19/9/2017

”Tässä se meidän ärrä on!” R-kioskin strategia kirkastui Unfairin käsissä yhdeksi kuvaksi

R-kioski kävi yhden yön ihmeen läpi ja oli tyytyväinen yön antiin

”Mitäs jos tehtäis sellainen strategiakuva, mistä jokainen ärräläinen saa merkitystä työlleen.” – Ja näin tehtiin. R-kioskin strategia heräsi henkiin Unfairin Bootcampilla.

Nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissasen mukaan vilkas meininki kuvastaa 600 kauppiaasta ja 100 hengen tukiorganisaatiosta koostuvaa R-kioskia. Strategian kannalta haastetta tuo sen selkeä viestiminen laajalle ja menevälle verkostolle.

– Ärrän myyjät ovat varsinaisia tehopyssyjä, meillä mennään nopeaa vauhtia eteenpäin. Se on tullut opittua, että minkä kuvaksi pystyt laittamaan, laita kuvaksi tai tee video, oli kyse sitten kampanjaohjeista tai muista materiaaleista. Tekstiä ei moni ehdi lukea tai se ymmärretään helposti väärin, sanoo Rissanen.

Vaikka strategian suhteen R-kioskilla on Rissasen mukaan ollut selvät sävelet jo pitkään, ei sisäinen tarinankerronta ollut täysin johtanut tuloksiin. Konkretian ihmisenä Rissanen kaipasi avuksi käytännön kättä pidempää.

– Hyvä strategia on arjen työkalu, johon palataan aina kun mietitään, mitä ollaan tekemässä. Yhtenäinen kerronta on strategian haaste, mikä näkyi meilläkin. Mikä on meidän strategia -kysymys tuotti turhan ison kirjon vastauksia. Olimme nähneet positiivisia esimerkkejä strategiakuvan käytöstä muissa yhteyksissä, joten oli helppo todeta, että näin mekin halutaan se tehdä, kuvailee Rissanen Bootcampin lähtökohtia.

Luottamus syntyi heti

Yhteistyö Unfairin kanssa aloitettiin tällä kertaa pohjatyöllä, josta edettiin Yhden yön ihme -bootcampille. Ennakkoon oli sovittu muun muassa kuvaan sopivasta, ärrämäisestä tyylilajista. Rissasen mukaan Bootcampilla päämäärä on alusta asti kirkas.

– Kun tavoite on selkeä, on hyvä ja luottavainen tunne heittäytyä mukaan. Nyt ei tarvinnut missään vaiheessa miettiä, tuleeko hommasta valmista, toteaa Rissanen.

Kokemuksena Unfairin Strategia-bootcamp ylitti Rissasen odotukset. Kriteerit olivat korkealla, eikä viisastelijoita kaivattu. Strategiatyöskentelyssä toimitaan herkällä maaperällä, ja ulkopuolisten kohdalla kemioiden kohtaaminen on aina iso kysymysmerkki.

– Me ei olla kauhean hyviä kuuntelemaan konsultteja tai toisten viisasteluja. Unfairin kanssa kaikki toimi heti kättelyssä. Heillä on miellyttävä, selkeä ja ammattitaitoinen ote asiaan. Heti syntyi luottamus, että näiden ihmisten kanssa on kiva tehdä töitä, he osaavat hommansa ja lopputuloksesta tulee hyvä, kiittää Rissanen.

– Yhteistyö Unfairin kanssa oli antoisaa. Eri konsulttien kanssa työskennellessä on usein hämmästyttänyt, miten kauan pihviin kiinni pääsy kestää. Nyt päästiin tosi nopeasti todella syvälle, mikä teki vaikutuksen. Unfairille ei tarvitse toistaa ja selittää meille itsestään selviä asioita, toteaa R-kioskin viestintäjohtaja Karin Gummerus.

Myös Rissanen antaa Unfairille isot pisteet kyvystä napata kiinni olennaiseen. Toimitusjohtajan mukaan strategiakuvan kokoaminen on Unfairilla selkäytimessä – vahvan näkemyksen kautta kuvasta rakennetaan ehjä kokonaisuus, jossa tarina kulkee loogisesti. Keskustelua ei epäröidä myöskään tarvittaessa haastaa.

– Unfair toimi Bootcampilla ihailtavasti. Taru ja Johanna olivat saman tien kartalla meidän avainasioista, mistä isot pisteet heille! Hämmästyttävää on myös, miten Unfair pystyi rönsyilevästä keskustelusta nappaamaan oikeat asiat. Bootcampilta lähdettäessä tiesimme yksimielisesti, että kuva on nyt valmis ulkoilutettavaksi.

Meidän ärrä helpottaa arkea ja piristää päivää

Kuvan keskiössä on kauppias, ei ketju. Tämä oli Rissasen mukaan itsestään selvää, mutta kuvan kautta missio välittyy vahvemmin.

– Kuva kokoaa yhteen sen, miksi ollaan olemassa. Kuvan avulla ketjun sijaan voidaan entistä paremmin puhua kauppiaiden menestyksestä ja nostaa esiin, mitä yksittäinen kauppias on tehnyt. Tämä herättää uudella tavalla samaistumisen tunnetta strategiaan.

Vaikka Bootcampilla keskustelu paikoin pyöri ympyrää, oli Bootcamp Rissasen ja Gummeruksen mukaan tarpeellinen, jotta johtoryhmässä saatiin tilaa käsitellä ja koota yhteen eri ihmisten näkemykset. Lopputulos on sitä parempi, mitä useamman kädenjälki siinä näkyy.

– Olennaisinta kuvassa on, että se kiteyttää yhteen kuvaan lähes kaikki ne asiat, mitä ollaan viime vuodet puhuttu ja työstetty. Vaikka kuvassa suurin osa on tuttua, mahdollistaa se samalla myös uusien tarinoiden synnyn. Prosessien sijaan kuva kertoo strategian ärrämäisellä tavalla, ihmisten ja tarinan kautta.

Kuva on Rissasen mukaan saanut innokkaan vastaanoton jo ulkoilutusvaiheessa. Strategiakuva lanseerataan ensi vuoden alussa, mutta useampi kuvan nähnyt on jo kysellyt sitä käyttöönsä. Usko kuvan sopivuudesta koko R-kioskin käyttöön on korkealla. Rissanen kannustaa muitakin yrityksiä visualisoimaan strategiansa.

– Unfairin bootcampille kannattaa lähteä, jos yhtään mietityttää, onko oma strategia ymmärrettävä ja sellaisessa muodossa, jota rohkenee käyttää seuraavat kolme vuotta, sanoo Rissanen. – Unfairin avulla ideointiriihestä tai koulutuksestakin saa päivän päätteeksi kiteyttävän visualisoinnin. Tämä kannattaa pitää mielessä, jos tuntuu, ettei workshopeista jää keskustelujen ja fläppien ohella mitään konkreettista käteen, jatkaa Rissanen.

Haluatko sytyttää strategiasi henkiin?  Kysy lisää Unfairin Yhden yön ihme -konseptista! 

Tutustu ja lue lisää inspiroivia bootcamp-caseja täältä. Ota yhteys!

Unfair_Johanna_Taru

Johanna Raiskio040 7366 809

Taru Kumpulainen0400 806 379

 

 

 

 

 

 

 

 

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: