19/9/2017

Liinisti lentoon – eTasku kasvaa ketterästi kokeillen

etasku kasvaa liinisti kokeilemalla

Sähköinen kulu- ja matkalaskupalvelu eTasku Solutions on kasvanut viime vuodet vauhdilla. Perinteistä kirjanpitoalaa menestyksekkäästi pöllyttänyt startup pelastaa sovelluksellaan asiakkaansa kuittirumbalta – etu, jonka nimeen vannovat jo reilu 10 000 käyttäjää ja puolet Suomen tilitoimistoista. Ketterä yritys ponnisti lentoon Unfairin sisaryrityksen, Vapaa pudotuksen, ja Tredean kevään 2013 bootcampilta.

– Ilman bootcamppiä tuskin olisimme tässä, toteaa eTaskun toimitusjohtaja Tommi Keränen. – Tutustuimme siellä Joel Ojalan kanssa eTaskun tiimiin ja lopputuloksena päädyimme myöhemmin yhdistämään voimamme. Innovointiin ja bisnesideoiden sparraukseen keskittynyt bootcamp oli luonteva perusta lähteä rakentamaan eTaskua yhdessä.

Verkostoituminen kannatti. Tyhjästä pystyyn polkaistun eTaskun liikevaihto on kasvanut räjähdysmäisesti, viime vuonna lähes 600 prosenttia. Nuori yritys onkin hyvää vauhtia matkalla Suomen suosituimmaksi kulu- ja matkalaskuohjelmistoksi.

– Vahvuutemme on joustavuus. Palvelua pystyy käyttämään tilitoimistosta tai kirjanpito-ohjelmistosta riippumatta, kertoo Keränen.

Piste paperinmakuiselle markkinoinnille

Keräsen mukaan uuden digipalvelun lentoon lähdössä perustan pitää olla kunnossa. Ilman toimivaa markkinointia ei kuitenkaan oltaisi tässä.

– Tärkeää on, että asiakaspalvelu toimii, palvelun käyttöönotto on helppoa ja tuote totta kai on kunnossa. Olennaista on kuitenkin herättää tietoisuus palvelusta. Vaikka moni tuskailee kuittirumban kanssa, harva osaa palvelua kaivata tai etsiä itse. Kynnys eTaskun käyttöönotolle on kuitenkin matala, kun siitä kuulee.

Sähköisyys ei ole jäänyt vain kuittiliikenteeseen. Digituotteen markkinoinnissa eTasku on Keräsen mukaan pyrkinyt kekseliäästi hyödyntämään eri digikanavia, sovelluksen helpon jakelun sekä markkinoinnin mitattavuuden takia. Samalla paperinmakua on ravisteltu kautta linjan.

– Markkinoinnissa meillä kokeillaan paljon. Esimerkiksi mainoskampanjoissa saatamme testata eri kuvia ja tekstejä nähdäksemme, mikä puhuttelee parhaiten. Kokeilun pohjalta löysimme myös toimivan tavan kannustaa kirjanpitäjiä kertomaan palvelustamme asiakkailleen. eTaskun ilme on aidosti omannäköisemme. Kirjanpitoala mielletään helposti harmaaksi ja tylsäksi. Halusimme yrityksenä rikkoa tätä asetelmaa ja tuoda raikkaampaa kulmaa esiin.

Hyvä sparraus vie eteenpäin

Keräsen mukaan eTaskun kovat kasvutavoitteet edellyttävät yritykseltä ketterää kehittämistä ja kokeiluja jatkossakin. Työkalut, joita Vapaa pudotuksen bootcampilla kerrattiin ovat ahkerassa käytössä edelleen.

– Vapaa pudotuksen bootcampilla saamamme sparraus on ollut hyvin arvokasta. Heillä on taito paitsi tsempata myös kyseenalaistaa tavalla, joka vie parempaan lopputulokseen, kiittää Keränen.

Tommin vinkit Twitteriin:

  1. - Aseta tavoite – Haetko esimerkiksi seuraajia Twitter-tilille vai liikennettä kotisivuille?
  2. Testaa eri mainoksia – Kokeile eri kuvia ja tekstejä ja niiden yhdistelmiä.
  3. Analysoi – Mittaa mikä mainos tuottaa sinulle halutun tuloksen parhaaseen hintaan.
  4. Skaalaa – Valitse parhaimmat mainokset ja kasvata budjettia.
  5. Aloita alusta – Pyri tekemään kokoajan uusia mainoksia ja kokeile eri kohderyhmiä. Palaa siis vaiheeseen 1.

 Lue lisää innostavia liinin markkinoinnin esimerkkejä E-bookistamme – Lataa tästä ilmaiseksi!

 

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: