19/9/2017

Kannatko avaimia vääriin lukkoihin? – Vietä vartti Ash Mauryan seurassa

Vuodenvaihteessa suuntasimme liinin markkinoinnin äärelle New Yorkiin tavoitteenamme etsiä vahvistusta tekemiselle. Sitä saimme ja vielä enemmän. Tuliaisina toimme E-bookin alkuvedoksen ja ennen kaikkea oman Epäreilun liinin markkinointimallimme.

Screenshot 2016-04-14 13.43.28

Vuodenvaihteessa suuntasimme liinin markkinoinnin äärelle New Yorkiin tavoitteenamme etsiä vahvistusta tekemiselle. Sitä saimme ja vielä enemmän. Tuliaisina toimme E-bookin alkuvedoksen ja ennen kaikkea oman Epäreilun liinin markkinointimallimme.

Matkalla osallistuimme Strategic Planning Innovation -seminaariin. Lisäksi piipahdimme Brooklynissa From Running Lean to Scaling Lean -tilaisuuteen, joka huipentui kahdenkeskiseen tapaamiseen Lean-guru Ash Mauryan kanssa. Running Lean ja Scaling Lean -kirjojen kirjoittaja ja Lean Stackin perustaja antoi meille videohaastattelun ja rohkaisi eteenpäin liinin markkinoinnin tekemisessä.

Etsitkö ratkaisua, kun pitäisi löytää ongelma?

Videolla Maurya kuvailee Lean Startup -ajattelun ydintä ja sen merkitystä yrityksille, toimialaan ja tilanteeseen katsomatta. Yksinkertaisesti kaiken keskiössä on asiakas – tai tarkemmin asiakkaan ongelma.

”Solutions are a lot like running around with a bunch of keys but you don’t know what locks you’re going to unlock in that instance.”

Mauryan mukaan monessa yrityksessä kiirehditään ideasta saman tien valmiiseen ratkaisuun sen tarkemmin syventymättä itse ongelmaan. Tärkeää olisi tehdä juuri päinvastoin – jotta asiakas ostaa ratkaisusi, tulee sen vastata juuri hänen kyseiseen tarpeeseensa.

On turha huutaa, jos kukaan ei kuuntele

Mauryan nyrkkisääntö pätee myös markkinointiin. Seth Godinin sanoin, et voi muuttaa asiakkaasi mieltä, vain muistuttaa siitä, mikä on jo mielessä. Tyypillisesti mielenpäällä myllertävät omat ongelmamme.  

”Marketing is at it’s best when it describes an outcome people want and points to problems they currently have.”

Asiakkaan ongelman äärelle voi suunnistaa varsin yksinkertaisin tavoin. Maurya esimerkiksi vinkkaa kysymään, miten yrityksesi sai viimeiset 10 asiakastaan. Ongelman löydettyäsi voit lähteä rakentamaan ratkaisua ketterästi kokeillen.

Markkinoinnin näkökulmasta olennaista on kiteyttää saavutettu ratkaisu erottuvaksi arvolupaukseksi. Onnistunut arvolupaus pohjaa asiakkaan kokeman arvon ohella yrityksen todellisiin vahvuuksiin, jotka on osattava kirkastaa väkeväksi missioksi.

Ihan epäreilun reilua!

Meille Ash Mauryanin kanssa vietetty hetki paitsi vahvisti jo tietämämme myös kannusti eteenpäin. Ymmärsimme, että liini markkinointi on niin tärkeää, että se tarvitsee tuekseen oman mallinsa. Matkalla piirtämämme kuva kiteyttää liinin markkinoinnin kuusi avaintekijää konkreettisella tavalla. Sen tehtävä on auttaa yrityksiä tunnistamaan oikeat asiakkaat, saada heidät rakastumaan yritykseesi ja suosittelemaan sitä onnellisena eteenpäin – entistä nopeammin ja huomattavasti pienemmällä riskillä.

Epäreilun liini markkinointimalli on Unfairin keino kertoa monimutkaiset asiat yksinkertaisesti – yhdellä kuvalla, jonka voit viedä käyttöösi vaikka tänään.

Ala epäreiluksi – lataa maksutta itsellesi Suomen ensimmäinen Liinin markkinoinnin E-book!

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: