19/9/2017

Hakukoneoptimoinnin alkeet – lyhyt oppimäärä

Usein törmäämme tilanteeseen, että sivustojen hakukoneoptimointi on tehty varsin puutteellisesti – jos sitä on tehty lainkaan. Käydäänpä läpi, mitä hakukoneoptimointi käytännössä tarkoittaa ja miksi siihen kannattaa panostaa.

Hakukoneoptimoinnin lyhyt oppimäärä kattaa sivustosi perusoptimoinnin

Me Unfairissa teemme jatkuvasti erilaisia nettisivuprojekteja – oli kyse sitten yhdestä pienestä kampanjaländäristä tai osana isompaa kokonaisuutta tehtävästä täydestä saittiuudistuksesta. Koska teemme aina asiakkaalle kartoituksen nykytilanteesta, tarkistamme myös mahdollisen olemassa olevan sivuston tilanteen monilta osin, muiden muassa käytettävyyden ja hakukoneoptimoinnin kannalta.

Usein törmäämme tilanteeseen, että sivustojen hakukoneoptimointi on tehty varsin puutteellisesti – jos sitä on tehty lainkaan. Tämä toki johtuu osittain siitä, että sivustojen ostajat eivät tunne toimenpidettä juurikaan itse termiä pidemmälle. Hakukoneita varten optimoitua sisältöä ei siis välttämättä osata vaatia sivuston toteuttajalta – tai ei osata tarkistaa, tekikö toteuttaja optimoinnin kuten lupasi.

Tässä artikkelissa käydään pintaraapaisuna läpi, mitä hakukoneoptimointi-termi käytännössä tarkoittaa ja miksi siihen kannattaa panostaa.

Mitä se hakukoneoptimointi sitten tarkoittaa?

Google indeksoi koko verkon sisältöä jatkuvasti ylläpitäen omilla palvelimillaan tietokantaa koko verkon sisällöstä. Tuosta tietokannasta noudetaan sitten hakutulokset jokaiselle tehdylle haulle. Yksinkertaistetusti: robotit skannaavat internetiä koko ajan ja pitävät sivuista kirjaa.

Googlen hakurobotit indeksoivat vain sivujen tekstisisältöä ja rakennetta. Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan, että sivuston sisältö on toteutettu harkitusti siten, että se antaa hakurobotille parhaan mahdollisen (ja todenmukaisen) kuvan sivustosta ja sen sisällöstä – tämä johtaa optimitilanteessa siihen, että sijoitus hakutuloksissa nousee ja saat enemmän kävijöitä sivustollesi.

Yksinkertaistettuna: sivuston sisällön tulisi olla huolellisesti tehtyä, mukavasti luettavaa, selkeästi jaoteltua ja tietysti sisältää riittävästi yrityksen palveluista/tuotteista kertovaa tekstisisältöä.

Miksi hakukoneoptimointi on niin tärkeää?

Käyttäjät hakevat Googlesta etsimäänsä jo miltei tietämättään, sillä nykyisillä selaimilla haku tehdään näppärästi suoraan osoiteriviltä. Tämä on johtanut myös siihen, että enenevässä määrin orgaanisen (eli maksuttoman) hakuliikenteen käytetyimmät hakutermit sisältävät yleensä yrityksen nimen, sillä halutun yrityksen nimi kirjoitetaan osoitepalkkiin "kun en muista sitä koko osoitetta" ja näin tehdään haku yrityksen nimellä. Mielestäni osa orgaanisesta hakuliikenteestä voitaisikin laskea suoraksi liikenteeksi – pelkkää yrityksen nimeä haettaessa tiedetään jo, mille sivustolle halutaan siirtyä. Uusasiakashankinnan kannalta on kuitenkin tärkeää löytyä muillakin hakutermeillä kuin yrityksen nimellä. Tätä ei tarvinne perustella?

Kun sivuston sisältö kertoo kattavasti sen, mitä yritys tekee ja minkälaisia palveluita se tarjoaa, Google todennäköisemmin näyttää sen hakutuloksissaan korkeammalla. Jos sivustolla taas ei ole kuvaavaa sisältöä, jäät hakutuloksissa hännille tai ulos, vaikka olisit alallasi kovakin luu ja oikea valinta asiakkaallesi. Lyhyesti: Jos et näy hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla, sivuasi ei käytännössä ole olemassa.

Jo riittää lätinät – mitä voin tehdä itse?

Sivustoa indeksoivat robotit haistelevat kymmeniä asioita, mutta oman saittisi hakukonenäkyvyyden kannalta yksinkertaisimmat tarkastettavat ja helpoimmin muutettavat asiat ovat:

Sivujen otsikot (Page title)

Liian usein törmäämme tilanteeseen, jossa saitin etusivun otsikko on "Etusivu". Sehän ei kerro sivusta tai sivustosta yhtään mitään. Jokaiselle sivulle tulisikin määritellä oma otsikkonsa, joka sisältää sivulle olennaisen avainsanan. Otsikon pituuden tulisi olla 55-65 merkkiä välilyöntien kera. Otetaan esimerkkinä vaikkapa tässä hatusta kiskaistun, fiktiivisen Askartelukauppa Puuharin etusivu, jonka otsikko voisi olla:

Kaikki askartelutarvikkeet Askartelukauppa Puuharista! (57 merkkiä) tai Askartelutarvikkeiden verkkokauppa - nopea toimitus! (56 merkkiä)

Nämä esimerkkiotsikot ovat oikean mittaisia ja sisältävät käytettyjä, olennaisia hakutermejä. Tuotetasolle mentäessä otsikkoon kannattaa sisällyttää ainakin tuotteen nimi. Näin on mahdollista nousta esiin hakutuloksissa myös näitä hakutermejä käytettäessä – esimerkissä askartelutarvikkeet ja askartelutarvikkeet verkkokauppa.

Metakuvaus

Metakuvaus on hakukoneiden lukema 140–170-merkkinen, tiivistetty kuvaus sivun sisällöstä. Sen pitäisi sisältää sivun kannalta olennaisimpia hakusanoja. Metakuvaus ei kuitenkaan saa olla pelkkä lista avainsanoja, vaan sen on hyvä olla selkeää ja loogista sisältöä, sillä metakuvaus näytetään hakutuloksissa. Tässä esimerkki toimivasta metakuvauksesta Zalandolta, joka on muutenkin hoitanut hakukoneoptimointinsa esimerkillisesti:

Zalandon metakuvaus

Otsikkohierarkia

WWW-sivustolla sisällön jaottelu tapahtuu sivuston eri sivuille ja niillä olevilla otsikoilla. Otsikot merkitään otsikkotägillä otsikon tason mukaan: Ensimmäisen tason otsikko (pääotsikko) on H1, toisen tason alaotsikko on H2, kolmannen tason otsikko H3, jne.

Huom: moderneissa julkaisujärjestelmissä, kuten Wordpressissä, otsikointi tapahtuu helppokäyttöisellä editorilla, jossa voit määrittää valikkotyylit suoraan tekstieditorissa ilman koodisäätöä.

Otsikkorakenteesta esimerkkinä vaikkapa Askartelukauppa Puuharin verkkokaupan liima-kategorian sivu, jolla otsikkorakenne voisi olla seuraava:

H1: Liimat H2: Puuliimat (alakategoriataso) H3: Eri Keeper -puuliima (tuotetaso)

Sitemap eli sivustokartta

Sivuston rakenteen hahmottamista helpottaa, jos sivustolla on hakukoneelle määritetty sivustokartta. Sivustokartta pitää sisällään tiedon siitä, mitä kaikkia sivuja sivustolla on ja miten ne toisiinsa suhteutuvat. Sivustokartta on yksinkertaistettuna ikään kuin haarautuva puu, joka kertoo montako oksaa puussa on ja missä ne sijaitsevat.

Kuvien alt-tekstit

Hakutulosten sijoitukseen vaikuttaa positiivisesti, jos sivustolla oleviin kuviin on määritettynä ns. alt-teksti, joka kertoo kuvan sisällöstä hakukoneelle – muistathan, hakukoneella ei ole silmiä. Käytä avainsanoja, äläkä tee kuvauksesta pidempää kuin 80 merkkiä. Julkaisujärjestelmissä näitäkin pääsee muokkaamaan suoraan editorista, mutta tarpeen vaatiessa nämä muutokset pääsee tekemään myös suoraan koodiin.

Tälläkö pääsee hakutulosten kärkeen?

No ei välttämättä. Tämä kaikki tähtää siihen, että Googlen crawlerit (eli ne robotit) löytävät sivustolla olevan tiedon ja osaavat arvioida ja arvottaa sivustosi relevanttiuden ja luotettavuuden muihin sivustoihin verrattuna korkealle. Kuten sanottua, hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä on kymmeniä, joten yksin näillä toimilla et todennäköisesti pääse hakutulosten ykköseksi, mutta mikäli sivustosi on koko laajuudessaan tehty hyvin ja tuotat jatkuvasti uutta, optimoitua sisältöä, mahdollisuutesi nousta korkeallekin ovat hyvät.

Yllä listatut asiat ovat ne tärkeimmät ja helpoiten tarkistettavat asiat. Voit tarkistaa sivustosi mm. näillä työkaluilla: www.seowebpageanalyzer.com ja website.grader.com.

Jos et muuta muista, muista tämä: Googlen ensisijainen tavoite on tarjota tiedon etsijälle mahdollisimman hyviä hakutuloksia: relevanttia, hakutermiin vahvasti liittyvää sisältöä. Jaottele sivustosi sisällöt loogisesti ja tee hyvää, kiinnostavaa sisältöä mahdollisimman usein.

***

Haluatko tietää miten omia sivujasi voisi optimoida hakukonenäkyvyytesi parantamiseksi? Meille voi aina soittaa tai tulla vaikka piipahtamaan!

E-BOOKIT

Olemme kirjoittaneet kolme e-bookia toisin tekemisestä ja liinimmästä yrittämisestä. Mukana lukuisien yrittäjien ja toisinajattelijoiden ajatuksia menestymisestä ja tarinoita siitä, mitä Lean-ajattelulla voidaan saada aikaan!

Lataa kirjat maksutta alta: