19/9/2017

MailChimpin markkinoinnin automaatiotyökalut kaikkien käyttöön!

Mailchimpin automaatiotyökalut ovat nyt kaikkien käytössä ilmaiseksi

MailChimp on ollut monta vuotta yksi suosituimpia työkaluja sähköpostimarkkinointiin osittain siksi, että sen ilmainen versio kattaa mukavat 2000 kontaktia ja reilun määrän kampanjoita. MailChimpin vahvuuksiin kuuluu myös melko hyvä drag-and-drop -editor, jolla pystyy pienellä veivaamisella luomaan hyvännäköisiä yritysilmeesi mukaisia sähköpostiviestejä.

Viime kuussa MailChimp päätti räväyttää ja antoi omat markkinoinnin automaatiotyökalunsa ilmaiseksi myös MailChimpin peruskäyttäjille. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Ei ainakaan työmäärän keventymistä, vaan ennemmin käyttämättömien mahdollisuuksien hyödyntämistä bisneksesi kasvattamiseksi.

1. Mitä tarkoittaa markkinoinnin automaatio MailChimpin tapauksessa?

Idea MailChimpin markkinoinnin automaatiossa on sama kuin muillakin työkaluilla – luodaan tavoitepisteitä/kriteereitä, joiden mukaisesti nämä ehdot täyttäneille ihmisille lähtee automatisoitu viesti. Tämä voi olla esimerkiksi automaattinen syntymäpäivätoivotus asiakkaalle tai verkkokaupan ostoskoriin ostoksen hylänneelle lähtevä muistutusviesti. MailChimpillä on kattava valikoima markkinoinnin automaation toteutustapoja. Yleisimmin markkinoinnin automaatiota käyttävät verkkokaupat, mutta MailChimp tarjoaa automaation hyödyntämistä esimerkiksi opetukseen, dataan, ohjelmistoihin ja moneen muuhun liittyen.

2. Mitkä ovat hyödyt?

Markkinoinnin automaatiolla voit määritellä sinulle tärkeät kontaktipisteet asiakkaan ostopolussa ja luoda näihin automaattiset sisällöt, jotka lähtevät asiakkaalle tiettyjen kriteereiden mukaisesti. Tämä totta kai tarkoittaa alkuun työmäärän nousua, koska asiakkaan käymä polku täytyy määrittää ja luoda polun kohtauspisteisiin oikeat sisällöt. Esimerkki asiakkaan polusta voisi olla tämänkaltainen:

 

Asiakkaan käymään polkuun luodaan sopivat sisällöt, jotka lähetetään hänelle sopivassa vaiheessa

Verkkokaupalla tai kuluttajakaupalla polku voi olla hyvinkin suoraviivainen, mutta sisältöjen tulee olla houkuttelevia ja ajatuksella totetutettuja. B2B-puolella sisältöjen luominen asiakkaan käyttäytymistä mukaillen on usein haastavampaa, koska sisältöjen tuottamat hyödyt voivat toteutua joissain tapauksissa vasta vuosien jälkeen.

Markkinoinnin automaatiolla viet systemaattisemmin asiakasta kohti päämääräsi ja samalla lähestyt asiakasta mielenkiintoisella sisällöllä oikeaan aikaan. 

3. MailChimpin automaation käyttöönotto

Homma lähtee liikkeelle samalla tavalla kuin normaalin MailChimp-kampanjan rakentamisessa. Mene Campaign-välilehdelle ja paina ”Create campaign”. Tämän jälkeen tulee alla olevan näköinen pop up -ikkuna, jonka search-kohtaan kirjoita ”automation campaigns”.

MailChimp-kampanja aloitetaan luomalla kampanja
Mailchimp automaatiokampanjan luonti alkaa, kuten normaalin kampanjan luonti
Haettuasi search-kohdasta "automation campaigns" saat 14 eri vaihtoehtoa

MailChimpiltä löytyy yhteensä 14 erilaista vaihtoehtoa, joihin kannattaa tutustua ja valita omaan bisnekseensä sopivat. Nyt valitsen ”Welcome new subscribers” -kampanjan. Tämän jälkeen kampanjalle luodaan nimi ja valitaan haluttu lista.

Automaatiokampanja vaihtoehtoja on 14 erilaista

Tässä tapauksessa kyseessä on automaatio, joka aktivoituu asiakkaan uutiskirjeeseen liittymisen jälkeen. Siksi Mailchimp on laittanut automaattisesti ehdoksi tervetuloa-kirjeen lähettämisen päivä sen jälkeen, kun asiakas on liittynyt uutiskirjelistalle.

Nyt valitsen tervetuloa listalle kampanjan

Design email -kohdasta pääset luomaan lähtevän kirjeen samaan tapaan kuin normaalissa kampanjassa.

Design email -kohdasta pääsee muokkaaamaan lähtevän kirjeen normaalisti

Tähän on järkevää luoda valmiita mallipohjia eli "templateja" asiakkaan kulkemasta polusta tekemiesi päätelmien mukaan. Automaatiolla voit ajastaa nämä pohjat lähtemään haluamiesi ehtojen mukaisesti. 

Mallipohjien, eli templatien avulla pystyt suunnittelemaan polkua jo etukäteen

Ensimmäisen kirjeen luotuasi voit luoda useita eri sähköpostiviestejä ihmisten käyttäytymisen perusteella ja muokata niiden ehtoja. 

Useiden viestien polkusuunnittelu onnistuu Mailchimpissä

 Tässä esimerkissä valittiin toisen sähköpostin lähtevän neljä päivää myöhemmin niille henkilöille, jotka ovat avanneet edellisen tervetuloa-sähköpostin. Yhdistämällä verkkokauppasi datan MailChimpiin pystyt luomaan ehtoja datan perusteella. Luotuasi sähköpostit ja määriteltyäsi niiden ehdot voit tallentaa luomasi automaatiokampanjan oikeasta yläkulmasta "Save and exit".

Nyt olen ajastanut tervetuloa s-postin jälkeen 4 päivää myöhemmin lähteväksi automaattisen muistutusviestin

Lopuksi: Mitä systemaattisemmin ja huolellisemmin mietit asiakkaan käymää polkua ja luot polun varrelle oikeaa sisältöä oikeaan aikaan, sitä parempaa tulosta saat aikaan. Huolellisuus ei kuitenkaan tarkoita loputonta hinkkausta, vaan vasta kokeilut paljastavat oletuksesi oikeiksi!

*Teksissä käytetyt kuvat ovat kuvakaappauksia MailChimpistä 

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: