19/9/2017

Pelkoa, kauhua ja euforiaa – Kotipizza Groupin missio taottiin timantinkirkkaaksi strategiakuvaksi

”Jumalauta sen visualisoinnin on oltava aamulla valmis, jos johtoryhmä ja hallitus silloin kokoontuu hyväksymään kuvan.” – Ja valmista tuli! Vapaa pudotuksen ja Unfairin Bootcampilla Kotipizza Groupin liiketoimintastrategia kirkastettiin yhteen kuvaan yhdessä yössä.

Kotipizzan strategiakuva, joka syntyi Yhden yön ihmeessä

”Jumalauta sen visualisoinnin on oltava aamulla valmis, jos johtoryhmä ja hallitus silloin kokoontuu hyväksymään kuvan.” – Ja valmista tuli! Vapaa pudotuksen ja Unfairin Bootcampilla Kotipizza Groupin liiketoimintastrategia kirkastettiin yhteen kuvaan yhdessä yössä.

Jos jotain tehdään, se tehdään tunteella. Kotipizza Group Oyj:n toimitusjohtaja Tommi Tervanen on aina ollut mies, jolla on vahva missio.

– Miksi-kysymys on ollut minulle merkittävä niin elämässä kuin yritysjohtamisessa. Vahva WHY virtaa myös Tarun ja Johannan DNA:ssa, mikä sopi hyvin yhteen meidän kanssa. Uskon myös visualisointiin ja olen aina halunnut kertoa strategiamme yhdellä kuvalla, taustoittaa Tervanen Bootcampin lähtökohtia.

Tervaselle missiolähtöinen johtaminen on avainasia myös yrityskulttuurin rakentamisessa.

– Yrityksen arvoja ja strategiaa on turha listata seinätauluun, joka ei ole millään tavalla läsnä arjessa. Yksi kuva on helppo tapa kytkeä strategia jokapäiväiseen tekemiseen ja sitä kautta tukea koko konsernin tavoitteiden täyttymistä.

Yhden yön ihme

Vinkki Vapaa pudotuksen ja Unfairin Bootcampeista tuli Kotipizza Groupille johtoryhmän kontaktien kautta. Tieto rohkeasta ja ketterästä lähestymistavasta teki Tervaseen vaikutuksen jo kättelyssä. ”Yhden yön ihmeenä” tunnettu Bootcamp palkitsee, mutta ei päästä ketään helpolla.

– Tulokulma ja työskentelytapa on mielenkiintoinen. Bootcamp on pelonsekaisen kauhun, kaaoksen ja euforian sekoitus, mutta se kuuluu prosessiin. Aluksi hirvitti saadaanko tätä millään nippuun aikataulussa. Hyvä fasilitointi kuitenkin jäsensi ajatukset, jotka piirtäjä Linda Saukko-Rauta kokosi taidokkaasti kuvaksi. Oli tosi hyvä fiilis tehdä tätä yhdessä, kiittää Tervanen.

Timantin puristamisessa myös asiakkaalla on merkittävä rooli. Samalla, kun tiivis aikataulu pakottaa linjaamaan tulevaisuuden näkymät jiiriin, tekemisen tuska hitsaa porukkaa yhteen aivan uudella tavalla.

– Bootcamp on tosi haastava, mutta hyvä formaatti. Se patistaa johtoryhmän ja hallituksen oikeasti miettimään, miksi ollaan olemassa ja mikä on bisneksen tarkoitus. Oli hienoa nähdä, miten yhteinen näkemys syntyy ja sitouttaa ihmiset prosessin aikana.   

Ketterä korjaa potin

Tervasen mukaan Suomessa bisnes on pitkälti ollut hyvin insinöörivetoista hommaa, jossa asioita hinkataan ikuisuuteen asti. Kuluttajat kuitenkin odottavat koko ajan uusia ja entistä parempia asiakaskokemuksia.

Liinissä hengessä Tervanen lähti saman tein ulkoiluttamaan tuoretta strategiakuvaa ja -tarinaa kentällä aina Amerikkaa myöten. Ketterän testauksen ja pienen jälkihionnan myötä Kotipizza Groupin ”Tehdään syömisestä kivempaa” -missio on nyt valmis valtaamaan maailmaa.

– Rohkeus, kyky kuunnella palautetta ja nopea ulostulo ovat entistä olennaisempia tekijöitä niin konseptikehityksessä kuin tuote- ja palvelusuunnittelussa. Strategia-Bootcamp on osoitus ketterän tekemisen merkityksestä tämän päivän bisneksessä. Etenkin suosittelen konseptia firmoille, joilla on haasteena sanoittaa, mitä ne ovat ja mitä tekevät, toteaa Tervanen.

Haluatko sytyttää strategiasi henkiin? Kysy lisää Unfairin Yhden yön ihme -konseptista! 

Tutustu ja lue lisää inspiroivia bootcamp-caseja täältä. Ota yhteys!

Unfair_Johanna_Taru

Johanna Raiskio 040 7366 809

Taru Kumpulainen 0400 806 379

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: