19/9/2017

Pitchauksesta tukea myyjille – Barona Group vauhdittaa menoa startup-kentän keinoin

Halu kommunikoida omista palveluista paremmin johdatti Barona Group Oy:n pitchauksen pariin. Tulevaisuuden työelämän ja henkilöstöratkaisujen moniottelija päätti hakea myyntivalmennukseen mallia startup-skenestä. Unfairin kokeneissa käsissä konsernin myyjistä kuoritaan pesunkestäviä pitchaajia.

Baronan myyjille haettiin tukea myyntiin startup -maailmasta tutuilla pitchauksen keinoilla.

Halu kommunikoida omista palveluista paremmin johdatti Barona Group Oy:n pitchauksen pariin. Tulevaisuuden työelämän ja henkilöstöratkaisujen moniottelija päätti hakea myyntivalmennukseen mallia startup-skenestä. Unfairin kokeneissa käsissä konsernin myyjistä kuoritaan pesunkestäviä pitchaajia.

– Kyllä tässä saa olla myyjä sairaan rohkea, toteaa Barona Groupin markkinointijohtaja Anna Jalonen.

Jalosen sanat ovat paljonpuhuvat, sillä onhan kyseessä rohkeiden yritysten yhteisönä tunnettu konserni. Muttei siinä kaikki. Barona Groupin myyjien pitchaustaidot punnitaan pian organisaation omassa skabassa – parinsadan hengen yleisön ja arvovaltaisen raadin edessä.

Startup-ajattelusta mallia konsernin arkeen

Pitchausvalmennukselle oli Barona Groupilla selvä tarve. Jalosen mukaan yli kymmenellä eri toimialalla vaikuttavalla konsernilla oli jatkuva pula ajantasaisista myyntimateriaaleista. Myyjät kolkuttivat yhtä mittaa markkinoinnin ovea kättä pidemmän perässä.

– Laskin hiljan, että koko konsernin palvelukuvausten päivitys olisi vienyt kerralla kuusi kuukautta, jonka jälkeen projektin olisi saanut aloittaa taas alusta, toteaa Jalonen.

Markkinointiosaston pinteelle löytyi ratkaisu startup-kentältä. Sen sijaan, että markkinointitiimi määrittää kunkin palvelun kohderyhmät, arvolupauksen ja asiakkaan kokeman arvon, päätettiin tehtävä antaa myyjien pureskeltavaksi. Apuun kutsuttiin Unfairin kokeneet pitchauksen valmentajat, Johanna ja Taru.

– Unfairin kanssa meillä yhdistyy sama arvomaailma sekä tekemisen syke. Heti kättelyssä tuli tunne, että Unfair ymmärtää meidän ekosysteemiä, toteaa Jalonen.  

Valloita kuulijakuntasi viidessä minuutissa

Tulevassa pitchaus-kisassa ajan suhteen ei armoa tunneta. Puhujalla on tasan viisi minuuttia aikaa pistää pitchinsä likoon ja toivoa parasta. Unfairin toimitusjohtaja, Johanna Raiskion mukaan on helppo puhua pitkästi. Lyhyt aika patistaa kiteyttämään kultaisen ytimen, jossa olennaista on asiakkaan kokema arvo.

– Kaikkea tietoa ei tarvitse eikä pidäkään sulloa mukaan. Taitava pitchaaja osaa freimata sisällön kuulijakunnalle sopivaksi ja samalla kätkeä pitchiin koukkuja, jotka kiinnittävät kuulijoiden kiinnostuksen. Wow-fiilis syntyy, kun pitchissä on juuri sopivasti tarttumapintaa, summaa Raiskio.

Baronan kisassa myös kuulijoita koetellaan, sillä tavoitteena on kerätä yleisöltä liidejä pitchaajille. Sisäisen viestinnän kannalta valmennus ja kisa lyö monta kärpästä yhdellä iskulla.

– Myyjille tämä on ainutlaatuista esiintymisvalmennusta ja meille kaikille äärimmäisen tehokasta tuote- ja palvelukoulutusta. Tilaisuus myös videoidaan, josta saamme jatkoa ajatellen mainiota myynnin koulutusmateriaalia, summaa workshopien ja kisan järjestelyistä vastannut Barona Groupin assistentti Laura Forssell.

Parasta pitchiä ei ole vielä nähty?

Jalosen ja Forssellin mukaan yhteistyö Unfairin kanssa on jo nyt ollut antoisaa. Koulutuksen sisällöistä on tullut hyvää palautetta ja myyjät ovat olleet mielissään workshopien pohjalta kootuista myyntimateriaaleista.

– Unfairin osalta liinin markkinoinnin lupaus on selvästi lunastettu. Tekeminen on startupmaisen joustavaa. Asioita tapahtuu nopeasti, järkevillä kustannuksilla ja äärimmäisellä ammattitaidolla, kiittää Jalonen.

Ison konsernin pitää etsiä päättäväisesti tapoja toimia kuin olisi pieni ja ketterä. Tulevan skaban myötä haaveissa siintää Baronan omat pitchauksen SM-kisat.

– Isossa organisaatiossa pitää osata rusikoida, ettei muutu jäykäksi. Baronassa meitä yhdistää pohjoisen asenne. Ollaan kovia yrittämään, heittäydytään ja tehdään rohkeasti uusia asioita. Meillä on halu uskoa, että parasta pitchiä ei vielä ole nähty, sanoo Jalonen.

 

Pitäiskös pitchata? Hyvän pitchin rakennus ei ole helppoa, mutta sitäkin kannattavampaa! Lue lisää pitchauksen hyödyistä yrityksille täältä

 

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: