19/9/2017

Mammat määrää – Tiedätkö sinä, kenelle markkinoit?

Mitä äiti haluaa? Kysymys on maailmaa muuttava tieto. Tämän oivalsi ajatushautomo The Mom Complexin perustaja Katherine Wintsch, joka kääntää modernin äitiyden haasteet tuottaviksi bisnesmahdollisuuksiksi.

The Mom Complex – Mitä äiti haluaa?

Mitä äiti haluaa? Kysymys on maailmaa muuttava tieto. Tämän oivalsi ajatushautomo The Mom Complexin perustaja Katherine Wintsch, joka kääntää modernin äitiyden haasteet tuottaviksi bisnesmahdollisuuksiksi. Ajatushautomon tietopääoman perässä ovat nyt monet maailman merkittävimmistä suuryrityksistä. Kävimme joulukuussa New Yorkissa tutustumassa, miten markkinatutkimusta tehdään uusin ja epätavanomaisin metodein.

Mammat määräävät, eikä vain netin av-palstoilla. Naisten merkitys kodin kulutuspäätöksiin on suuri. Räikeimmin tämä näkyy Amerikassa, jossa 85% kuluttajien ostopäätöksistä on naisten tekemiä. Mammamarkkinoiden arvo on mammuttimainen, yksin Y-äitisukupolven globaali ostovoima on arvioitu 2,45 triljoonan dollarin arvoiseksi. 

Tästä huolimatta Wintschin mukaan häkellyttävän moni äiti kokee, etteivät mainostajat ymmärrä äitiydestä tuon taivaallista.– Harvassa yrityksessä pysähdytään aidosti miettimään asiakasta ja tämän elämää. Käsitykset äitiydestä ovat aivan käsittämättömiä, kuin suoraan 1950-luvulta, kertoo Wintsch.

Äitiyden löytöretkellä

The Mom Complex päätti pureutua äitien tarpeisiin pintaa syvemmältä. Alkoi löytöretki, jolle ei ole loppua näkyvissä. Tutkimuksen tiimellyksessä markkinatutkimuksen vakiintuneet tavat lensivät romukoppaan. Wintschin mukaan fokusryhmät voi unohtaa: vieraassa ympäristössä ja outojen ihmisten edessä äidit eivät halua avautua haasteistaan. The Mom Complex on viitannut kintaalla myös kyselytutkimuksille, jotka eivät tahdo yltää äitiyden aitoihin iloihin ja kipuihin.

Perinteisten markkinatutkimusmetodien sijaan Wintsch kollegoineen tahtoo tavoittaa äidit luonnollisimmillaan. Ajatushautomon teettämissä tutkimuksissa hyödynnetään usein älypuhelinsovellusta ja kotikäyntejä. Tuloksena on aivan uusia havaintoja äitiydestä.

Ero mainosmielikuvien pullantuoksuiseen supersankariäitiin on suuri. Globaalin tutkimuksen mukaan – ja kaikkien yllätykseksi – auvon tai rakkauden tuntemusten sijaan äitejä universaalisti yhdistävä tunne on itse-epäilyksen huoli. Huoli, jonka The Mom Complexin asiakasyritykset voivat tuotekehityksellään ja mainonnallaan monesti ratkaista sekä samalla helpottaa äitien arkea.

The Mom Complexin esimerkki haastaa yrityksiä katsomaan peiliin. Niin tuotekehityksessä kuin markkinoinnissakin helposti uraudutaan vanhoihin tapoihin tehdä, sen sijaan, että mietittäisiin, missä asiakas on nyt. Oikeita markkinointitekoja ja oivaltavaa tuotekehitystä kannattaa lähteä kokeilemaan liinin testauksen kautta. Uskalla kyseenalaistaa nykyiset toimintatavat ja tutustua asiakkaaseesi pintaa syvemmältä!

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: