19/9/2017

Opi ostamaan, opi vaatimaan & opi tekemään itse

Joskus olen kuullut sanottavan, että opettamalla muita oppii itse parhaiten. Koen, että kouluttaminen haastaa meitä oppimaan koko ajan enemmän. Se on hyvä lisä markkinointitoimistolle, joka haluaa uudistua ja uudistaa sekä itseään, mutta myös alaa kokonaisuudessa.

Markkinoinnin työkalut muuttuvat jatkuvasti

Kevään aikana olemme pörrännyt ympäri Suomea ristiin rastiin. Välillä olemme kouluttaneet isoja ryhmiä ja toisinaan on pureuduttu yhden organisaation tilanteeseen. Liinin markkinoinnin malli on ollut tiukassa testissä. Joskus olen kuullut sanottavan, että opettamalla muita oppii itse parhaiten. Koen, että kouluttaminen haastaa meitä oppimaan koko ajan enemmän. Se on hyvä lisä markkinointitoimistolle, joka haluaa uudistua ja uudistaa sekä itseään, mutta myös alaa kokonaisuudessa. Välillä tuntuu, että sahaamme omia liiketoimintaoksia. Niin kovasti haluamme auttaa yrityksiä tekemään myös itse. Ainakin sen palan kakusta, mikä on järkevää.

Viime viikkoina on aidosti kirkastunut, miten yrityksillä jää helposti seuranta, mittarointi ja oppiminen ihan puolitiehen. Heille myydään palveluita, joilla he voivat viedä yrityksensä myynnin uudelle tasolle. Jos yrityksellä ei ole ollut tapana edes tarkistaa, mitä omilla www-sivuilla lukee tai he eivät edes tiedä onko sivuille asennettu minkäänlaista analytiikkatyökalua, niin miten voidaan ajatella, että uudet työkalut auttavat heitä millään tavoin? Kysymys kuuluu: Mitä on järkevää tehdä itse? Ja mikä kannattaa ulkoistaa sekä erityisesti keneen voi luottaa?

Pelisäännöt muuttuu, pysytkö perässä?

Helposti tehdään olettamuksia ja tehdään niin kuin ollaan totuttu tekemään. Esimerkiksi sosiaalisen median säännöt muuttuvat jatkuvasti, ja mikä eilen oli ihan ok, ei tänään välttämättä toimi. Viime viikon valmennuksessa kävimme läpi mm. Facebookin pelisääntöjä. Harva tiesi, että huono sisällöntuotanto laskee pisteitä ja näkyvyys sen kun huononee. Huonoa sisällöntuotantoa on esim. tykkää ja jaa -tyyliset kampanjat. Mitä sitten voimme tehdä, kysyy yrittäjä. Ostaa teiltä? Tiedämme kaikki sen, että ulkoistettu sisältömarkkinointi toimii harvoin. Ulkopuolinen yritys voi buustata ja auttaa jonkin verran, mutta jos yritykseltä itseltään ei lähde mitään, niin aika pintapuoliseksi viestintä jää. Paljon puhuttua somelähettiläisyyttä voidaan verrata mihin tahansa johtamiseen. Jos yrityksen johto ei anna esimerkkiä, jää hyvä idea pannukakuksi.

Mihin tämä sunnuntaina kirjoitettu ajatuksenvirta johtaa? Siihen, että yrityksessä ei pitäisi keskittyä pitkiin somesuunnitelmiin ja uusiin trendityökaluihin vaan enemmän pohtia omien resurssien kautta, mitä teemme, mikä tuo aidosti lisäarvoa asiakkaillemme tai myynnille ja kuka on vastuussa. Yrityksen johdon pitää sitoutua itse ja näyttää mallia. Uusien työkalujen ostaminen ja kalliiden markkinointifirmojen myyntipuheisiin lankeaminen ei välttämättä tuo yhtään lisää uusia asiakkaita. Läpinäkyvässä maailmassa tarvitaan läpinäkyvää viestintää. Ja välillä on hyvä ottaa selvää ja kouluttautua. Oppiminen ja uusista asioista kiinnostuminen usein riittää. Itse ei tarvitse kaikkea tehdä, mutta on ymmärrettävä asioista jonkin verran, jotta voi ostaa oikeita asioita, oikeilta yrityksiltä ja oikeaan hintaan.

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: