19/9/2017

Strategista tukkataidetta – Prof pohjaa menestyksensä joustavaan tiimityöhön ja avoimeen yrityskulttuuriin

Parturi-kampaamo Profilla ei vain katkota tukkaa. Suositussa kampaamossa ei myöskään mietitä, mitä muut tekevät, vaan keskitytään aidosti omaan missioon.

Profi parturikampaamon perustajat

Parturi-kampaamo Profilla ei vain katkota tukkaa. Suositussa kampaamossa ei myöskään mietitä, mitä muut tekevät, vaan keskitytään aidosti omaan missioon. Tuloksena hiustenleikkuu lähentelee designia, jossa jokainen saksien sipaisu on suunniteltu osa mestariteoksen rakentumista. Me Unfairilla olemme jo pitkään puhuneet hyvän yrityskulttuurin merkityksestä. Haluammekin esitellä teille yrityksen, jossa tiimityö on esimerkillisesti nostettu koko toiminnan keskiöön. Pyynnöstämme Profin perustajat Antti Moilanen ja Jaana Mäyrä laskivat hetkeksi sakset ja sudit alas valottaakseen menestysreseptiään.

Tampereella vuonna 2011 perustettu Parturi-kampaamo Prof on kerännyt vaikutteita niin Suomesta kuin ulkomailta. Viimeistellyllä työnjäljellään ja intohimoisella otteellaan asiakkaiden luottamuksen lunastanut kaksikko on lähtenyt rohkeasti erottautumaan alalla. Oma konsepti syntyi selkeiden linjausten ympärille.

– Meille leikkaus on yhtä kuin kampaus. Tosiasiahan on, että kaikki haluavat hyvännäköiset hiukset, mutta samalla päästä hiusten laitossa mahdollisimman vähällä. Pyrimme aina mahdollisimman lähelle haluttua muotoa. Tällöin leikkaus toimii, vaikkei arjessa liikenisi aikaa muotoiluun, kertovat Jaana ja Antti.

Leikkaus lähtee strategiasta

Profin omaan filosofiaan vaikuttaa voimakkaasti brittiläinen hiusalan uranuurtaja Vidal Sassoon, jonka tekniikkoihin hiustenleikkaukset ja värjäykset perustuvat. Kaikki kampaamon työntekijät ovat kouluttautuneet Sassoon -kampaajiksi ja täydentävät säännöllisesti osaamistaan alan koulutusten merkeissä.

– Sassoon -tekniikkoihin pohjautuva Profin filosofia tarjoaa leikkaus- ja värjäystekniikoiden ohella suunnitelmallisen näkökulman tekemiseen. Jokaisen yksittäisen työvaiheen takana on selkeä ajatus, joka tukee kokonaisuutta, sanoo Antti.

– Loistokas lopputulos ei ikinä ole sattuma, vaan suunnitelmallisen työn tulos. Meillä asiakas voi milloin vain työn lomassa kysyä, miksi kampaaja teki näin tai noin, ja osaamme vastata ja perustella valinnat, täydentää Jaana.

Tiimityön uudet tuulet 

Tinkimätön työmoraali ja korkeat tavoitteet eivät ehkä suoraan rimmaa rennon työilmapiirin ja avoimen yrityskulttuurin kanssa. Profin kymmenhenkinen joukko on kuitenkin tuonut alalle raikkaita tuulahduksia nimenomaan tiimityöskentelyllään.

– Meillä kaikki on yhteistä. Pidämme paljon palavereita ja päätökset tehdään aina koko porukkaa kuunnellen. Jaamme niin asiakkaat, työvälineet kuin parhaat vinkitkin, kuvailee Antti.

Ja vielä enemmän. Siinä missä perinteisessä kampaamomaailmassa jopa värireseptit saatetaan salata kollegoilta ja asiakkaat pidetään tiukasti omassa huomassa, Profilla tiimityö on viety huippuunsa. Ei ole lainkaan tavatonta, että asiakkaan ympärillä on koko tiimi koolla pohtimassa parasta lopputulosta.

– Lähdemme siitä, että kaikki ovat yhtä hyviä. Toki toisilla on takanaan enemmän vuosien aikana kertynyttä kokemusta. Mutta jaamme kaikki saman intohimon työhömme ja jokaisella on vahva halu kehittyä ammatillisesti. Ideoita ja vinkkejä vaihdetaan hyvin avoimesti. Tämä on mahdollista, koska jaamme samat tekniikat ja lähestymistavan työhön. Sama koulutuspohja on meille ehdoton etu ja erottautumisen tae, kertoo Jaana.

– Meillä kaikkien mielipide on yhtä arvokas. Uskomme vakaasti, että jos meistä yksi kehittyy, koko liike kehittyy ja ruokimme voimakkaasti toistemme innostusta. Duunipäivän aikanakin voi kehittyä jakamalla asioita, säestää Antti.

Hyvä olo säteilee ulospäin

Vaikka kampaamoala on Antin mukaan menossa kohti erikoistumista ja selkeän konseptin tavoittelua, on tiimityöskentely alalla edelleen kuriositeetti.

– Alalla tehdään paljon yksin. Kampaajista valtaosa on mikroyrittäjiä. Jos vaikka viisi kampanjaa laittaisi hynttyyt yhteen, kustannuksia voitaisiin jakaa ja joustavuus työssä kasvaisi. On valitettavaa, kuinka vähän alalla on joustavuutta ja harva liike on valmis panostamaan ajallisesti ja rahallisesti koulutukseen. Innokkailla ei aina ole mahdollisuutta kehittyä riittävästi, toteaa Jaana.

Profilaisten saumaton tiimityö ja vahva esteettisyys eivät ole jääneet asiakkailta huomaamatta. Porukan hyvä fiilis ja paikan paineeton ilmapiiri välittyvät jo liikkeen ovelta sisään astuttaessa. Asiakaskokemukseen kiinnitetään huomiota monin eri tavoin, mutta viime kädessä ”se jokin” syntyy juuri jouhevasta yhteen hiileen puhaltamisesta.

– Uskomme, että asiakas voi hyvin, kun mekin voimme hyvin. Kun työympäristö aina välineitä, porukkaa ja puitteita myöten on saatu parhaaksi mahdolliseksi, voi kukin keskittyä parhaan lopputuloksen tavoittelemiseen. Joka ikinen kerta, päättävät Antti ja Jaana.  

Tutustu tarkemmin Profin filosofiaan ja työnäytteisiin täällä

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: