, joista aito ”greatness” syntyy, ja joita haluamme asiakkaissamme ravistella, Johanna jatkaa.

- Viisaus ei asu meissä - tai ylipäätään missään mainostoimistossa. Markkinoinnin ammattilaisina osaamistamme on kaivaa asiakkaasta oikeat asiat esiin, jotka rikastamme ja kiteytämme edelleen loppuasiakkaan kielelle, toteaa Taru.

Sittemmin parivaljakon ammatilliset tiet erkanivat, mutta ystävyys säilyi. Usean vuoden molemmat tekivät uraa tahoillaan, toinen markkinoinnin ja viestinnän, toinen valmennuksen ja strategioiden parissa.

Hyvä Karma

Kohtalo puuttui uudestaan peliin vuonna 2014. Johanna sai Tarun palaamaan reppureissultaan Vapaa pudotuksen ja Mainostoimisto Värikkään yhteisponnistuksena perustetun viestintätoimisto Karma Communication puikkoihin. Keväällä 2015 hän tuli osakkaaksi myös Johannan ja Tiinan vuonna 2009 perustamaan valmennusyritys Vapaa pudotukseen.

- Vapaa pudotuksessa olimme solahtaneet täysillä Leanin Startupin maailmaan. Digitalisoitumisesta, ketterästä tekemisestä ja monimutkaisten asioiden yksinkertaistamisesta tuli intohimomme, Johanna sanoo.

”Päätimme elää kuten opetamme”

Uusi yhteistyö poiki nopeasti uusia ideoita. Vapaa pudotuksen ja Värikkään asiakkailla oli ollut suuri tarve saada apua markkinointiin ja viestintään strategisella, mutta ketterällä tasolla.

- Asiakkaat ovat kyllästyneet ideoimaan ikuisuuskampanjoita, joita on kallis toteuttaa ja vaikea mitata. Tarun mukaantulon myötä tiimin markkinointiosaaminen vahvistui entisestään, Johanna taustoittaa.

- Päätimme elää kuten opetamme. Liinasimme yhteistyötä Karman, Vapaa pudotuksen ja Värikkään välillä entistäkin saumattomammaksi ja testasimme asiakkaillamme uutta Unfair-konseptia, Taru summaa.

Epäreilu kilpailuetu lähti kiitolaukalle

Kuinka ollakaan, epäreilu kilpailuetu lähti kiitolaukalle. Kasvun myötä toiminta eritytettiin vajaassa vuodessa ketterästä kokeilusta omaksi yrityksekseen, Unfairiksi.

- Unfair yhdisti meidät ja asiakkaidemme tarpeet. Synnytämme isoja tuloksia pienessä ajassa, Bootcampeilla jopa yhdessä yössä. Kerromme monimutkaiset asiat yksinkertaisesti ja autamme asiakastamme rakentamaan hyvistä ideoista kannattavaa bisnestä, Johanna ja Taru kiteyttävät.

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: