18/9/2017

Hyvästi Powerpoint – Hekan strategiakuvassa näkyy asumisen monipuolisuus

”Emme halunneet pitää yhteistyökumppaneillemme tunnin kalvosulkeisia siitä, mitä teemme ja miksi.” – Ratkaisuna Helsingin kaupungin asunnot Oy, Heka, osallistui Unfairin bootcampille ja sai tehokkaasti viilattua strategiansa yhdeksi kuvaksi.

Helsingin Kaupungin asuntojen strategia tiivistettynä yhteen kuvaan.

”Emme halunneet pitää yhteistyökumppaneillemme tunnin kalvosulkeisia siitä, mitä teemme ja miksi.” – Ratkaisuna Helsingin kaupungin asunnot Oy, Heka, osallistui Unfairin bootcampille ja sai tehokkaasti viilattua strategiansa yhdeksi kuvaksi.

47 000 asunnosta ja 21 alueyhtiöstä muodostuvassa Hekassa on viime vuosina kohdattu usein sama ongelma: kuinka kertoa ymmärrettävällä tavalla työntekijöille ja sidosryhmille, mistä organisaatiossa on kyse?

– Kukaan ei jaksa katsoa pitkiä Powerpoint-esityksiä, joten lähdimme hakemaan apua strategian visualisointiin, kertoo toimitusjohtaja Jaana Närö.

Samaan aikaan Hekassa oli käynnissä hallinnollisia muutoksia, joiden tueksi toimintaa haluttiin selkeyttää. Kumppaniksi strategian kirkastamiseen löytyi Unfair.

– Mielestäni strategiakuvan laatiminen ei onnistu niin, että graafikko vain tempaisee jonkun kuvan pystyyn. Kuvan tekijällä tarvitsee olla syvä ymmärrys siitä, millaista sisältöä kuvaan tarvitaan. Törmätessäni sosiaalisessa mediassa Unfairin Yhden yön ihme -konseptiin tuli heti olo, että tämä vastaa omia ajatuksiani strategiakuvan luomisesta, asiakkuusjohtaja Mirka Saarholma kertoo.

TOIMIVA SISÄLTÖ JA MIELLYTTÄVÄ ULKOASU

Päivän kestäneellä bootcampilla käytiin avointa ja vilkasta keskustelua tekemisen luonteesta ja tavoitteista. Päämääränä ei ollut niinkään muuttaa Hekan strategiaa vaan löytää uusia tapoja kertoa organisaation toiminnasta tiiviisti.

– Unfairin laatimassa strategiakuvassa näkyy Hekan aiempia materiaaleja paremmin se, mitä haluamme asiakkaillemme tuoda ja miten erotumme kilpailijoista, Saarholma sanoo.

Informatiivisen sisällön lisäksi ulkoinen ilme saa Hekalta kiitosta. Yhtiö aikookin hyödyntää kuvan visuaalista puolta esimerkiksi julisteissa.

– Valmis strategiakuva on viety nopeasti työntekijöiden ja muiden sidosryhmien nähtäville. Näytin kuvaa eräässä johtajatilaisuudessa, ja huoneeseen laskeutui syvä hiljaisuus. Kaikki pitivät ideaa tosi hyvänä ja kysyivät, kuka tämän on toteuttanut. Ilmassa taisi olla pientä kateuttakin, Jaana Närö nauraa.

OIKEA IHME

Yhteistyö Unfairin kanssa oli Mirka Saarholman mukaan koko prosessin ajan ”sujuvaa, tuoretta ja pirteää”.

– He sparrasivat ja tönivät meitä luontevasti eteenpäin. Taru ja Johanna osasivat kysyä oikeita kysymyksiä, ja Bootcampilla ryhmäydyimme myös johdon kesken uudella tavalla, Saarholma kertoo.

Hän suosittelee Yhden yön ihmettä niille organisaatioille, joille strategia sanana maistuu kuivalta ja joilla ei ole aikaa keskittyä varsinaisen strategiatyön tekemiseen. Unfairin Yhden yön ihmettä Saarholma kuvaa tehokkaaksi toimintatavaksi.

– Saimme niin paljon tehtyä lyhyessä ajassa, että se tuntui ihmeeltä. Strategiakuva tulee oikeasti valmiiksi yhdessä yössä – varsin osuvasti nimetty konsepti siis.

Haluatko sytyttää strategiasi henkiin?  Kysy lisää Unfairin Yhden yön ihme -konseptista! 

Tutustu ja lue lisää inspiroivia bootcamp-caseja täältä. Ota yhteys!

 

Taru Kumpulainen 0400 806 379

Johanna Raiskio 040 7366 809

 

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: